Forum > Färdiga produktioner
Eko & H-Mike - Days To Come
Håkan Nilsson:
Nu har jag lyssnat i HD 280 pro lurar.
Varannat virvelslag är synkoperat låter det som, jag skulle absolut lagt dem mitt på tvåan och fyran i stället... Får nästan för mig att synkopen lurar andra instrument att spela otajt. Volymen på virveln är lagom nu, men baskaggen hörde jag knappt alls...?
Låten är nog bra, och sången väldigt maffig, men det är nåt i helheten som inte stämmer i min ryggrad. Basen låter för plattkomprimerad, inget anslag.
Känns dumt att klaga så här föressten, har svårt för det. Låter som att man är både Elvis, Beatles och Metallica själv. :P
Eddi:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 03.01.2010, 21:58:09 ---Nu har jag lyssnat i HD 280 pro lurar.
Varannat virvelslag är synkoperat låter det som, jag skulle absolut lagt dem mitt på tvåan och fyran i stället... Får nästan för mig att synkopen lurar andra instrument att spela otajt. Volymen på virveln är lagom nu, men baskaggen hörde jag knappt alls...?
Låten är nog bra, och sången väldigt maffig, men det är nåt i helheten som inte stämmer i min ryggrad. Basen låter för plattkomprimerad, inget anslag.
Känns dumt att klaga så här föressten, har svårt för det. Låter som att man är både Elvis, Beatles och Metallica själv. :P
--- Slut citat ---
Jag hör basen bättre för jag har HD465 :lol: nä skämtar bara.
Det du gör är absolut inte att klaga utan kommer med vettig kritik som jag kan ta till mig Håkan. Jag håller på o ser över det du tipsar om och javisst det ligger en komprimering på basen som kanske inte ger full rättvisa till anslaget. Trummorna får jag fundera vidare på.
Tack för input.
Håkan Nilsson:
Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
Jag älskar precisionsbasen, bla pga att det går att ställa in mickarna så exakt för varje sträng.
freddy:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 04.01.2010, 21:12:32 ---Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
Jag älskar precisionsbasen, bla pga att det går att ställa in mickarna så exakt för varje sträng.
--- Slut citat ---
Fast det där stämmer inte riktigt. Du måste ställa in attacken på kompressorn så den inte tar anslaget om du nu vill ha kvar det. Alltså längre attacktid.
Eddi:
--- Citat från: freddy skrivet 04.01.2010, 21:17:19 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 04.01.2010, 21:12:32 ---Jag har själv en Falcon P-baskopia som jag nyligen satt dit orginal Fender mickar på, eller egentligen är det bara en mick i två halvor, för två strängar var. Det jag alltid tänkt på är hur noggrann man bör vara med att ställa in mickens avstånd till varje sträng, gör man det exakt rätt kan man spela in nästan utan, eller tom utan kompressor på basen. Är det här lite feljusterat kommer ofelbart outputen på de olika strängarna att bli olika stark. Och då måste man komprimera en massa för att alla strängarna ska höras i mixen, och då försvinner ju anslaget, det kan i värsta fall låta som en lång orgelbaston fast basisten klipper på med fingrar eller plektrum.
--- Slut citat ---
Fast det där stämmer inte riktigt. Du måste ställa in attacken på kompressorn så den inte tar anslaget om du nu vill ha kvar det. Alltså längre attacktid.
--- Slut citat ---
Aha nlängre attacktid låter ju aklänges men tack för den.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida