Kontrollrummet

CPG & Asti - If I gave you a piece of my heart (ny version)

gäst · 47 · 5479

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-If_I_gave_you_a_piece_of_my_heart.mp3

Härlig låt. Jag älskar 6-takt. Jag tycker det är riktigt bra. Det svänger. Instrumenten låter bra. Orgeln och tremologitarr-grejen utmärker sig särskilt. Sången är snygg. Härligt stråkbreak.

Det enda jag kan anmärka på i mixväg är lite mesiga trummor och alldeles för mycket basfrekvenser. Annars tycker jag att det är en riktigt välgjord kanonlåt. Definitivt någonting man kan lyssna på repeat en stund..


asti

  • Gäst

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-If_I_gave_you_a_piece_of_my_heart.mp3

Härlig låt. Jag älskar 6-takt. Jag tycker det är riktigt bra. Det svänger. Instrumenten låter bra. Orgeln och tremologitarr-grejen utmärker sig särskilt. Sången är snygg. Härligt stråkbreak.

Det enda jag kan anmärka på i mixväg är lite mesiga trummor och alldeles för mycket basfrekvenser. Annars tycker jag att det är en riktigt välgjord kanonlåt. Definitivt någonting man kan lyssna på repeat en stund..

Jättekul att du gillar låten! Ska försöka få till lite bättre trumljud mha Emu!
Får ta och kolla det här med basfrekvenserna! Menar du elbasen eller de lägre frekvenserna som helhet?
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Tycker att basfreqvenserna gör lite av feelingen.

Håller med om att elbas-spelet är viktigt och lite av "ryggraden" i låten och den ska vara ganska framträdande,
men ibland är det svårt att få rätt nivå på basen när man mixar i hörlurar som jag gör!
Brukar provlyssna slutmixen på min stereo, men det blir inte alltid av, så det kan slinka
igenom mixar med för stark/svag bas ibland.
Jag var osäker på om Tantalos menade att mixen generellt var för "basig", för stark i de lägre frekvenserna
eller om det enbart gällde elbasen!
/Asti


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Om det är det trasiga soundet han menar så är jag av motsatt åsikt. Jag gillar det lite trasiga soundet som rör sig speciellt i de nedre registrerna.


asti

  • Gäst
Om det är det trasiga soundet han menar så är jag av motsatt åsikt. Jag gillar det lite trasiga soundet som rör sig speciellt i de nedre registrerna.

Är inte riktigt med på vad du menar med det "trasiga soundet"! Kan du förklara det lite närmre,
så jag vet hur jag ska få till det i fortsättningen också?  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Riktigt bra låt!
Det enda jag saknar är lite mer tyngd i mixen (Emu's version är åt rätt håll) och mer processad sång. Testa ADT, dra på rejält!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17872.0

Lite mera "nice to have", petitesser:

Reagerar lite på en uttalsgrej, "heart" låter lite väl småländskt, mera som "hat". ;)

Trummorna låter lite maskingevär på upprepade slag, men soundet är rätt. Kan nog tycka att spelet kunde vara lite mer levande också.

Stråkarna har lite svårt att bestämma sig för om de skall låta riktiga eller låta mellotron. Det enklaste är att få mellotronljudet, så testa köra dem genom en bandmättnad/rördistplugg.

Men häftig låt, blev sugen att göra en 60-talslåt (till). B)
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Rattle, du kanske kan köra en repa med trummorna?

De jag har gjort är logicloopar, så jag har ltie meckigt att ändra dem :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Riktigt bra låt!
Det enda jag saknar är lite mer tyngd i mixen (Emu's version är åt rätt håll) och mer processad sång. Testa ADT, dra på rejält!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17872.0

Lite mera "nice to have", petitesser:

Reagerar lite på en uttalsgrej, "heart" låter lite väl småländskt, mera som "hat". ;)

Trummorna låter lite maskingevär på upprepade slag, men soundet är rätt. Kan nog tycka att spelet kunde vara lite mer levande också.

Stråkarna har lite svårt att bestämma sig för om de skall låta riktiga eller låta mellotron. Det enklaste är att få mellotronljudet, så testa köra dem genom en bandmättnad/rördistplugg.

Men häftig låt, blev sugen att göra en 60-talslåt (till). B)
OK, ska kolla upp det där DDT eller vad det hette! Risken är väl att det låter lite visset se'n...?  :unsure:
Jomen det är en hatlåt med tydliga rasistiska inslag!  :)
Trummorna är mycket riktigt AK5 och när man använt dom finns det inte så mycket levande längre... :wacko:
Stråkarna kunde aldrig bestämma sig, så det gjorde jag åt dom! Riktigt veliga pluggar!  :)
Har du något förslag på bandmättnad/rördistplugg? Har ingen sådan själv.
Roligt att du gillar låten och jag har nog själv samma synpunkter - trummor och sång är lite mesiga!
Hoppas på hjälp av någon vad gäller trummorna! :rolleyes:
Tack för synpunkter och lyssning!
/Asti


asti

  • Gäst
Har gjort en ny version där jag processat sången och trummorna, samt upprepar slutklämmen!
Bättre?


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tycker att du fått till lite av samma sköna trasiga sound som Kravitz på My mama said skivan.


asti

  • Gäst
Tycker att du fått till lite av samma sköna trasiga sound som Kravitz på My mama said skivan.

Ja, har man lyckats få till en gnutta av det får man vara nöjd!
Tror att jag börjar fatta vad du menar med "trasigt sound"!  :)
Det tackar vi för! CPG hälsar!
/Asti