Kontrollrummet

Text & Melodi - hur?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har en låt om en rik gammal dam, säg en gammal hollywoodstjärna på väg att dö, som beslutar sig för att frysa ner sitt huvud för att få en ny kropp om ca 100 år när tekniken för sådant är möjligt. Kan ju också säga att texten är väldigt ifrågasättande och ironisk.
Rock lär ju inte passa. Kanske nåt stiligt, glamoröst, typ Frank Sinatra, alltså nåt som den här stenrika damen ofta lyssnar på?
Vad vill jag säga med detta? Jo, hur tänker ni vad gäller text å melodi?
Jag gillar ju text som kan vara positiv och lite glad men med en melodi som är sorgsen, tycker det skapar en känsla av att allt ändå inte är ok
Hur går era funderingar? Och hur viktigt är det att text och melodi samverkar?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Burlesk är ordet som slår mig direkt. Sen om det är Lou Reed, Tom Waitz eller någon Belgisk Brecht kan jag inte uttala mig om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Tycker ju tempo spelar rätt stor roll i hur låten känns.
Men sen är det lite som du säger också med att texten kan vara glad men melodierna sorgsna, och då uppfattas låten som deppig (iaf i mina öron).
Jag gjorde ju en nu som hade en rätt tragsik text, men pga av blipp osv så uppfattade folk låten som rolig istället:)
Nu håller jag på med en ny som är depp, och texten är depp. Så denna gången ska de fan inte gå fel!:D
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst, Eko, burleskt! Kom och se den Huvudlösa Damen! Alltså nån slags varitémusik. Men det ska va klass på den, bra melodi. Kommer också att tänka på han som skrev musiken till Fellinis filmer, Nina Rota.

Rent allmänt kan jag tycka att det finns vägar: 1. musiken uttrycker texten, eller texten uttrycker musiken, beroende på i vilken ände man börjar. Eller 2: musiken speglar inte texten, skapar distans, kanske rentav motarbetar - just för att skapa en ny dimension - allt är inte som det tycks vara - t.ex "jag känner mig så lycklig" spelat i moll.
Sen finns det text/melodi globalt sett men också i detaljnivå att ta hänsyn till. En glad text kan gå i dur men ha inslag av moll i den glada texten just för att skapa spänning.
Tempot har ju också stor betydelse, som Lyxvarianten påpekar. Men också här kan man skapa intressanta perspektiv. T.ex en aggresiv text i balladtempo kan ge känsla av resignation - om det är det man är ute efter.


asti

  • Gäst
Jag fattar det som att du har texten men inte melodin/harmonier/tempo...?
Eftersom texten är ironisk men också ifrågasättande och lite bisarr, skulle jag kunna tänka mig
musiken som en tango med dragspel, akustisk gitarr och kanske piano!
Inte för överarbetat arrangemang utan så att sången och texten går fram ordentligt.
Något sådant skulle jag nog testa.
Låttitel "Måste hålla huve´t kallt!"  :)
/Asti
« Senast ändrad: 01.01.2010, 16:08:45 by asti »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jo, asti, en tango kanske vore nåt, har väl nåt tangodragspel nånstans i ett samplingsbibliotek. Men får nog lyssna in mig på genren.
Det fanns en melodi från början, men det funkade inte så bra. Lite musichall, typ The Kinks.
I grund och botten är texten en satir över ungdomshystorin


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ray Davies låter perfekt - typ "She Bought a Hat Like Princess Marina"
Lite spinett
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag har en låt om en rik gammal dam, säg en gammal hollywoodstjärna på väg att dö, som beslutar sig för att frysa ner sitt huvud för att få en ny kropp om ca 100 år när tekniken för sådant är möjligt.
Hua....tänka sig ett gammalt kärringhuvud på en ny ung kropp.... :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag har en låt om en rik gammal dam, säg en gammal hollywoodstjärna på väg att dö, som beslutar sig för att frysa ner sitt huvud för att få en ny kropp om ca 100 år när tekniken för sådant är möjligt.
Hua....tänka sig ett gammalt kärringhuvud på en ny ung kropp.... :D

Gurano

Låter som Anna Anka :wacko:
Jag lirar lite dragspel också.
Vill du ha hjälp så skicka texten och lite anvisningar åt vilket håll du vill ha musiken.