Kontrollrummet

Varför står subben alltid på golvet?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att man gärna har subben till en vanlig stereo på golvet tex bakom en soffa fattar jag vitsen med. men varför har man woofern alltid (oftast?) på golvet under mixerbordet i studjosar? Sitter man och hänger över borde hör man den ju bara indirekt, ljudet måste åka runt en hel del innan det träffar öronen. Att ha den mitt emellan de vanliga monitorerna funkar dåligt, där har man oftast andra grejer, som dataskärmar och stora rullbandspelare osv. Men om man satte den på en hylla lite högre upp i mitten, så att avståndet från krukklumpen (studiofreakens huvud) till subben i mitten blir exakt det samma som till de lägre monitorerna som ju sitter lite längre ut åt sidorna? Då borde man få ett exaktare ljud utan fasfel och utsläckningar.
Men det kanske är sämre att höra subben liksom direkt? Höh?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Claes!
Förklara,jag orkar inte..................
Annars kan Ingvar Öhman nog ge en jäkligt bra och vettig förklaring till detta................
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Långa ljudvågor är det i basen. Kanske inte spelar lika stor roll var den står.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Basfrekvenser är totalt "omni", omkringriktande. Vi talar om våglängder från 1-5 meter, vilket betyder att saker som diffraktion och dämpning inte påverkar märkbart på frekvenser under 80Hz (=subwoofer). Alltså har placeringen ingen betydelse, såvitt rummet är akustiskt rätt och nivåerna och crossover-frekvenserna är rätt inställda. Man bör också komma ihåg att en vägg ger +3dB förstärkning, en vinkel +6dB och ett hörn +9dB, så man bör dämpa basen med dess inbyggda dipswitchar/volymreglage (helst med en spektrumanalysator, men en testsweep fungerar också). Förutom allt detta är golvet oftast det enda som INTE vibrerar. En sub mpste stå stadigt för att den skall spela rätt, annars motarbetat den sig själv. Har du den att stå i en mjuk soffa kommer den alltså att låta mindra. Har du den att hänga på väggen kommer dina enkla väggar att darra. Har du den i bokhyllan kommer böckerna att skallra. Och så vidare. Om du väljer att ha tjocka betongväggar kan man med fördel också gjuta in baslådor i väggen, och då är de ju inte mera på golvet. Mera sällan sådant förekommer,  hemma i varje fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den får nog vara kvar i skamvrån på golvet då.
Apropå ingenting så får jag bäst ljud om jag INTE skär topparna alls. Subben har steglöst filter, det ställer jag på 80 hz, monitorerna fullrange. Event Alp6 har en knapp man kan trycka in för att skära vid 80 hz, men då blir det svårare att mixa. Det går även att mata subben först och få beskuret o klart det man skickar till topparna, men subben, en Prodipe 10 är inte nån supergrej, och ska toppljudet passera subbens delningsfilter blir ljudet märkbart sämre, så jag matar tvärtom, topparna först. Och som sagt, bäst blir det med fullrange, sen får subben vara ett extra stöd nedåt. Tycker den funkar skitbra så fast den var ganska billig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror jag var på rätt spår, hehe  :P Mycket bra förklaring tsmalmbe!
Klockrätt förklaring att högtalarkonen rör sig långsamt (långa vågor) och högtalaren ska inte förflytta högtalarlådan. Om högtalarlådan inte står på stadigt underlag försvinner energi (delar av ljudvågorna) som ska transporteras ut i rummet från högtalaren till högtalarlådan och ner i soffan istället. Placera subban i soffan och subben på golvet e rätt metod.
« Senast ändrad: 31.12.2009, 16:39:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Shit, jag kan inte sluta läsa:

"Varför står snubben alltid på golvet?"  :huh:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Shit, jag kan inte sluta läsa:

"Varför står snubben alltid på golvet?"  :huh:

haha, samma här.

Min första tanke var - "vad fan gör bruden då?"

hahaha  :rolleyes:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I dag bytte jag skrivbord från ett gammalt med svarvade ben och diverse lådor till ett nytt "Mikael" från Ikea. Det nya har heltäckande sidor i stället för ben och inga lådor alls, som snittet av en mkt stor uppochnedvänd U-balk. Jävlar vilket tryck det blev på ljudet! Fick gasa topparna några db för att få lagom av varje efter skrivbordsbytet.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vet inget om sub, däremot "Keep on sobbing", bra låt me the Kinks
Gott Nytt År
(lite packad)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vet inget om sub, däremot "Keep on sobbing", bra låt me the Kinks
Gott Nytt År
(lite packad)
Stop your sobbing, va?

Jag såg Kinks 1974, eller 75 på konserthuset i Stockholm. Kom dit skitfull med tåg ända från Sollefteå, på muckresa från lumpen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, eller "varför står subban på golvet?"  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, eller "varför står subban på golvet?"  :blink:

Jag vet!  :P Nämde det tidigare men valde liten text på den detaljen för att det inte kändes rumsrent men nu har ni banat väg. Ökar textstorleken lite...

Jag tror jag var på rätt spår, hehe  :P Mycket bra förklaring tsmalmbe!
Klockrätt förklaring att högtalarkonen rör sig långsamt (långa vågor) och högtalaren ska inte förflytta högtalarlådan. Om högtalarlådan inte står på stadigt underlag försvinner energi (delar av ljudvågorna) som ska transporteras ut i rummet från högtalaren till högtalarlådan och ner i soffan istället. Placera subban i soffan och subben på golvet e rätt metod.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol:
Yep,subban i soffan,subben på golvet,hörnplacering är att räkna på (gäller SUBBEN då) subban låter lika illa var hon än står/sitter/ligger. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
:lol:
Yep,subban i soffan,subben på golvet,hörnplacering är att räkna på (gäller SUBBEN då) subban låter lika illa var hon än står/sitter/ligger. ;)

Tunga ord!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google