Kontrollrummet

Asti - Kålsoppa

gäst · 21 · 3907

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Här är en visa av lite "lättare" karaktär, som jag gjorde ca 1970, men har spelat in i eftermiddag!
Den kan väl kanske ses lite som en varning av att äta för mycket kål i jul!  :)

Låttitel: Kålsoppa
Text & Musik: Asti
Sång & ackompanjemang: Asti
Tillkomstår: 1970
Inspelad: 2009

Kålsoppa

I morse när jag hade ätit frukost
det kändes som jag hade diarré
Jag tömde då min tarm men lyckligtvis så var det hårt
och nu förstår jag inte vad det är

Det kan ju knappast vara influensa
Jag gasar inte mera än normalt
Jag har väl kanske ätit nå´t som magen inte tål
men jag har ej sett röken av nå´n kål

Det är ju känt för envar
att kålsoppa i magen giver svar

En vanlig fjärt kan vem som helst stå ut med
men inte en med kålsoppeodör
En smygare är värre än en som ger mera ljud
men surheten av kålsoppa är värst

Om kålsoppa du ändå måste äta
ät ensam om du vill ha vänner kvar
Göm dig sen tills magen din är fullt normal igen
och bränn de kläder som du hade på

Det är ju känt för envar
att kålsoppa i magen giver svar

« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:53:43 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ha, ha! Pruttfniss!  :D En låt som ger liiiv och perspektiiiv på ditt skapande. Kul att du sjunger med sedvanligt allvar dessutom. Bra!   :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Ha, ha! Pruttfniss!  :D En låt som ger liiiv och perspektiiiv på ditt skapande. Kul att du sjunger med sedvanligt allvar dessutom. Bra!   :P

Jag gjorde en hel del låtar med nonsenstexter eller med försök till humor på den tiden.
Kiss- och bajsåldern lär jag nog aldrig lämna helt hur gammal jag än blir..... :o :)
Den här sjöng jag nog mest på fester har jag för mig.
Det blir nog en engångsföreteelse här på KR skulle jag tro!
Kul att kunna ge dig ett annat perspektiv på mitt liv!  :D
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Denna kom alltså ut mellan Abbey Road och Let it be ..... svindlande!  :D
Äntligen kommer den rätte asti fram ur gömmorna - visste väl att du hade ett djup därunder ytan av nedstämdheter  :D
Bra ljudbild som vanligt, värme och närhet i rösten
Tack för den!

Hoppas du ursäktar om jag kontrar (genom en bump) med en i samma genre men skriven fem år senare
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
nja, jag vet inte jag. Har skitsvårt för denna typ av humor i musik. Känns lite billigt och förutsebart, blir helt enkelt inte road. Kastar kanske lite sten här, med tanke på min fjanttext på min senaste...

Men vanligtvis hör jag till den skaran som verkligen uppskattar din humor här på forumet.

Skulle vilja höra något liknande men en aning fyndigare text, då börjar vi snacka :)

Nu blev det lite onkelkånkel-kissochbajs av det hela.

/tråkmåns
« Senast ändrad: 22.12.2009, 19:29:56 by freddy »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jorå, bajshumor går ju alltid hem.
Kanske lite mindre reverb på elgitarrerna hade gjort det hela mer distinkt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Denna kom alltså ut mellan Abbey Road och Let it be ..... svindlande!  :D
Äntligen kommer den rätte asti fram ur gömmorna - visste väl att du hade ett djup därunder ytan av nedstämdheter  :D
Bra ljudbild som vanligt, värme och närhet i rösten
Tack för den!

Hoppas du ursäktar om jag kontrar (genom en bump) med en i samma genre men skriven fem år senare
Man hör väl tydligt influenserna från t.ex Here comes the fart eller The End (ändan)!  :unsure: :)
Du får gärna bumpa hur mycket du vill, bara det inte luktar illa!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
nja, jag vet inte jag. Har skitsvårt för denna typ av humor i musik. Känns lite billigt och förutsebart, blir helt enkelt inte road. Kastar kanske lite sten här, med tanke på min fjanttext på min senaste...

Men vanligtvis hör jag till den skaran som verkligen uppskattar din humor här på forumet.

Skulle vilja höra något liknande men en aning fyndigare text, då börjar vi snacka :)

Nu blev det lite onkelkånkel-kissochbajs av det hela.

/tråkmåns
"Skitsvårt"? Trög i magen?  :o
Det här ser jag som en "engångsförseelse" när jag tar fram en låt från min tonårstid och spelar in!
Texterna var nog oftast av den här "klassen" - mest nonsenstexter!
Tror knappast jag ger mig på att försöka skriva nytt med humor - det är jag alldeles för deprimerad för! :rolleyes:
Hade tänkt plocka låten från en tidigare inspelning och lägga upp under "gamla synder", men hittade ingen inspelning!
Så då blev det så här! Se det som ett litet julskämt med varning för för mycket röd- och brunkål!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jorå, bajshumor går ju alltid hem.
Kanske lite mindre reverb på elgitarrerna hade gjort det hela mer distinkt.
 :P


Bajshumor har ju egenheten att den är full av baktankar, vilket inte alla gillar!  B)
Det ena är faktiskt en steel - men det kanske inte låter så.....?  :wacko: :unsure: :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är tur att du tidsstämplat låten annars hade jag inte vågat skriva något.  :lol:

Jag inriktar mig på ljudet i instrumnet och sång och där tycker jag du fått till ytterliggare en god låt med bra balans.

Jag kom på mig med att jag satt och lyssnade på kompet som driver så bra och undrar vad du gör för att få det drivet? Är det en eller två eller massor av gitarrer som plockar strängar? Kan du beskriva lite? Jag har aldrig lärt mig fingerplock på strängarna och saknar det ibland.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Det är tur att du tidsstämplat låten annars hade jag inte vågat skriva något.  :lol:

Jag inriktar mig på ljudet i instrumnet och sång och där tycker jag du fått till ytterliggare en god låt med bra balans.

Jag kom på mig med att jag satt och lyssnade på kompet som driver så bra och undrar vad du gör för att få det drivet? Är det en eller två eller massor av gitarrer som plockar strängar? Kan du beskriva lite? Jag har aldrig lärt mig fingerplock på strängarna och saknar det ibland.
Gitarrompet består av tre stålsträngade gitarrer - två fingerplockande, som spelar lite olika för att komplettera varandra och som jag panorerar ut ca 50% åt vardera hållet, samt en "kompande" i mitten. Jag försöker få lite olika ljud i fingerplocket genom att som här spela den ena i C-dur utan capo och den andra i G-dur med capo.
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Smart att spela med olika öppna ackord. Kände jag ju till men har hittills inte praktiserat på inspelningar. Det ska jag komma ihåg, det låter bra minsann!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med freddy lite grann faktiskt, aningens för mycket "in your face" :D

Däremot borde ju du med din skitsköna humor du visar prov på i alla trådar kunna skriva en lite mer fyndig text tycker jag :D


Annars är framförandet riktigt bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Smart att spela med olika öppna ackord. Kände jag ju till men har hittills inte praktiserat på inspelningar. Det ska jag komma ihåg, det låter bra minsann!

Ja, det fyller ut på ett rätt bra sätt om man gör så! Sedan kör jag alltid lite eq på de akustiska gitarrerna med ca 2,3 db vid ungefär 125 Hz.
Sätter micken ca 20 cm snett upp mot halsen från gitarren. Men det är väl standard antar jag...
Kul att du tycker det låter bra!
/Asti


asti

  • Gäst
Håller med freddy lite grann faktiskt, aningens för mycket "in your face" :D

Däremot borde ju du med din skitsköna humor du visar prov på i alla trådar kunna skriva en lite mer fyndig text tycker jag :D


Annars är framförandet riktigt bra!

Låten är ju gjord för nästan 40 år sedan, så man har väl ändrat humor en del se´n dess förhoppningsvis!  :)
Tror inte jag ger mig på ett försök till humoristisk låt idag! Trivs bra i min nuvarande deppiga tillvaro!  :)
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter lite som CD-skivan för de konstiga barnen i den konstiga familjen.

Vet inte vad som skall till för att det skall funka för mig, förmodligen att jag vore typ 8 år ;) 
Kompet är inget speciellt bra heller.

Vad är upplyftande? Jo, låten låter country om man inte lyssnar på texten, och Johnny cash är ju bra ;)

Allvarligt, lyssnar gärna på en humorlåt gjord idag :)

Bra framfört!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Härligt att höra en Asti i rebellernas tecken, det var länge sedan - ge dom vad dom tål bara, storfinansen och krigsherrarna gasa ihjäl dom bara.
Måste säga att det var en skön kontrast av nonsenstext (?) och ett mycket bra komp och driv som ju MaxB påpekade. Den skulle nog kunna prövas med en annan text också om nu andan faller på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Låter lite som CD-skivan för de konstiga barnen i den konstiga familjen.
Vet inte vad som skall till för att det skall funka för mig, förmodligen att jag vore typ 8 år ;) 
Kompet är inget speciellt bra heller.
Vad är upplyftande? Jo, låten låter country om man inte lyssnar på texten, och Johnny cash är ju bra ;)
Allvarligt, lyssnar gärna på en humorlåt gjord idag :)
Bra framfört!
Har du kollat vad det låter som om du inte lyssnar på musiken heller? Hiphop, folkmusik, jazz...?  :unsure:
Låten är egentligen ett beställningsjobb åt internationella skidförbundet (FIS) och är tänkt att spelas
vid prisceremonierna under vinter-OS!  :o
Synd att du inte hörde den samma dag jag la upp den här, då hade den varit gjord idag!  :)
Tack för lyssning och bra framförda kommentarer!  :rolleyes:

/Asti


asti

  • Gäst
:lol: Härligt att höra en Asti i rebellernas tecken, det var länge sedan - ge dom vad dom tål bara, storfinansen och krigsherrarna gasa ihjäl dom bara.
Måste säga att det var en skön kontrast av nonsenstext (?) och ett mycket bra komp och driv som ju MaxB påpekade. Den skulle nog kunna prövas med en annan text också om nu andan faller på.


Ja, du är nog den ende som förstått att texten egentligen handlar om det sydamerikanska etablissemangets kamp för rätt till
likvärdiga kostymer och obesprutade trädgårdsarbetare.
Eventuellt kommer jag lite längre fram att pröva en mindre politisk text,
som antagligen kommer att handla om gasbildning och utsläppsrätter!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Är lite tveksam till blandningen, känns som att man ersatt en seriös låts text med en rolig text från en barnbok. Var för sej är ingredienserna lysande men det det låter inte som sångaren vet vad han sjunger om för känslan speglar inte texten. Naturligtvis är det denna kontrast som är avsikten men då skall nog svängarna tas ut mer så att det blir tydligare, som typ Robban Broberg kan jag tänka mej. Men som sagt var för sej lysande, möjligen trumkompet inte håller samma klass, svänget helt rätt men lite för monotont, påminner om autokomp.


asti

  • Gäst
Är lite tveksam till blandningen, känns som att man ersatt en seriös låts text med en rolig text från en barnbok. Var för sej är ingredienserna lysande men det det låter inte som sångaren vet vad han sjunger om för känslan speglar inte texten. Naturligtvis är det denna kontrast som är avsikten men då skall nog svängarna tas ut mer så att det blir tydligare, som typ Robban Broberg kan jag tänka mej. Men som sagt var för sej lysande, möjligen trumkompet inte håller samma klass, svänget helt rätt men lite för monotont, påminner om autokomp.
Det är ju lite ovant för mig att framföra en så tydligt uttalad politisk pamflett, men tänkte att "bättre spänna en båge än ett gevär", så jag gjorde ett försök!  :)
Låten är inte inspelad med LED-teknologi så kontrasten är väl inte den bästa tyvärr! Ja, Robert Brobergs musik svänger det fint om!  :rolleyes:
Allvarligt: Kan hålla med om att trumkompet är lite monotont, det är EZ Drummer Nashville. Kunde väl lagt in lite mer fills, är lite dålig på det!  :unsure:
Har funderingar på att göra om text och melodi till något mer seriöst, t.ex rap-musik, hopp-rep, storbandsvisa eller något liknande.
Detta är ju som sagt en ca 40 år gammal låt, som borde vara preskriberad för länge se´n!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti