Forum > Demolåtar
"Odysséen"
Tantalos:
Tack för alla kommentarer!
Här kommer texten efter begäran;
Dagar grydde i underbar tid
- åldrigt, magert men nog,
när en yngling vid porten därvid
sa’ till mön att han nu gav sig av
för att söka välstånd och dus bortom hav
”Ge dig av!”
”Ge dig av”,
Var de sista orden hon sa’
Tuppen gol
Fåglar kvittrade
i en morgon av bländande sol
När han trots
ringa chans
övergav det lilla som fanns.
I sitt anletes svett skrev en vän
att han höll henne kär
”Jag försäkrar - jag kommer igen
när mödan har blivit lönsam”
Men det brevet kom dock aldrig fram
”Kom tillbak’s”!
”kom tillbak’s”,
Var de enda orden hon sa’
Så hon grät,
så hon kved,
utav ånger och saknad hon led
För att snart,
då vid årets slut,
kalva gliet han aldrig rönt
Åren gick
utan ord som löd.
Hon begrep att han måste va’ död
Så en dag,
en sen tisdagskväll
stod han åter vid hennes dörr
Hon var glad
Han var äldre nu
- liksom hon ej nu längre ung
För att sist
leva lyckliga
I den tid som ännu fanns kvar
freddy:
Känns eget iaf :)
Lite grejer.
Jag gillar melodierna och låten. Bra refräng :)
Mixen behöver mer jobb, det låter ihåligt nu för mig, för mycket mid. Prova lite "hängmatta" på denna. Alltså höj bas och diskant, sänk mid.
Några övergångar i låten känns alldeles för tvära. Som den till solot och den lugna delen innan. Kontraster är skoj, men detta låter mer som inklippt och inte vidare musikaliskt, om du förstår hur jag menar.
Vibratot är stort och jag antar att det är lite på skoj? Men ibland surar det för mig, blir för mycket :)
Sen tror jag du skulle investera i lite bättre mick, låter som du spelat in med budgetmick, eller i ett dåligt rum.
Gitarrljudet gillade jag inte riktigt heller, alldeles för gnälligt och vasst. Skulle gärna höra lite snällare gitarrljud i denna låt.
Men kul upplevelse detta iaf. Rocka på :)
Tantalos:
Tack så mycket för kommentaren!
Jag måste säga att jag är uppriktigt förvånad över att du tycker att det är för mycket mid. Jag har aldrig gjort en mix med såhär lite mid. Det är definitivt en av de mixar med mest mest diskant jag någonsin gjort. Jag var rent av rädd att mixen skulle uppfattas som för vass. Jag gillar generellt hängmatte-mixar. Jag har inga som helst problem med att ytterligare "hängmattifiera" denna. Jag är mest rädd att gå till överdrift. Är det någon mer här som delar Freddys åsikt?
Övergångarna till 4-takts-ställena är hyffsat fade:ade och tempot är också fade:at. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna förbättra det utan att bryta mot essensen i min idé. Själva idén var just ganska kraftiga brytningar (det är ju såväl tonart, taktart och tempo som byts, samt typ hela arret). Jag ska ta till mig det du sagt och grubbla lite.
Jag har tonat ner på vibratot ganska regält de senaste åren, men jag har förstått att det likväl blir lite för mycket för de flesta ibland.
Micen är faktiskt en SM57b (som faktiskt är ganska bra). Preampen är en 2MP från 2line. Rummet var en hyffsat isolerad garderob. Jag tror i så fall det är själva mixen du har synpunkter på. Med vocals brukar jag i regel dra bort väldigt mycket mid och bas och toppa regält vid 3k-5k. Jag gillar det lite mer avlägsna soundet. Det är dock inte tänkt att det ska uppfattas som dåligt.
Gitarren är inspelad med SM57 och är jätte-toppad. Jag gillar det lite kalla och gnälliga gitarrsoundet. ja tycker att varmare gitarrljud låter för mycket dansband. Jag har annars lite svårt att få den att passa i mixen dessutom. Jag ska dock se vad jag kan göra.
Åter igen; tack för kommentaren. :)
cykeln:
Välkommen hit!
Kul med visa och en mycket annorlunda sådan!
Bra melodier, "refrängen" är som gjord för allsång.
Mycket egen sångstil - kul!
Vissa partier låter lite musical.
Gärna lite högre kör på refrängen
Kanske också mer värme på gitarren
Lite mer volym på det avslutade partiet
Gillade detta!
freddy:
Nej, mickarna var det inget fel på som du säger. My bad. Då tycker jag du ska se över sångmixen en aning med då. För jag saknar en viss tydlighet i ljudet.
Glömde förresten att säga.. eftersom du är ny. In och kommentera dina kamraters låtar med här, så forumet fungerar som det ska. Din ratio-mätare är alldeles nattsvart nu :)
Give and take you knåw! ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida