Kontrollrummet

"Odysséen"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Byt: "När mödan blivit lönsam" till "När jag kan - utan skam" det tycker jag passar in väl med omgivningen. Bara ett förslag.

Kan vadå?  :ph34r: :blink:

Anledningen till varför jag valde ordet "lönsam" var ju just att huvudkaraktären fått för sig att man kunde åka till Amerika, jobba i någon månad och sedan återvända hem som en rik man. I själva verket fick de slita för att ens hålla sig levande. Med lite tur kunde man alltså efter några år spara ihop till en resa hem igen. Tillfällig arbetskraftsutvandring till Amerika var alltså sällan lönsamt (i alla fall inte i proportion med marknadsföringen). Ordet antyder alltså att vistelsen inte var förväntat guld och gröna skogar.
Däremot håller jag med om att ordet rent musikaliskt knappast är optimalt. Hmmm.. Nu blir det att grubbla lite.
EDIT: Efter att ha räknat på saken tror jag mig konstaterat att det är fler stavelser i motsvarande fras i första versen än i "lönsam"-frasen i andra versen. Den borde alltså inte, från ett rationellt perspektiv, kunna uppfattas som mer "intryckt" än motsvarande i första versen.

Dessutom vill jag fortfarande gärna höra ifall ni tycker att nya mixen låter bättre än förra. Jag funderar på att höja basfrekvenserna lite ytterligare..
« Senast ändrad: 08.01.2010, 20:36:14 by Tantalos »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tror du får läsa din egen text så ser du hur det passar in.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Dock tycker jag mixen är alldeles för vass..hur har du skruvat här? Gillar detta! :)  /C

Fortfarande vass? I den senare mixen har jag höjt basen och sänkt miden (och även höjt lite marginellt bland de riktigt höga frekvenserna).
Är det alltså för mycket diskant fortfarande ska jag tolka det som? Tack för kommentaren för övrigt.

equality; Å ena sidan måste jag erkänna att jag knappast förolämpas av att bli kallad gammalmodig. Hela jag är blott en relik från en svunnen tid av en annan planet. ;)
Jag sjunger ungefär som jag talar. Det skulle kännas lite onaturligt att hålla på att försöka förändra den. Samtidigt, om jag hypotetiskt skulle låta någon annan stackare sjunga min musik tror jag likväl att jag i så fall skulle leta upp någon med ett minst lika stilenligt gammalmodigt uttryck.

Återigen, tack allesammans för att ni tagit er tid att lyssna.

Ja..tycker det är ett onaturligt sound på det mesta..kanske prova att referenslyssna lite på något liknande? men som sagt, låten är ju väldigt egen,  uppskattas! :) /C 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tantalos!
Ditt alster innehåller en enorm mängd olika typs musik så jag förstår att kommentarerna varierar från topp till tå.
Hittar mig själv lyssnande på en operett, sången sitter bra fast den kanske blir lite väl textad. Stundom känns det som om du har poppat upp låten onödigt mycket, tror låten kunde sitta bättre med en enklare komp, kanske t.om utan trummor. Ditt väl artikulerande och vibrata sångsätt e ju snyggt men passar det med rock komp frågar jag mig...
Men om du vill hålla dig till rocken, vilket icke heller är ett dåligt val, så måste du fixa mixen. Den låter nu väldigt klen och baslös och nu pratar jag om soundet. Hör ju att det finns snygga guror o gurasolon i bakgrunden men dom bara försvinner nånstans.... tyvärr.
Men hur som helst, detta är nåt som vi inte hört på KR förut, en riktig rockoperett, och jag lyfter på hatten för den!
Nu gäller det för dig att lite kolla på kommentarerna o bygga på dom snygga ideér du har! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Den låter nu väldigt klen och baslös och nu pratar jag om soundet

Ny mix; http://www.box.net/shared/cgxbv2yzxj

Jag har nu plockat fram basfrekvenserna rätt regält och har även stärkt trummorna generellt. Jag har också minskat på limiteringen för att trummornas attack inte skall klippas av så mycket. Jag hoppas att ni tycker att det är bättre, eller i alla fall mindre baslöst.

Återigen, tack allesammans för att ni tar er tid!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså  jag har lyssnat igen. Och det är fantamig en grym potential här :D

Saken är väl (försöker inte vara "elak" eller provocera alls) att texten + din sångstil gör det hela till en parodi på vad du försöker kommunicera. Inget fel med det, om det var det du ville. :D

Vill du inte det, så sjung gärna in igen, ja jättegärna som du sjunger Taube o dyl. Ah ok, du har ny verre på gång ser jag nu. SKall lyssna.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Vill du inte det, så sjung gärna in igen, ja jättegärna som du sjunger Taube o dyl. Ah ok, du har ny verre på gång ser jag nu. SKall lyssna.


Det är såhär jag sjunger Taube mm alltså. Det är så här jag sjunger. Jag vet att jag inte har en speciellt vacker röst, men å andra sidan är användandet av "repulsivare" röster egentligen en del av min musikstil. Jag tror att det skulle förstöra lite ifall jag använde någon konventionellare sångare. Jag är trots allt inte ute efter att göra populärmusik. Även om jag är seriös kan jag nog leva med att inte bli tagen seriöst.

Vidare är jag fortfarande intresserad av att veta ifall nya mixen har bättre bas.

Tack för kommentarerna!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, mixmässigt är det nog lite tunnt, saknar lite tryck i de lägre frekvenserna, och gitarrerna låter lite för snälla.

Sången låter lite teater ja, men det är ju kanske en stil som rap eller vad som helst...

Jag skulle sjunga med lite mindre artikulation kanske, men som sagt, är ju bara en smaksak.


Intressant verk, som skulle bli intressantare med mer vässa, tyngt och skärpa till ljuden.




Hemluth på HR?


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Ja, mixmässigt är det nog lite tunnt, saknar lite tryck i de lägre frekvenserna, och gitarrerna låter lite för snälla.

Hemluth på HR?



Fortfarande?  :o
Jag har nu höjt baskrekvenserna i två omgångar med sammanlagt typ 5dB (det är tredje mixen jag postat här). Jag kan säkert höja basfrekvenserna lite till, om så önskas.

Och ja, det kan nog stämma ja.

Jag får nog göra ännu en mix och dra till ordentligt med basfrekvenserna verkar det som. Tack för kommentarerna!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan du inte dra upp guran på slutet lite också?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Powerchrd-guran eller solo-guran?
Sologuran - makalöst bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Ska bli.. du tyckte också att basfrekvenserna fortfarande var för svaga förstår jag?


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Ny mix igen; http://www.box.net/shared/rtexnyrilm

Basen är höjd ytterligare. Jag upptäckte att basen uppfattas som svagare när den spelar 16-delar, så jag har autoatiserat upp volymen särskilt i slutet (där mixen förmodligen uppfattats som mest baslöst). För att kompensera för alla höjd bas har jag även plockat upp virveln lite. Jag är egentligen en virvel-person, och jag upplevde att virveln blev lite väl svag i förhållande till bastrumman. Jag har även höjt slutsolot på valda bitar (bitvis spelar den harmonier, och då vill jag ha kvar den lite tyst).

Jag hoppas att ni tycker detta är bättre. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jodå en hel del bättre även om jag inte hade klagat på ännu högre sologura - åsso är det ju det där med lönsam - men det ska jag inte tjata om längre.
Bra jobbat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Inte för att låta arrogant, men jag har faktiskt bara blivit mer nöjd med låten ju mer den har diskuterats. Såvida ni är nöjda med basvolymen och inte tycker att något annat mixmässigt låter katastrof (för jag antar att sången låter mindre telefonig nu också?) så är jag nog på väg att förklara detta arbete klart. Tack allesammans för hjälpen!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
:lol: Det är väl tur att det finns olika sångstilar Hogge. Jag gillar det, mycket teater, mycket dramatik och det bär fram historien i låten i en annan dimension.

ABSOLUT... Men detta låter tyvärr bara tillgjort och konstlat... Killen har ju värsta rösten & värsta låten, men enligt mig så får inte låten en rättvis chans här..
Men KUUUUUL att andra gillar det.. Men mitt personliga omdöme kommer ju från vad jag tycker, inte vad andra kanske tycker..
 ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag och Hogge vägrar inse faktum  :lol:

Vill du inte det, så sjung gärna in igen, ja jättegärna som du sjunger Taube o dyl.

Det är såhär jag sjunger Taube mm alltså. Det är så här jag sjunger.


Jo, men varför??? Du har ju som hogge säger värsta rösten om du bara drog ned på det teatraliska. Alltså jag tokgillar låten, OCH din röst också (får jag märkligt nog erkänna) efter flera (många) genomlyssningar.

Kul iofs..

Fortsätt då  :mellow: :mellow:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jo, men varför??? Du har ju som hogge säger värsta rösten om du bara drog ned på det teatraliska. Alltså jag tokgillar låten, OCH din röst också (får jag märkligt nog erkänna) efter flera (många) genomlyssningar.

Kul iofs..

Fortsätt då  :mellow: :mellow:

Det här med teatraliskt är ju egentligen lite difust. Någon tyckte att jag artikulerade för väl, fast samtidigt sade du själv att det var svårt att höra vad jag sjöng, så jag ska nog inte skära ner på artikulationen. :P
Vibratot å andra sidan kan väl betraktas som teatraliskt, men jag sjunger med mycket mindre vibrato nu än vad jag gjort tidigare, så jag vet inte om jag vill minska det ytterligare. Jag gillar trots allt vibraton. Akta er så jag inte lägger inte leslie-plugg på mastern till nästa låt. ;)
Egentligen tror jag framförallt det är den stela och bräkiga klangen som gör att sången uppfattas som teatralisk, fast det är så jag pratar. Dessutom är jag en smålänning, vilket säkert ger viss Åsa-Nisse-effekt.  B)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jo, men varför??? Du har ju som hogge säger värsta rösten om du bara drog ned på det teatraliska. Alltså jag tokgillar låten, OCH din röst också (får jag märkligt nog erkänna) efter flera (många) genomlyssningar.

Kul iofs..

Fortsätt då  :mellow: :mellow:

Det här med teatraliskt är ju egentligen lite difust. Någon tyckte att jag artikulerade för väl, fast samtidigt sade du själv att det var svårt att höra vad jag sjöng, så jag ska nog inte skära ner på artikulationen. :P
Vibratot å andra sidan kan väl betraktas som teatraliskt, men jag sjunger med mycket mindre vibrato nu än vad jag gjort tidigare, så jag vet inte om jag vill minska det ytterligare. Jag gillar trots allt vibraton. Akta er så jag inte lägger inte leslie-plugg på mastern till nästa låt. ;)
Egentligen tror jag framförallt det är den stela och bräkiga klangen som gör att sången uppfattas som teatralisk, fast det är så jag pratar. Dessutom är jag en smålänning, vilket säkert ger viss Åsa-Nisse-effekt.  B)

Kul svar  :lol:
Och det är ju trots allt så att inget är mer viktigt än att Du själv gillar det.. Med tanke på låtens kvalitéer i övrigt så kommer kanske även jag att vänja mig efterhand..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez