Kontrollrummet

"Odysséen"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Detta är en liten gullig låt jag pysslat med en stund. Jag har försökt kombinera svensk visa med amerikansk folkrock och 80-talsrock.

Jag har strävat efter en förhållandevis "ljus" men "blöt" mix, vilket jag anser mig lyckats ganska väl med. Jag har haft lite problem med att basen och kicken krockat, men jag tror och hoppas att jag lyckats lösa det någorlunda nu.

De flesta instrumenten kommer från EWQL-samplingar. Elgitarrsolot kommer ifrån D Skene.

Jag vill gärna ha kritik på allt ifrån låten, produktion, mix, master osv.

EDIT: Ny länk IGEN; http://www.box.net/shared/rtexnyrilm (basen höjd lite till, framförallt i slutet, och jag har även kompenserat med att höja virveln. Slutsolot är likaså höjt något)

EDIT; gamal Ny länk igen; http://www.box.net/shared/cgxbv2yzxj (höjda basfrekvenser och generellt höjda trummor. Jag har även minskat limiteringen lite för att inte döda så mycket av trummornas attack)
Gammal NY LÄNK; http://www.box.net/shared/qlrkbyhci9 (ny smått modifierad mix efter era kommentarer)


http://www.box.net/shared/qqp8lvc006  (säg gärna till ifall det blir något fel med länken)

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 10.01.2010, 20:54:48 by Tantalos »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Texten låter väldigt högtravande. Är det för att den ska gå fram eller nån form av parodi?
Det låter som en musikal eller något som man hör på en teaterföreställning.

Tycker det låter bra trots att jag lyssnar i enkla datorhögtalare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Texten låter väldigt högtravande. Är det för att den ska gå fram eller nån form av parodi?
Det låter som en musikal eller något som man hör på en teaterföreställning.

Tycker det låter bra trots att jag lyssnar i enkla datorhögtalare.

Tack för att du tog dig tid att lyssna!  :)

Jag är generellt lite inspirerad av "musical theatre"-genren, vilket av din kommentar att döma även hörs.
Jag misstänker att du säger "högtravande" i negativ bemärkelse? För tydlighetens skulle kan jag även säga att jag inte är intresserad av att försöka parodera eller liknande.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lägg gärna upp texten om du vill ha kommentarer på den också. Har svårt att höra allt på första lyssningen, men det beror inte på mixen snarare på den märkliga (fast tonsäkra (?)) sången.
Fast det kanske är dialektalt.
Svårt att klassificera låten var det för mig på första lyssningen, tankar dras ju till musikaler av typer jag inte brukar se men hört utdrag ur. Lite folkmusik och lite pudelhårdrock (i det taktfasta riffandet, och genrens tonspråk.). Där kom solot också.
Jag är inte negativ till själva idén. Det kan säkert fungera väldigt väl i rätt sammanhang.

Bra med udd/märklig/galen/genial musik, även om jag inte vet riktigt vad den här är.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
...haha...underbaar verre..vibrrrrreraaaa meeeerraaaa...kööööörrr håååårrrtt :D

/Marrrrrrrrrrrrrre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Tack för alla kommentarer!

Här kommer texten efter begäran;

Dagar grydde i underbar tid
- åldrigt, magert men nog,
 när en yngling vid porten därvid
sa’ till mön att han nu gav sig av
för att söka välstånd och dus bortom hav

”Ge dig av!”
”Ge dig av”,
Var de sista orden hon sa’
Tuppen gol
Fåglar kvittrade
i en morgon av bländande sol
När han trots
ringa chans
övergav det lilla som fanns.

I sitt anletes svett skrev en vän
att han höll henne kär
”Jag försäkrar - jag kommer igen
när mödan har blivit lönsam”
Men det brevet kom dock aldrig fram

”Kom tillbak’s”!
”kom tillbak’s”,
Var de enda orden hon sa’
Så hon grät,
så hon kved,
utav ånger och saknad hon led
För att snart,
då vid årets slut,
kalva gliet han aldrig rönt

Åren gick
utan ord som löd.
Hon begrep att han måste va’ död

Så en dag,
en sen tisdagskväll
stod han åter vid hennes dörr
Hon var glad
Han var äldre nu
- liksom hon ej nu längre ung
För att sist
leva lyckliga
I den tid som ännu fanns kvar


freddy

  • Gäst
Känns eget iaf :)

Lite grejer.

Jag gillar melodierna och låten. Bra refräng :)

Mixen behöver mer jobb, det låter ihåligt nu för mig, för mycket mid. Prova lite "hängmatta" på denna. Alltså höj bas och diskant, sänk mid.

Några övergångar i låten känns alldeles för tvära. Som den till solot och den lugna delen innan. Kontraster är skoj, men detta låter mer som inklippt och inte vidare musikaliskt, om du förstår hur jag menar.

Vibratot är stort och jag antar att det är lite på skoj? Men ibland surar det för mig, blir för mycket :)

Sen tror jag du skulle investera i lite bättre mick, låter som du spelat in med budgetmick, eller i ett dåligt rum.

Gitarrljudet gillade jag inte riktigt heller, alldeles för gnälligt och vasst. Skulle gärna höra lite snällare gitarrljud i denna låt.

Men kul upplevelse detta iaf. Rocka på :)


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Tack så mycket för kommentaren!

Jag måste säga att jag är uppriktigt förvånad över att du tycker att det är för mycket mid. Jag har aldrig gjort en mix med såhär lite mid. Det är definitivt en av de mixar med mest mest diskant jag någonsin gjort. Jag var rent av rädd att mixen skulle uppfattas som för vass. Jag gillar generellt hängmatte-mixar. Jag har inga som helst problem med att ytterligare "hängmattifiera" denna. Jag är mest rädd att gå till överdrift. Är det någon mer här som delar Freddys åsikt?

Övergångarna till 4-takts-ställena är hyffsat fade:ade och tempot är också fade:at. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna förbättra det utan att bryta mot essensen i min idé. Själva idén var just ganska kraftiga brytningar (det är ju såväl tonart, taktart och tempo som byts, samt typ hela arret). Jag ska ta till mig det du sagt och grubbla lite.

Jag har tonat ner på vibratot ganska regält de senaste åren, men jag har förstått att det likväl blir lite för mycket för de flesta ibland.

Micen är faktiskt en SM57b (som faktiskt är ganska bra). Preampen är en 2MP från 2line. Rummet var en hyffsat isolerad garderob. Jag tror i så fall det är själva mixen du har synpunkter på. Med vocals brukar jag i regel dra bort väldigt mycket mid och bas och toppa regält vid 3k-5k. Jag gillar det lite mer avlägsna soundet. Det är dock inte tänkt att det ska uppfattas som dåligt.

Gitarren är inspelad med SM57 och är jätte-toppad. Jag gillar det lite kalla och gnälliga gitarrsoundet. ja tycker att varmare gitarrljud låter för mycket dansband. Jag har annars lite svårt att få den att passa i mixen dessutom. Jag ska dock se vad jag kan göra.

Åter igen; tack för kommentaren. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Välkommen hit!
Kul med visa och en mycket annorlunda sådan!
Bra melodier, "refrängen" är som gjord för allsång.
Mycket egen sångstil - kul!
Vissa partier låter lite musical.
Gärna lite högre kör på refrängen
Kanske också mer värme på gitarren
Lite mer volym på det avslutade partiet

Gillade detta!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Nej, mickarna var det inget fel på som du säger. My bad. Då tycker jag du ska se över sångmixen en aning med då. För jag saknar en viss tydlighet i ljudet.

Glömde förresten att säga.. eftersom du är ny. In och kommentera dina kamraters låtar med här, så forumet fungerar som det ska. Din ratio-mätare är alldeles nattsvart nu :)

Give and take you knåw!  ;)



asti

  • Gäst
Vet inte riktigt vad som är tanken - parodi på något eller bara en skämtsam låt?
Tycker mixen är lite för vass! Och höj gärna dragspelet en aning!
Den "snabba" basen skulle jag nog ersatt med lite mjukare, svepande bas.
Hur som helst - kul med nya, annorlunda inslag och välkommen hit!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Läste kommentarer innan jag lyssnade och visste ändå inte alls vad som skulle komma.
Gillade detta. Du har hittat en egen stil helt klart, vilket jag tycker är positivt.

Jag håller med tidigare kommentar om att texten känns lite högtravande, men samtidigt är ju det en del i det som gör låten unik ihop med sättet du sjunger den på så jag tror inte att du skall ändra den.

Jag tycker inte att mixen är för vass i nuläget, men jag skulle nog bara höja "hängmattan" i fotänden. Det saknas bas i mixen helt klart. Diskanten känns som att den ligger på rätt nivå tycker jag. Sänker du mid en aning som Freddy föreslog så tror jag det blir tydligare.
Me, Myself & I


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Shit!! vilken jobbig låt!
Högtravande ? Ja !! Jobbigt vibrato ?? Ja !!
Musik jag aldrig skulle lyssna på ?? Ja !!
Men... samtidigt blir jag alldeles trollbunden av den.
Vet inte vad,kanske harmonierna kanske texten,kanske känsloläget i sången,men det här är Svenskt som att bli lockad av 'Näcken' eller nått. :lol:
Fan måste lyssna en gång till... Jag ger mig. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter mycket bra om mixen generellt. Klart och luftigt, bra bredd. Sången är telefonaktig, skulle ha haft mera topp. Duckar lite på första "ge dig av". Häftig röst, det finns bara en på forumet som matchar dina vibraton!

Körerna låter lite skumt, är det månne EWQL:s programmerbara kör...? Bra på vissa ord, men låter mest som orgel på andra.

Plektrumbasen skulle jag bytt till en knarrig ståbas. Men då passar det ju inte på på speedopartiet på slutet. Men det kan du klippa bort, tycker inte det passar. Men slutet med olika fade på instrumenten gillar jag.

Du är ingen novis, det hörs. Välkommen till forumet förresten. :)
DON'T PANIC


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Oj! Det var väldigt vad många kommentarer! Jag måste säga att jag är överväldigande positiv av responsen jag fått på det här forumet. Det känns som att det finns så mycket respekt i tonläget. På många forum blir jag överhuvudtaget inte tagen seriöst, utan får i stället rekomendationer om olika sätt att dö på och liknande. På många andra forum består huvudvokabuläret av "värdelöst" samt olika religiösa kraftord. Jag gillar det här forumet. Mer konstruktivt än sandlådekrig.

Rattlesnake; Nu när du nämnt det förefaller det i mina öron att rösten är mycket väl telefonig. Mer diskant där är en mycket god idé. Jag blir dock osäker på vad du menar med att du "duckar"?
Körerna ÄR lite skumma (ja EWQL). De är ju egentligen gjorda för engelska samt latin. Många ord blir lite skum halvdansk kompromiss. Jag hoppades att deras brytning inte skulle vara hörbar. Om det ens är det du syftar på? Det finns en orgel som många gånger mer eller mindre dubbar körerna, som kanske kan bidra med det du kallar orgelsound?
Faktum är att jag först var mest intresserad av kontrabas, men jag ville behålla lite "rocksensabilitet". Dessutom kan det tilläggas att elbassamplingarna var dyra (  B) )så jag känner mig förpliktad att använda dessa. Jag vet heller inte riktigt hur en ståbas hade kunnat smältas in med de rockiare partierna (som var en av grundidéerna i själva låten).

Uriah; Kul att du gillade den, även om du inte vågar erkänna det för dig själv än. ;)


Kornstad;
; Det verkar finnas en konsensus om att det är för mycket mid och för lite bas. Då ska jag åtgärda det. ack för att ni påpekat det.

asti; ; Jag kan alltså återigen poängtera att jag alltså inte försöker göra någon sorts parodi. Av vad jag förstått så gör tyvärr min röst att jag inte alltid uppfattas seriöst., även om jag är det.

Återigen allesammans; tack för alla kommentarer!


freddy

  • Gäst
Jag kan alltså återigen poängtera att jag alltså inte försöker göra någon sorts parodi. Av vad jag förstått så gör tyvärr min röst att jag inte alltid uppfattas seriöst., även om jag är det.

Rösten i kombination med texten snarare. Du sjunger väldigt teatraliskt och dramatiskt, det i kombination med "tuppen gol". ;)

Refrängmelodin sätter sig iaf, gillar den, som jag sa tidigare. Jag tycker körerna är balla! :)


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Rösten i kombination med texten snarare. Du sjunger väldigt teatraliskt och dramatiskt, det i kombination med "tuppen gol". ;)


Jag vet av erfarenhet att jag brukar uppfattas som komisk oavsett vad jag sjunger, så vi kan inte skylla på texten. ;)

Dividend antydde lite difust att sången uppfattas som lite falsk (?). Är det någon mer som upplever det så? Jag vet ju själv att jag har en väldigt icke-linjär synpå toner, med många glidningar och vibraton. Öppnar man melodyne ser liksom varje ton ut som ett spindelväv. ;) Det jag undrar då är ju ifall sången uppfattas som falsk eller om det upplevs som regelrätta glidningar och vibraton.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Välkommen ombord :)
Dehär var ju... hmmm, intressant, du har stil. Dividend uttryckde ganska exakt hur jag känner "udd/märklig/galen/genial musik, även om jag inte vet riktigt vad den här är"
Välgjort i alla fal, slutet tilltalade mig mest :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här har snurrat lite nu i mina lurar och det allra första intrycken, parodi, skämt etc. har suddats ut totalt - du har en mycket egen stil som det tar ett par varv att lära sig uppskatta - nu gör jag det och är beredd till nästa låt.
Låten är fantastisk med sina brakes och ändringar och musikaliska sammanhållning med spännande instrumentval - och skickligt lirat på allt framförallt guran.
Finns inte en död punkt i denna låt.

Snyggt och välkommen hit
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Det verkar finnas en konsensus om att det är för mycket mid, men kan någon vänlig skäl specificera det lite närmre? Jag hittar inte riktigt igen rätt frekvensområde att sänka. Jag får heller inget självklart svar från stapel-visualiseringar. Att sänka allt mid känns lite klumpigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Konsensus vet jag inte, det är nog mera en smaksak. Jag tycker mixen är väldigt bra. Det som man kan reagera på som lite vasst är i så fall mid på leadsång och basen.

Jag blir dock osäker på vad du menar med att du "duckar"?
Det låter som att kompressorn på sången trycker ner sången på den strofen så att det blir konstig attack.
DON'T PANIC


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Håller med Uriah, låter töntigt men samtidigt spännande, lite udda iaf, det är väl bra betyg :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skitbra låt detta.. Verkligen skitbra!
Tyvärr känns sången (även om den är tonsäker och bra) alltför teatraliskt. Men jag vet heller inte vilken Din målgrupp är. Men för seniorerna på Allsång på Skansen så är det säkert en gjuten hit, men som nu är så förstör tyvärr sångstilen denna i övrigt riktigt GRYMMA låt..

Men jag får lyssna några gånger till så kanske jag vänjer mig?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Underbart :)

Hogge:  Om du synger slik som dette på "Uncle Sam" har du instant Maiden  ;)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Underbart :)

Hogge:  Om du synger slik som dette på "Uncle Sam" har du instant Maiden  ;)

HAHA  :lol: :P :lol:
Njaee.. Maiden vore väl att ta i va.. Hehehe...
Snarare Peter Jöback (1989)..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Tack så mycket alla som skrivit i tråden! Jag har försökt ta till mig lite av era synpunkter, och har därför modifierat mixen något. Jag har försökt "hängmattifiera" den lite genom att skära ner på mid och jag har även plockat fram basfrekvenserna ganska regält. Mid på sången är sänkt och jag har lagt på mer 5khz för tydlighetens skull.

http://www.box.net/shared/qlrkbyhci9


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..jäkligt eget måste jag säga..och det i positiv riktning!.Den övertydliga artikuleringen kan gå åt två håll, antingen parodi..men framförd på teater/musical klockrent..annars balanserar du farligt nära att inte bli tagen på allvar.. Dock tycker jag mixen är alldeles för vass..hur har du skruvat här? Gillar detta! :)  /C


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt med en rungande vals! Melodi och text gillas skarpt. Tyvärr funkar inte helheten för mig pga attityden i sången som känns gammalmodig och överdriven men det är kanske en vanesak. De som lyssnat mycket på din musik skulle kanske sakna den om du ändrade stil och det som du själv tycker är rätt skall du absolut hålla fast vid. Växlingarna, särskilt den första är alldeles för markanta, försök få till övergångarna bättre. Intressant att lyssna på och härligt drag trots 4/4(?) på slutet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Dock tycker jag mixen är alldeles för vass..hur har du skruvat här? Gillar detta! :)  /C

Fortfarande vass? I den senare mixen har jag höjt basen och sänkt miden (och även höjt lite marginellt bland de riktigt höga frekvenserna).
Är det alltså för mycket diskant fortfarande ska jag tolka det som? Tack för kommentaren för övrigt.

equality; Å ena sidan måste jag erkänna att jag knappast förolämpas av att bli kallad gammalmodig. Hela jag är blott en relik från en svunnen tid av en annan planet. ;)
Jag sjunger ungefär som jag talar. Det skulle kännas lite onaturligt att hålla på att försöka förändra den. Samtidigt, om jag hypotetiskt skulle låta någon annan stackare sjunga min musik tror jag likväl att jag i så fall skulle leta upp någon med ett minst lika stilenligt gammalmodigt uttryck.

Återigen, tack allesammans för att ni tagit er tid att lyssna.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Återigen och förlåt eventuella repetetioner - detta är en heeeelt fantastisk låt, men kan Du inte sjunga den.. Hmmm... Lite mer rakt och popigt?? Vet inte hur jag ska säga, men trots att jag lyssnat måååånga gånger på denna så klarar jag inte riktigt din sångstil tyvärr.. Kanske är det jag som inte förstår, men just nu tycker jag att detta skulle kunna bli hur stort som helst, men att sångstilen begränsar dess möjligheter..

Du har ju, som man kan höra, en fantastisk röst... Men anpassa den till låten!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återigen och förlåt eventuella repetetioner - detta är en heeeelt fantastisk låt, men kan Du inte sjunga den.. Hmmm... Lite mer rakt och popigt?? Vet inte hur jag ska säga, men trots att jag lyssnat måååånga gånger på denna så klarar jag inte riktigt din sångstil tyvärr.. Kanske är det jag som inte förstår, men just nu tycker jag att detta skulle kunna bli hur stort som helst, men att sångstilen begränsar dess möjligheter..

Du har ju, som man kan höra, en fantastisk röst... Men anpassa den till låten!!
:lol: Det är väl tur att det finns olika sångstilar Hogge. Jag gillar det, mycket teater, mycket dramatik och det bär fram historien i låten i en annan dimension.
Mixen kan jag inte säga nåt om Tant Alos - men jag tycker att det låter förfärligt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Denne låt sniker seg inn under hjernebarken og blir liggende der.
To kommentarer:
Jeg ville, hvis det var min låt (meeeget hypotetisk uttalelse;)) ha endret frasen "när mödan har blivit lön-sam" til noe som slutter på et annet enstavelsesord som rimer på "fram" (under tvil for den har jo sin sjarm...))
Synes også det muligens hadde vært bedre med noe mer "trøkk" i den første overgangen før det roer seg og går tilbake til 3/4.

Dette er selvsagt ren "synsing" fra min side. Jeg hadde gladelig solgt min sjel til djevelen om det kunne gitt meg evnen til å lage låter som dette.

Filen har funnet veien til mp3-spilleren og man venter spent på en oppfølger...  :)

-Robert


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Jeg ville, hvis det var min låt (meeeget hypotetisk uttalelse;)) ha endret frasen "när mödan har blivit lön-sam" til noe som slutter på et annet enstavelsesord som rimer på "fram" (under tvil for den har jo sin sjarm...))

-Robert

Det där var det enda stället i texten där jag faktiskt kände att jag kört fast. "Lönsam" blev en sorts kompromiss för att kunna bibehålla hela hela övriga versen. Frasen är en ganska viktig del av handlingen, och som dessutom sitter ihop med föregående fraser. Jag ska fundera lite på detta.

Tack för kommentaren för övrigt. Jag uppskattar det.


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Återigen och förlåt eventuella repetetioner - detta är en heeeelt fantastisk låt, men kan Du inte sjunga den.. Hmmm... Lite mer rakt och popigt?? Vet inte hur jag ska säga, men trots att jag lyssnat måååånga gånger på denna så klarar jag inte riktigt din sångstil tyvärr.. Kanske är det jag som inte förstår, men just nu tycker jag att detta skulle kunna bli hur stort som helst, men att sångstilen begränsar dess möjligheter..

Du har ju, som man kan höra, en fantastisk röst... Men anpassa den till låten!!

Jag har faktiskt grubblat lite på det där över natten. Själva essensen i låten är ju just att anknyta till en sorts visa. Jag i alla fall intalar mig att jag kan sjunga visor utan att det uppfattas som helt fel. Jag tycker själv att jag gör Bellman (på ett en oktav lägre Åkerström-vis) ganska hyffsat och jag har också svårt att tro att jag uppfattas som komisk när jag sjunger Taube. Om du tycker att min röst är för opopig för min låt är det tvärt om möjligt att jag i stället råkat göra låten för popig, om du förstår hur jag menar?

EDIT; Notera att jag inte försöker vara nonchalant eller arrogant.

Däremot är jag likväl lite hedrat att så många lyssnat på min låt. Sällan tidigare (eller rent av aldrig) har någon lyssnat på ett och samma av mina alster vid multipla tillfällen. Tack så hemskt mycket!
« Senast ändrad: 08.01.2010, 17:56:36 by Tantalos »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste säga att jag liksom Robban hakade upp mig på ordet lönsam dels för att det är helt ologiskt i sammanhanget och dels för att det trycks in - nu när jag hör att du har samma fundering så kanske man vågar föreslå en textändring:
Byt: "När mödan blivit lönsam" till "När jag kan - utan skam" det tycker jag passar in väl med omgivningen. Bara ett förslag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se