Kontrollrummet

uppgradera från vista till w7

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Har hört att allt man har installerat på datorn inte försvinner när man uppgraderat till W7?? Är detta sant undrar då jag! Har letat på deras hemsida utan att hittat något svar! kör just nu med vista 64-bit home edition

MVH


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Det beror på hur du gör. Om du uppgraderar från vista till W7 så bör det allra mesta finnas kvar. Det är DOCK rekommenderat både från MS och mig att göra en fresh install, alltså att du blåser om systemet. Du kommer att vinna på det i slutändan då du slipper alla program och annan skit du inte använder. Ta backup på alla filer du har/vill ha kvar och lägg ner den tid som behövs, för datorn kommer må bättre av det.
Det är heller varken svårt eller tidskrävande att göra en ny installation med W7. Tar väl ca en timme för själva operativsystemet och sen ytterligare några timmar för de program du vill ha.

/Max


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
De program jag har kommer ta 100 år att installera och jag orkar inte gå igenom den proceduren en gång till!! Men jag får fundera hur jag gör, jag fick svar på frågan iaf! Tack :D


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
De program jag har kommer ta 100 år att installera och jag orkar inte gå igenom den proceduren en gång till!! Men jag får fundera hur jag gör, jag fick svar på frågan iaf! Tack :D

oj hur mkt program har du och hur mkt av det behöver du verkligen?
grejjen är att windows OS blir långsammare och segare med tiden pga flera saker (en va de lättare sakerna att fixa är framgenterade hårddiskar). Därför vinner man faktiskt t o m ofta på att efter ett par år blåsa om datorn med precis samma program och os som man redan har. därför är det ett gyllene tillfälle att göra detta i samband med OS byte.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det där med att det skulle bli segare med tiden har jag inte upplevt. Det är nog mest om man håller på att installera och avinstallera en massa prylar ständigt och jämt - men det kan man fixa genom att rensa registret från sådant som inte alltid plockas bort vid en vanlig avinstallation, exempelvis med ccleaner.

Senast jag installerade från scratch var när jag byggde min senaste maskin, för snart ett år sedan (och det var för att jag tänkte donera den gamla maskinen till brorsans barn och därför behövde en ny Windows-licens till den nya) - men gången innan det kan jag inte komma ihåg när det var (men det var några år tidigare), utan när jag har bytt till större systemdisk så har jag bara kört in en image-backup i stället för att installera om. :)
Om jag sitter ett par timmar i taget så tar det nog omkring en vecka att installera allt, så det är inget jag gör sådär jättegärna precis...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
oj hur mkt program har du och hur mkt av det behöver du verkligen?
grejjen är att windows OS blir långsammare och segare med tiden pga flera saker (en va de lättare sakerna att fixa är framgenterade hårddiskar). Därför vinner man faktiskt t o m ofta på att efter ett par år blåsa om datorn med precis samma program och os som man redan har. därför är det ett gyllene tillfälle att göra detta i samband med OS byte.

Jag behöver ALLA programmen annars hade jag inte haft dem! Har nämligen 7 st EWplay och dem tar en jävla tid att installera! Men d kanske är dags för en blåsning i sånna fall! :)

Det där med att det skulle bli segare med tiden har jag inte upplevt. Det är nog mest om man håller på att installera och avinstallera en massa prylar ständigt och jämt - men det kan man fixa genom att rensa registret från sådant som inte alltid plockas bort vid en vanlig avinstallation, exempelvis med ccleaner.

Får ta en titt på dem där programmen claes! :)



Tack för hjälpen!
Senast jag installerade från scratch var när jag byggde min senaste maskin, för snart ett år sedan (och det var för att jag tänkte donera den gamla maskinen till brorsans barn och därför behövde en ny Windows-licens till den nya) - men gången innan det kan jag inte komma ihåg när det var (men det var några år tidigare), utan när jag har bytt till större systemdisk så har jag bara kört in en image-backup i stället för att installera om. :)
Om jag sitter ett par timmar i taget så tar det nog omkring en vecka att installera allt, så det är inget jag gör sådär jättegärna precis...


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Det där med att det skulle bli segare med tiden har jag inte upplevt. Det är nog mest om man håller på att installera och avinstallera en massa prylar ständigt och jämt - men det kan man fixa genom att rensa registret från sådant som inte alltid plockas bort vid en vanlig avinstallation, exempelvis med ccleaner.

Senast jag installerade från scratch var när jag byggde min senaste maskin, för snart ett år sedan (och det var för att jag tänkte donera den gamla maskinen till brorsans barn och därför behövde en ny Windows-licens till den nya) - men gången innan det kan jag inte komma ihåg när det var (men det var några år tidigare), utan när jag har bytt till större systemdisk så har jag bara kört in en image-backup i stället för att installera om. :)
Om jag sitter ett par timmar i taget så tar det nog omkring en vecka att installera allt, så det är inget jag gör sådär jättegärna precis...

alla windows datorer jag har använt (och som har haft internet) har utan min vetskap fått ner massa skit trots virusskydd, brandväggar och allt även utan massa annat installerande och avinstallerande. Sen har windows egna uppdatering inte varit klockren heller, då den modifierar/byter ut systemfiler och det inte alltid går som det ska.
När jag har installerat om min dator med en del program (dock har de enda stora varit cubase i princip) men de har gått på ca tre timmar.

jag säger fortf. att det är mer värt att spola om systemet om än att uppgradera, även om det kommer ta tid. När man ska uppgradera hela operativsystemet kommer det definitivt finnas massa skit kvar som inte används av w7 som bara tar plats.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
jag säger fortf. att det är mer värt att spola om systemet om än att uppgradera, även om det kommer ta tid. När man ska uppgradera hela operativsystemet kommer det definitivt finnas massa skit kvar som inte används av w7 som bara tar plats.

Uppgraderar man så borde väl vista filerna försvinna eller ersättas me W7! Vista filerna kan väl inte vara kvar fortfarande!

Citera
alla windows datorer jag har använt (och som har haft internet) har utan min vetskap fått ner massa skit trots virusskydd, brandväggar och allt även utan massa annat installerande och avinstallerande.

Internet, virusskydd, brandväggar är ju inte så bra för en musikdator så kasnke där i problemet ligger! Har inget internet i min dator och hade heller inte på den gamla som jag haft i ca 2 år och den rullade på med samma kraft hela tiden och då hade jag inte blåst den en enda gång!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Skulle kanske kommentera själva uppgraderingen också... :rolleyes:
Det har tidigare förekommit problem med att uppgradera från en Windows-version till en annan, så jag har aldrig gjort så (men senaste stora bytet för min del var ju från W98 till XP, så det var inte i går... ;)) - utan vid ett byte från XP till W7, så hade jag nog ändå valt att installera från scratch för säkerhets skull - även om det är j-t tidsödande... Då kan man ju också passa på att sätta in en större disk, så har man dessutom möjligheten att gå tillbaks om det skulle skita sig av någon orsak... :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Min musikdator installeras så att den fungerar. Sen är det stopp. Inget nätverk, inget installerande av dravel och skit, ingen windows update. Blir aldrig långsammare. Det är upp till en var att välja hur man kör sitt operativsystem, vill man att det skall fungera för musik så fungerar det.

Gör en rent ominstallering, kör två operativsystem, konfigurera rätt.

Ifall jag uppgraderar, kommer jag att uppgradera endast mitt andra OS (internet, installerade program, allt möjligt fanskap), men jag ser ingen orsak att uppgradera min musik-XP till W7 förrän alla problem är utredda (1-2 år efter att första releasen kommit i praktiken).

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Min musikdator installeras så att den fungerar. Sen är det stopp. Inget nätverk, inget installerande av dravel och skit, ingen windows update. Blir aldrig långsammare. Det är upp till en var att välja hur man kör sitt operativsystem, vill man att det skall fungera för musik så fungerar det.

Gör en rent ominstallering, kör två operativsystem, konfigurera rätt.

Ifall jag uppgraderar, kommer jag att uppgradera endast mitt andra OS (internet, installerade program, allt möjligt fanskap), men jag ser ingen orsak att uppgradera min musik-XP till W7 förrän alla problem är utredda (1-2 år efter att första releasen kommit i praktiken).



Nä, jag hade heller inte bytt OS fall det inte varit för vista och alla dem jävla meddelandena! Ett pass på 3 timmar i studion kan vara med 5-6 omstart av Cubase bara för att Vst bridge inte svarar. Hoppas att det blir bättre med W7 :)!  Det måste det bli  :rolleyes:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du ska nog inte vänta dig inte för mycket av att byta OS för det felets skull, eftersom det verkar vara problem med VST-bridge... :(
Läs denna tråden: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=70093
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Du ska nog inte vänta dig inte för mycket av att byta OS för det felets skull, eftersom det verkar vara problem med VST-bridge... :(
Läs denna tråden: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=70093
Jo vi pratade om de problemet innan claes! Grejen är att alla (förutom en) mina plugins är redan 64-bit precis som vistan och cubase! Det sjuka är att ibland kan jag ha jättemånga plugins som går (säg 15-20 spår med omnisphere och EWplay produkter!) och ibland räcker det med 2 omnisphere spår för att cubase ska krachsa! Fick svar från omnisphere om att jag måste "hantera minneshanteringen för min host" men fick aldrig riktigt svar på hur mna gjorde det! Tydligen ska det vara i enhetshanteraren ngnstans och inte i cubase. Men det är när jag startar omnisphere (oftast) som vst-bridge börjar krascha. ( och de som jag sa innan ibland räcker det med två spår och ibland fungerar det med 10 st utan att ngt händer).


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Internet är svårt att va utan om det är en dator man fått via skolan för att använda till skolan bl a <_<
Dock är ju en dual boot en möjlighet. Tror nog ja ska se till å ordna det! en boot för skolan med all skit och en för musik med windows och cubase.

hej hopp


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Bumpar tråden lite istället för att starta en ny!

Kan man spara mappen med alla sparade projekt med självklart audiofiler också i en extern hårddisk och sedan installera W7 och lägga in mapparna igen och att allt fungerar som det ska?

Finns det ngt annat jag måste tänka på??

Behöver  svar snabbt eftersom jag fick ladda ner gratis W7 pro från jönköpingshögskola :) så nu väntar jag på era svar innan jag beger mig neråt och installerar det, ifall det fungerar hah :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, det fungerar, men glöm inte installera plugins och andra eventuella tillägg som förutsätter att dina projekt fungerar som de ska.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ja, det fungerar, men glöm inte installera plugins och andra eventuella tillägg som förutsätter att dina projekt fungerar som de ska.

Jo självklart! Men är det viktigt att dem ligger på exakt samma plats i datorn som dem gjorde innan?


freddy

  • Gäst
Ja, det fungerar, men glöm inte installera plugins och andra eventuella tillägg som förutsätter att dina projekt fungerar som de ska.

Jo självklart! Men är det viktigt att dem ligger på exakt samma plats i datorn som dem gjorde innan?

Nope, du kan öppna projekten från cubase som vanligt. Bara du själv hittar på projektmappen så spelar det ingen roll vart på datorn den ligger, externa hårddiskar funkar bra t.ex.