Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka - You better look

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
30 dec 2009: Ny mix och Marruschkka på sång (utkast)

Låtnamn: You better look
Artist: Gurano - musik, Marruschkka - sång och text
Sättning: akustisk kompgura, sologura, sax, orgel, 1 bas, sång
Genre: tja... typ liksom
Fillängd: för kort
Kompositör: Gurano
Producent: Gurano
Inspelningsår: 2009
Format: mp3
--------------------------
Så här dagen före julafton sitter jag å har tråkigt  :blink:
Plinkade utan ambitioner fram detta monotona stycke på guran, spelade in och la på en enkel bas.

Sedan tänkte jag att det kanske finns fler som har en massa tid över så här i juletider - så om ni vill så får ni väldigt gärna lägga på vad ni vill - sång, sologura, orgel, synth, munspel, fiol, trummor  ...... ja egentigen vad ni vill - jag har ett öppet sinne  :lol: 


Nuvarande sättning: 2 st akustiska kompguror, elguror, bas, orgel, sång och sax

Ha det
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/youbetterlook.mp3[/mp3]

« Senast ändrad: 03.01.2010, 13:08:50 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kan skrika lite :)

Nämen, det är väl inte så monotont egentligen, mer repetitivt. Du borde tillverka en lite avstickare, där kom nånting, men kanske nåt med långa noter, typ powerchords eller nåt till ett snabbt ostinato (upprepande fras) på en annan gura.

Äh, jag vet inte. Det hörs att du har tråkigt faktiskt :)

Men förväntar mig att det blir bra till slut... som vanligt...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Divid: hehe - - jo som du säger så är det repetativt, men i mina öron även monotont ;)
Kanske behövs en avstickare, men jag kommer nog inte att göra en sådan nu - tänkte istället att man kan variera sig med olika "solo"slingor och instrument/ljud inom given ram. Hoppas att få bidrag från alla möjliga håll på KR (om någon har tid medan allt julbestyr ska skötas) - det kan nog var lite roligt, tro jag - annars får jag försöka vara kreativ själv  :D.

....Men förväntar mig att det blir bra till slut... som vanligt...
Hmmmm ha inte för höga förväntningar ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja basen distar ju...  :lol: En ton på gitarrplocket känns som den är fel.
Kul att ha tråkigt! Jag menar det. Ur tristess dyker det upp saker man inte förväntat sig.
På semester då våra barn säger att de har tråkigt, vet de att vi inte anstränger oss det minsta för att det inte ska vara tråkigt, vi bara säger "va bra". De har lärt sig av det (inbillar jag mig).

Jag hoppas du arbetar vidare på iden så får vi se vad som kommer ut av den. Bara inte familj kräver umgänge å sånt där på julen...  ;)

Jag har tid att sitta och lyssna på KR-musik eftersom min fru är ute och rider, sonen sover och dottern umgås med bästa kompisen.

GOD JUL!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja basen distar ju...  :lol: En ton på gitarrplocket känns som den är fel.
Kul att ha tråkigt! Jag menar det. Ur tristess dyker det upp saker man inte förväntat sig.
På semester då våra barn säger att de har tråkigt, vet de att vi inte anstränger oss det minsta för att det inte ska vara tråkigt, vi bara säger "va bra". De har lärt sig av det (inbillar jag mig).
Jag hoppas du arbetar vidare på iden så får vi se vad som kommer ut av den. Bara inte familj kräver umgänge å sånt där på julen...  ;)
Jag har tid att sitta och lyssna på KR-musik eftersom min fru är ute och rider, sonen sover och dottern umgås med bästa kompisen.
GOD JUL!

Japp basen distar fett å det e julegött, präxis som en risgrynsgröt :)
Eftersom jag är helt tondöv ;) så hör jag inte denna felande guraton.
Ja vi får se vad detta stycke tar vägen - jag hoppas att någon på KR hakar på å bidrar med nåt - annars får jag ju göra allt själv  :D

För de som inte lyssnat på länge så har jag lagt på lite blås (som säkert kommer att ändras).

En synnerligen GOD JUL på dig oxå

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har lagt på lite klappande på baksidan av gitarren. Frågan är om jag tillfört nå't eller bara förstört.

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/monotoniplustrumma.mp3[/mp3]


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenis Bow35

Kul att du testar lite bank på guran och nädå du har inte förstört nåt med detta :), men jag tycker nog inte att det passar riktigt in i stuket - jag lägger nog på trummor med cymbaler å sånt.

Men tack för ditt engagemang

Go jul
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
God juldag! :)

Jag har nu ändrat både sax och orgel lite lite grann och kommer att lägga på en elgura som solar, samt trummor
men jag undrar om någon vill lägga på en vettig sång?? PMa mig i så fall först!
Ni får fria händer att uppfinna text och slinga, men stycket är kort så det gäller att ha en kärnfull text :)

Mitt tristess-stycke kanske suger för mycket för att sjunga till, men det skulle va kul om någon ändå ville försöka!
Säg gärna till om något instrument ligger fel i nivå (svårt för mig att avgöra med mina lurar) eller om nåt instrument är upp åt väggarna fel.

Ha de
Gurano

Samma länk som i 1a inlägget:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/monotoni.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ingen riktig vän av den där saxen  :ph34r:

Ett par RIKTIGT skitiga trummor vore finfint:)

osso byta saxen mot nåt skrikigt

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo präxis - jag hade oxå tänkt å det hållet vad gäller trummorna <_<

Vad gäller saxen - är det ljudet eller slingan eller båda som du är ovän med ;) vad tycker du bör ändras? Ska fundera på det där - men tycker själv att slingan är lagom tillbakalutad - hoppas fortfarande på sång så jag vill inte att saxen ska dominera bilden. Tack för lyssning å komment.

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 25.12.2009, 19:06:10 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo präxis - jag hade oxå tänkt å det hållet vad gäller trummorna <_<

Vad gäller saxen - är det ljudet eller slingan eller båda som du är ovän med ;) vad tycker du bör ändras? Ska fundera på det där - men tycker själv att slingan är lagom tillbakalutad - hoppas fortfarande på sång så jag vill inte att saxen ska dominera bilden. Tack för lyssning å komment.

Ha det
Gurano

Slingan tycker jag är skitbra. Ljudet tycker jag inte är skitbra :D

Skulle helst se något helt annat.

vad är det för tempo på låten?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar - då vet jag. Tempot e 105 (av alla tempon :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenis!
Tänkte bara uppdatera infot, eftersom jag efterfrågat om hjälp med allt möjligt!

Marruschkka tackade ja till att lägga på sång då jag frågade och Emulator ska se över trummorna - bara så att ni vet ifall någon annan funderar på att hjälpa med dessa grejor.

En uppdaterad låtlänk kommer senare (men då säger jag till :))

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Göran å god fortsättning.

Denna då:

Här svänger det fin fint.Jag får JJ Cale vibbar och det ger mig alltid gåshud.Dessvärre hittar jag inget att bidra med utan dras bara med i svänget.

Lite tips här,om du drar detta mot Emulatorns hemtrakter så kan detta bli riktigt grymt.
Mixen är inte hundra så det behöver styras upp,sen lite fet drums/bas/ala´emu) på detta och en ylande pipa - voila`

Härligt stycke som sagt med inte så lite JJ Cale vibbar,störtskönt.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjoho Göran å god fortsättning.
Denna då:
Här svänger det fin fint.Jag får JJ Cale vibbar och det ger mig alltid gåshud.Dessvärre hittar jag inget att bidra med utan dras bara med i svänget.
Lite tips här,om du drar detta mot Emulatorns hemtrakter så kan detta bli riktigt grymt.
Mixen är inte hundra så det behöver styras upp,sen lite fet drums/bas/ala´emu) på detta och en ylande pipa - voila`
Härligt stycke som sagt med inte så lite JJ Cale vibbar,störtskönt.
Mike

Tack HM och roligt att du gillar :)
Kul att du liknar vid JJ för han var en som jag lyssnade en hel del på i mina yngre år (för typ 25 år sedan).
Håller med om att mixen är 99, men jag har en version (med sång ännu så länge) med en lite annan mix, som jag tror låter bättre. Vill dock inte lägga upp den ännu då jag väntar på andra instrument.

Du får bidra i en annan låt istället om du vill, ska bara se till att vara lite kreativ framöver oxå :)

Ha det gott å god fortsättning på dig oxå
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite svårt att kommentera ljudbilden utan trummor,men ett försök då!
Härligt Bas-sound du fixat,låter fett och sprakande som knaperstekt bacon B)
Den där där solo Gitarren är lite för stickig tycker jag,och ljudbalansen för övrigt lite Bastung.(i alla fall i mina lurar)
Sedan kan det bli lite förmycket spelande här och där,men som sagt släng på trummor så kan man får det lite mer strukturerat.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Helgrymt guralir på denna och jag upplever den inte som monoton. Finns ju massa småsaker att lyssna på hela tiden!  :)
Håller med om att Emu-trummor på detta skulle bli helfräckt!  Väntar med spänning på ny version.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är egentligen grymt snygga "markeringar" som sker i ljudbilden, skapar ett beat som "svänger"..

Riktigt snyggt faktiskt. Sax? Trumpet!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite svårt att kommentera ljudbilden utan trummor,men ett försök då!
Härligt Bas-sound du fixat,låter fett och sprakande som knaperstekt bacon B)
Den där där solo Gitarren är lite för stickig tycker jag,och ljudbalansen för övrigt lite Bastung.(i alla fall i mina lurar)
Sedan kan det bli lite förmycket spelande här och där,men som sagt släng på trummor så kan man får det lite mer strukturerat.. ;)
Knaperstekt bacon - mums :) Det finns nog lite att säga om mixen - men jag har en annan mix med sång som ännu inte lagts upp - jag tror att det låter lite annorlunda i ljudbilden, både vad gäller guror och blås, orgel. Jag tycker inte själv att det blir för mycket spelande här å där, men det är ju en smaksak så klart. Lägger upp den nya versionen så fort trummor är på plats.
Tack för lyssning och kommentarer

Helgrymt guralir på denna och jag upplever den inte som monoton. Finns ju massa småsaker att lyssna på hela tiden!  :)
Håller med om att Emu-trummor på detta skulle bli helfräckt!  Väntar med spänning på ny version.
Tack och roligt att du gillar. Nä du har rätt - den är inte så monoton ......längre. Men 1a versionen med bara akkeguror och bas, som jag la upp, var nog rätt enahanda ;)

Det är egentligen grymt snygga "markeringar" som sker i ljudbilden, skapar ett beat som "svänger"..
Riktigt snyggt faktiskt. Sax? Trumpet!
Jag kan bara tacka för kommentarerna. Himla kul att du gillar!!  :wub:
Blåset är en altsax - och den låter oxå lite annorlunda nu i den nya ej upplagda versionen. Hmmmmmm lite tråkigt av mig att hänvisa till en version som ni inte har hört  än  :wacko: :unsure:

Ha det gott allihopa. Å har jag inte sagt det så säger jag det nu - GOD FORTSÄTTNING
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter kul, ser fram emot nästa version! Saxen låter häftigt tycker jag! Jag reagerar inte på några udda gitarrtoner, men det kanske är fixade vid det här laget. :)
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter kul, ser fram emot nästa version! Saxen låter häftigt tycker jag! Jag reagerar inte på några udda gitarrtoner, men det kanske är fixade vid det här laget. :)

Tack Rattle!
Roligt att du tycker om - nä.... jag hör inte heller några udda toner... å det e ju bra det :). Jag tycker oxå om saxen, men den är nog inte längre exakt som den du hörde i länken, men den är dock så snarlik att man måste koncentrera sig för att höra skillnaden. Hoppas att du fortsättningsvis kommer att gilla saxen i kommande version ;)
 
Nu är det bara trummor som saknas - sedan lägger jag upp en ny variant, med en förhoppningsvis bättre ljudbild (och förhoppningsvis den sista versionen).
Jag kan ju skvallra att den 1a solosnutten mellan 10-15 på spelaren är inspirerad av tv-serien Space 1999 (månbas alpha) ifall någon hört likheten :).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg figur på akkeguran som jag tycker skall fronta mer. Elguran tycker jag inte bidrar med något men däremot den väl starka orgeln och saxen. Saknar inte trummor. Tänker lite på Peter Green. Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snygg figur på akkeguran som jag tycker skall fronta mer. Elguran tycker jag inte bidrar med något men däremot den väl starka orgeln och saxen. Saknar inte trummor. Tänker lite på Peter Green. Fint!

Jo du har rätt EQ: gurorna ska fram mer (så är det oxå tänkt) - versionen i tråden är dock bara ett slaskigare utkast, därav lite höga nivåer på vissa instrument. Men jag tycker tvärtom vad det gäller elguran - tycker att den sitter gott - gör hyfsade övergångar mellan olika instrument och numera även till sång :). Tack för Peter Green!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Tjo!

Ursäkta om jag upprepar något som tidigare sagts, inte läst igenom kommentarerna :)

Låter jammigt och "live". Lite vilda västern ibland.

Jag tycker basen är för hög. Samt att sologitarren skär i mina öron, kanske EQ:a bort lite diskant?

En aning för mycket dist på kompgitarr med om man ska vara petig. Gillade feeeeelingen i låten, gött mos.

Sen tycker jag det skulle vara asballt med en fjärdedelsstamp med fot eller baskagge, se den här hjälten t.ex:

« Senast ändrad: 30.12.2009, 11:39:44 by freddy »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det finns en riktigt snygg figur som spelas av en akkegura
Tycker du skulle lyfta fram den ordentligt
Jag skulle kunna leva utan den där brötguran som ligger hö-vä
Alltså ta den mer åt det akustiska hållet - gärna en fiol som dubblerar akken
och så lite taktmarkeringar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu med en version där Marruschkka sjunger. Versionen är dock inte färdigmixad!

Freddy: go låt (my cup of tea) - vicken snubbe, ser ut att sakna några strängar på lyran dessutom :) Vi får väl se vilken väg min låt tar  :lol:

Cykeln: I den nya upplagda versionen så har jag, tror jag, lyft fram/förtydligat den akustiska figurer. Elguran å brötbasen blir nog kvar trots allt. Jag får väl fram över ta och göra en akustisk variant oxå :)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 30.12.2009, 19:15:26 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Är inne på Cykelns linje - linjeloppet!  :)
Tycker också den ska vara mer akustisk och med mindre reverb!
Skippa elbasen, saxen och elorgeln och lägg på en ak.gitarr till och
framhäv den akustiska "gitarrfiguren"! Lite slide-guitar också vore inte fel.....


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Är inne på Cykelns linje - linjeloppet!  :)
Tycker också den ska vara mer akustisk och med mindre reverb!
Skippa elbasen, saxen och elorgeln och lägg på en ak.gitarr till och
framhäv den akustiska "gitarrfiguren"! Lite slide-guitar också vore inte fel.....

Det blir nog ingen helakustisk variant av denna. En stor anledning är att min akkegura är en nybörjargura med skitdåligt ljud. Skulle bara vara pinsamt dåligt att lyfta dem mer :). Tyvärr så kan jag inte slajda :)

Jag tycker nog att bas å annat passar bra in i åtminstone min låtidé, vilket kompletteras av Marruschkkas eminenta sång

Tack för lyssning å ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!