Kontrollrummet

AAMS Auto Audio Mastering System

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!

Okunnig och lite lat som jag är så söker jag efter nån software som skulle kunna sköta mastringen åt mig på ett behjälpligt sätt. Hittade denna softa på webben (Auto Audio Mastering System), kan vara att den har behandlats i nån tråd här tidigare, men om nån har praktiska erfarenheter så tar jag gärna emot  en sån information:

http://www.curioza.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Skall ladda ner demon och testa. KAn dessa progs överhuvudtaget göra nåt sånt som en mastring? Bluffware?

Eller kanske det finns nån annan motsvarande autobaserad mastringsoftware som nån kan rekommendera åt en lathund? :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag har använt det flera gånger med MYCKET lyckade resultat.. riktigt bra program om man inte är tjenis på att mastra!!! ^_^

4+ för det programmet av 5 möjliga!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
jag har använt det flera gånger med MYCKET lyckade resultat.. riktigt bra program om man inte är tjenis på att mastra!!! ^_^

4+ för det programmet av 5 möjliga!!

Oj det va skönt att höra!
Är det lixom bara att "klämma på knappen" typ, ladda in och vänta, som det står på reklamen. Funkar det verkligen så :unsure:

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Min lilla erfarenhet i detta ärende... Om jag tar en låt som jag inte gjort någonting med, inga effekter eller liknande,, ingen panorering, nada.. då blir resultatet oxo lite magert med AAMS. Om jag läggerpå delay, panorerar, reverb,, lite eq, och sedan kör AAMS blir resultatet överraskande bra. Men det har även blivit sämre än det var innan....

När det blir bra kan även jag sätta 4'a i betyg, annars en svag 3'a


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Min lilla erfarenhet i detta ärende... Om jag tar en låt som jag inte gjort någonting med, inga effekter eller liknande,, ingen panorering, nada.. då blir resultatet oxo lite magert med AAMS. Om jag läggerpå delay, panorerar, reverb,, lite eq, och sedan kör AAMS blir resultatet överraskande bra. Men det har även blivit sämre än det var innan....

När det blir bra kan även jag sätta 4'a i betyg, annars en svag 3'a

Jisses..så en helt vanlig amatör som jag kan åstadkomma ett någålunda slutresultat, med ett gott grundarbete förstås.
Och om jag fattade rätt så kostar rasket about 50 dollarlappar?

h.   Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
typ sådär går det till.. lite mer precist:
det finns olika metoder att mastra där..
metod 1:
man stoppar in låten, stoppar in en referenslåt - så mastrar programmet din låt..
metod 2:
man stoppar in låten, väljer en referens-genre, alltså hur EQ osv ska jobba(finns ett gäng presets i programmet när du köper det!!) du trycker på knappen - låten mastras..
metod 3:
du stoppar in din låt, väljer en preset för EQ, ställer in kompressor, maximizer, limiter etc. och låter AAMS analysera efter preset:en och du trycker på masterknappen.. din låt blir mastrad..

så helt dåligt är inte programmet.. själv föredrar jag ju att se vad som händer med låten.. du kan inte ref. lyssna medan programmet mastrar din musik, utan det får du göra i efterhand, och det kan lätt bli drygt om det låter bajs, eller om din låt distar.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Min lilla erfarenhet i detta ärende... Om jag tar en låt som jag inte gjort någonting med, inga effekter eller liknande,, ingen panorering, nada.. då blir resultatet oxo lite magert med AAMS. Om jag läggerpå delay, panorerar, reverb,, lite eq, och sedan kör AAMS blir resultatet överraskande bra. Men det har även blivit sämre än det var innan....

När det blir bra kan även jag sätta 4'a i betyg, annars en svag 3'a

Jisses..så en helt vanlig amatör som jag kan åstadkomma ett någålunda slutresultat, med ett gott grundarbete förstås.
Och om jag fattade rätt så kostar rasket about 50 dollarlappar?

h.   Johan
en helt vanlig amatör med hjälp av ett redigeringsprogram med separata kanaler/alt. en kanal.. ;)
och lite mix kan göra otroligt bra grejjer...!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
typ sådär går det till.. lite mer precist:
det finns olika metoder att mastra där..
metod 1:
man stoppar in låten, stoppar in en referenslåt - så mastrar programmet din låt..
metod 2:
man stoppar in låten, väljer en referens-genre, alltså hur EQ osv ska jobba(finns ett gäng presets i programmet när du köper det!!) du trycker på knappen - låten mastras..
metod 3:
du stoppar in din låt, väljer en preset för EQ, ställer in kompressor, maximizer, limiter etc. och låter AAMS analysera efter preset:en och du trycker på masterknappen.. din låt blir mastrad..

så helt dåligt är inte programmet.. själv föredrar jag ju att se vad som händer med låten.. du kan inte ref. lyssna medan programmet mastrar din musik, utan det får du göra i efterhand, och det kan lätt bli drygt om det låter bajs, eller om din låt distar.. :)

Tackar Idf för en klar bruksanvisning för progget! :)
Passar jättebra för mig, jag gör en hel massa musik men har ju inte ett hum om mastring. Laddas nog ner nu :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
typ sådär går det till.. lite mer precist:
det finns olika metoder att mastra där..
metod 1:
man stoppar in låten, stoppar in en referenslåt - så mastrar programmet din låt..
metod 2:
man stoppar in låten, väljer en referens-genre, alltså hur EQ osv ska jobba(finns ett gäng presets i programmet när du köper det!!) du trycker på knappen - låten mastras..
metod 3:
du stoppar in din låt, väljer en preset för EQ, ställer in kompressor, maximizer, limiter etc. och låter AAMS analysera efter preset:en och du trycker på masterknappen.. din låt blir mastrad..

så helt dåligt är inte programmet.. själv föredrar jag ju att se vad som händer med låten.. du kan inte ref. lyssna medan programmet mastrar din musik, utan det får du göra i efterhand, och det kan lätt bli drygt om det låter bajs, eller om din låt distar.. :)

Tackar Idf för en klar bruksanvisning för progget! :)
Passar jättebra för mig, jag gör en hel massa musik men har ju inte ett hum om mastring. Laddas nog ner nu :D


h.  Johan
hehe fanken va najs.. :)
synd att det itne finns för mac.. vad jag vet..  :wacko:
nåväl.. tackar vet jag ändå en schysst kompressor en limiter och en bra eq..  ^_^

lycka till!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se