Kontrollrummet

Freddy - Every Little You (uppdaterad 26 okt 2010)

gäst · 67 · 10299

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättesnyggt intro
Det här tungt och svart
Riktigt nice gura
Sitter som gjutet i betong
Kanske pianot skulle upp något
annars ... nu väntar vi bara på sången
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Kompet låter riktigt tight och fint nu, men sången måste höjas rejält!  :)

HÖHÖ. tack asti :)

Fint -låter mkt Queenrÿche i första verrren. Inte fullt lika påtagligt i version 2....

I LIKE Queensryche! :)

Skriver medan jag lyssnar (saknar sången - är mitt första intryck)...

Men i övrigt då.. Älskar "baklängesgitarren". Tycker den ger en helt ny dimension till låten.. Sen som vanligt (i mina lurar) är Dina mixar grym!!
 Som låtskrivare, sångare och musiker är Du såååå imponerande. Jag kan inte sluta imponeras av Din kreativa förmåga.. Du är (enligt mig, once again) i mångt och mycket ett musikaliskt geni.. Och det står jag för!!
Om Du nu bara berättar hemligheten bakom Ditt sångsound så kommer jag för all framtid att ge Dig bra kritik och köpa alla Dina plattor!!..

Men seriöst. Jag tycker helt enkelt (av det jag hört av Dig) att Du är grym... :wub:
PS: Jag kanske ska tillägga att jag är heterosexuell och har en mycket vacker fru så detta är ingen kärleksförklaring i fysisk mening.. Bara några "väl valda" från en musikälskare.. DS

Shit mannen, vad ska jag säga. Vilka fina ord,  blir lite mållös :D, men det värmer oerhört, tack som fan. Blir skitglad :) Beskrev sångljudet lite kort i någon annan tråd. Men det är inget märkvärdigt. Utgick från logics preset, sen har den ändrats lite med tiden. Det är dock logic-pluggar som används som oftast. Så jag vet inte hur hjälpsamt det är, men det borde gå att göra liknande inställningar i Cubase med.

Signalkedjan ser ut såhär:

-Logics EQ (highpass, skär bort basen under 100Hz)
-Logics Kompressor ( 5ms attack, 34 ms release, ratio 4-10:1,...)
-Logics Limiter (+5dB Gain, 2ms lookahead, -3.5dB output)
-Logics Ensemble (breddar ljudet, ger en känsla av dubbning, ger även ett luftigare sound)
-Space Designer (Reverb, använder oftast "hard ambience")

Så ser det ut. Alla parametrar är godtyckliga, men det är kring dessa värden jag alltid rör mig.

Så ser det ut iaf. Utöver detta så tillkommer automation för att lyfta fram stavelser/ord som fortfarande är för svaga. Samt att automatisera delay på vissa ord. Ibland kör jag ett väldigt snabbt 1/8-dels delay på sången med hela tiden, för att lyfta sången från resten av bandet, få fram den lite mer. Det hör man på den första demon här. Knappt hörbart, men det ligger där och förstärker.

babbelbabbel.. :D

Jättesnyggt intro
Det här tungt och svart
Riktigt nice gura
Sitter som gjutet i betong
Kanske pianot skulle upp något
annars ... nu väntar vi bara på sången

Du har nog rätt där angående pianot. Kul att du gillar!

Provar lite olika grejer med sången, börjar väl känna mig redo för att försöka snart igen :D

Tack!





Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
Lyssnar för första gången nu och jag tycker att den låter som ett smeck - kanonbra - å inget neggo att kommentera tycker jag.

Skitbra
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Tja!
Lyssnar för första gången nu och jag tycker att den låter som ett smeck - kanonbra - å inget neggo att kommentera tycker jag.

Skitbra
Gurano

Nice, kommer snart en ny version med sång!

Tack!!


Inloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kom in i tråden först nu och har lyssnat på bägge versioner. Gillar melodin och sången. Version två är nog bättre på alla sätt. Ser fram emot att höra den med sång. En sak stör dock,  ordet "baby" i andra versen. Låter som om du inte hinner få slut på det ordet innan följande rad börjar. Jag skulle nog skippa det ordet... det är bara småpotatis men nåt att klaga på måste jag ju hitta ;)

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Kom in i tråden först nu och har lyssnat på bägge versioner. Gillar melodin och sången. Version två är nog bättre på alla sätt. Ser fram emot att höra den med sång. En sak stör dock,  ordet "baby" i andra versen. Låter som om du inte hinner få slut på det ordet innan följande rad börjar. Jag skulle nog skippa det ordet... det är bara småpotatis men nåt att klaga på måste jag ju hitta ;)

Space

Thanks man :) Kul att du gillar det mesta. Jag som gillar att den andra versraden på vers 2 är lite längre :S Vi får se om den nya sången löser det eller hur det blir. Ska testa lite. 

Tack!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har inte så mycket att tillägga utöver vad som redan nämnts, men däremot kan jag sälla mig till kören av hyllningar!   :)
Det låter riktigt bra detta! Skall bli väldigt spännande att höra det med sången sedan.
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill lyssna på ny version med sång! Det jag lyssnat på nu är från spelaren som strömmar (från sida två) i tråden. Det låter tajt och bra mixat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Men nu tror jag allt det blivit dags för lite sång här  :huh:
Första gången jag hörde denna så vet jag att jag gillade sången kraftigt.. Kan inte se varför Du behöver förändra denna?

För övrigt får jag tacka för "kursen" i mickljud.. Skall prova att skruva lite nästa gång..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Tog upp denna lite idag igen. Tar gärna emot tips och åsikter!
[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/demos/everylittleyou3.mp3[/mp3]


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Introsången innan 55 sek dränks ofrivilligt i ett piano som gott kunde ha lägre volym här, till förmån för sången. Inte bra att dränka den första sången man hör. Efter det är volymen på sången bra i balansen. Kul att intro och utro-ljuden är snäva i frekvensen. Ger skönt växling till resten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Introsången innan 55 sek dränks ofrivilligt i ett piano som gott kunde ha lägre volym här, till förmån för sången. Inte bra att dränka den första sången man hör. Efter det är volymen på sången bra i balansen. Kul att intro och utro-ljuden är snäva i frekvensen. Ger skönt växling till resten.

Tack, ja du har alldeles rätt där. Pianot låter lite väl hårt som du säger och starkt. Bytte pianoljud precis i slutet, så det blev lite fel där tror jag. Ska fixa till det!



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm jag vet inte riktigt. Det känns fel på något sätt men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Jag ogillar pianoslingan på versen den är för banal och känns bara "ditlagd". Jag saknar något som bryter av från den där fm-känslan som jag får. Det räcker inte att bara göra det storvulet. Trummorna är inte så roliga men det tänker du väl fixa förståss. Njaee något saknas som gör att jag stannar kvar i lyssningen. Just nu känns det mest som en fet matta och en bra melodi. Jag tror arrangemanget skule må bra av något mer oväntat. Typ.... tja Trumpeter eller nåt.  :)


freddy

  • Gäst
Hmm jag vet inte riktigt. Det känns fel på något sätt men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Jag ogillar pianoslingan på versen den är för banal och känns bara "ditlagd". Jag saknar något som bryter av från den där fm-känslan som jag får. Det räcker inte att bara göra det storvulet. Trummorna är inte så roliga men det tänker du väl fixa förståss. Njaee något saknas som gör att jag stannar kvar i lyssningen. Just nu känns det mest som en fet matta och en bra melodi. Jag tror arrangemanget skule må bra av något mer oväntat. Typ.... tja Trumpeter eller nåt.  :)

Sammanfattar ditt inlägg med ordet tråkig, om jag nu läser dig rätt :) Tråkigt att du upplever det så. Ska se om jag utvecklar arret mer, ville hålla den ganska "enkel".

Tack iaf för kommentar!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm jag vet inte riktigt. Det känns fel på något sätt men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Jag ogillar pianoslingan på versen den är för banal och känns bara "ditlagd". Jag saknar något som bryter av från den där fm-känslan som jag får. Det räcker inte att bara göra det storvulet. Trummorna är inte så roliga men det tänker du väl fixa förståss. Njaee något saknas som gör att jag stannar kvar i lyssningen. Just nu känns det mest som en fet matta och en bra melodi. Jag tror arrangemanget skule må bra av något mer oväntat. Typ.... tja Trumpeter eller nåt.  :)

Sammanfattar ditt inlägg med ordet tråkig, om jag nu läser dig rätt :) Tråkigt att du upplever det så. Ska se om jag utvecklar arret mer, ville hålla den ganska "enkel".

Tack iaf för kommentar!

Var tvungen att backtracka då och lyssna igen. Sade jag tråkig? Jo det kanske var så det blev, men det var nog inte så jag menade. Låten är egentligen kalas. Den har en omsitlig freddyistisk känsla för tonspråk och melodi. Jag försökte nog säga att jag tyckte något saknas. Dragspel då? Något som förstärker lite av melankolin/bryter av i ljudbilden likosm. Sedan känns trummorna på versen lite släpiga och oinspirerade. Hmm gick det fram tydligare nu?  :) :)


freddy

  • Gäst
Hmm jag vet inte riktigt. Det känns fel på något sätt men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Jag ogillar pianoslingan på versen den är för banal och känns bara "ditlagd". Jag saknar något som bryter av från den där fm-känslan som jag får. Det räcker inte att bara göra det storvulet. Trummorna är inte så roliga men det tänker du väl fixa förståss. Njaee något saknas som gör att jag stannar kvar i lyssningen. Just nu känns det mest som en fet matta och en bra melodi. Jag tror arrangemanget skule må bra av något mer oväntat. Typ.... tja Trumpeter eller nåt.  :)

Sammanfattar ditt inlägg med ordet tråkig, om jag nu läser dig rätt :) Tråkigt att du upplever det så. Ska se om jag utvecklar arret mer, ville hålla den ganska "enkel".

Tack iaf för kommentar!

Var tvungen att backtracka då och lyssna igen. Sade jag tråkig? Jo det kanske var så det blev, men det var nog inte så jag menade. Låten är egentligen kalas. Den har en omsitlig freddyistisk känsla för tonspråk och melodi. Jag försökte nog säga att jag tyckte något saknas. Dragspel då? Något som förstärker lite av melankolin/bryter av i ljudbilden likosm. Sedan känns trummorna på versen lite släpiga och oinspirerade. Hmm gick det fram tydligare nu?  :) :)

Haha, okej. :) Dragspel avskyr jag mer än pesten, men det kanske du visste? :) Men jag förstår din poäng, något som sticker ut och bryter av helt enkelt. Får se om jag kan hitta på något.

Tack egget!


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Skön låt du fått till här !

Det som jag reagerade på vid första lyssningen var sångreverbet i första versen, vet inte om det kommer lite för fort kanske....
Sen i sticket så tänkte jag på ridespelet, har du provat Ta-tacka Ta-tacka, jag tycker det kanske skulle driva på lite bättre.

Bra jobbat !


freddy

  • Gäst
Skön låt du fått till här !

Det som jag reagerade på vid första lyssningen var sångreverbet i första versen, vet inte om det kommer lite för fort kanske....
Sen i sticket så tänkte jag på ridespelet, har du provat Ta-tacka Ta-tacka, jag tycker det kanske skulle driva på lite bättre.

Bra jobbat !

Tackar, kul att du gillar. Ska kolla upp reverbet där. Det ligger en liten vocoder bakom med, kanske den du hör :D

Inte riktigt med på hur du menar med riden, vilka notvärden? Ride-klocka eller vanligt?

Tack för kommentar!


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Ja alltså, på varje fjärdedel klämmer du in en 8:del och två 16:delar, accent på varje fjärdedel. Tänkte nog mer på vanligt rideslag men det beror iofs på hur klockan låter......


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Härligt.. Den här var ju bra i första verren också om jag minns rätt...
Men nu har Du plockat in lite mer "lull-lull" på ett uppskattat sätt.. Dock tycker jag nog det var mer drag i den första versionen.. Sången är kanon, men ofta, framförallt på reffen, så känns den mer som en stillsam kör.. Jag väntar hela tiden på att en solostämma ska komma in där mellan varven...

Men totalt sätt så är låten en riktig höjdare...

Rock on mate!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Ja alltså, på varje fjärdedel klämmer du in en 8:del och två 16:delar, accent på varje fjärdedel. Tänkte nog mer på vanligt rideslag men det beror iofs på hur klockan låter......

Aha! Så klart. :) Ska prova det. Tack!



freddy

  • Gäst
Härligt.. Den här var ju bra i första verren också om jag minns rätt...
Men nu har Du plockat in lite mer "lull-lull" på ett uppskattat sätt.. Dock tycker jag nog det var mer drag i den första versionen.. Sången är kanon, men ofta, framförallt på reffen, så känns den mer som en stillsam kör.. Jag väntar hela tiden på att en solostämma ska komma in där mellan varven...

Men totalt sätt så är låten en riktig höjdare...

Rock on mate!

Jag håller med dig, det är mer "rock" i den första versionen, mer spontanitet liksom. Denna är mer tillrättalagd och "producerad". Beror nog lite på vad man föredrar där.

Refrängen är lite kör-ig ja, men det var nog min tanke med, tror jag :) Får se.

Tack för kommentar och åsikter!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu ere två saker jag sänker!  :wub:

Minska bredden på intropianot. Två toner som är mycket lägre än de andra hörs från rummet därute till vänster och resten av tonerna lite till höger om mitten i det här rummet. Lyssna solo på pianot i lurar så förstår du vad jag menar. Panorera pianot mellan tio och två så förlorar du inget men vinner respekt! 

Sångaren i låten är bra men han låter fortfarande som en förlägen liten gosse, där i början, bakom de stora instrumenten. Plocka fram grabben vetja och ge honom självförtroende att låta som den rocksångare han faktiskt är. Lyssna, så hör du vad jag menar.
« Senast ändrad: 28.10.2010, 10:09:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Nu ere två saker jag sänker!  :wub:

Minska bredden på intropianot. Två toner som är mycket lägre än de andra hörs från rummet därute till vänster och resten av tonerna lite till höger om mitten i det här rummet. Lyssna solo på pianot i lurar så förstår du vad jag menar. Panorera pianot mellan tio och två så förlorar du inget men vinner respekt! 

Sångaren i låten är bra men han låter fortfarande som en förlägen liten gosse, där i början, bakom de stora instrumenten. Plocka fram grabben vetja och ge honom självförtroende att låta som den rocksångare han faktiskt är. Lyssna, så hör du vad jag menar.


:) Tack, maxb, för en till kommentar på låten!

Pianot ska jag kika på.

Sången där, beror nog delvis på sångsättet tror jag. Men jag ska se över mixen där, så får vi se hur det ter sig.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla instrument är tajta
Alla pluggar på dessa är fullt uppskruvade
Sidorasslet är framgångsrikt förödande
Så det är bara sången kvar att klaga på :D

Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Mycket trevligt o höra fram på kvällen vid hemkomst
mycket bra låt o sång
kanske att pianot lät lite hum,,,,,ja hum  gura i stället ?

allt gott
Tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.


Brukar du köra den kedjan på sång? Vad vill du uppnå med den kedjan? Nyfiken =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.


Brukar du köra den kedjan på sång? Vad vill du uppnå med den kedjan? Nyfiken =)
Nej jag har bara testat det en gång. Snappat upp från en hiphopare på nätet T-Bone eller nåt. Men hoppas Freddy testar det ger en märkbar skillnad - det blir en "konkav" vokal av det hela fast det gäller att vara lätt på handen på alla pluggen.

Edit: här är länken till den låten som det verkar som att ingen har lyssnat (senaste versionen alltså) där jag tycker refrängsången blev avsevärt bättre med den här kedjan http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23079.0
« Senast ändrad: 29.10.2010, 10:13:52 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Alla instrument är tajta
Alla pluggar på dessa är fullt uppskruvade
Sidorasslet är framgångsrikt förödande
Så det är bara sången kvar att klaga på :D

Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.

Tack först och främst :) Verssången (första), tror jag att jag tar om faktiskt, den är inte riktigt i fas med resten av sången.

Skum effektkedja där, går emot alla "regler och konventioner" :) Tror inte riktigt på det om jag ska vara ärlig, chorus på sång tycker jag inte om, kanske bara som effekt på något ställe, men inte en hel vers tror jag. Sen att lägga kompressorn sist ger en onaturlig reverbeffekt, det tror jag inte riktigt heller på. Du menar att du kör på detta alltså?

Måste lyssna :)

Tack Eko-Eddi.

Mycket trevligt o höra fram på kvällen vid hemkomst
mycket bra låt o sång
kanske att pianot lät lite hum,,,,,ja hum  gura i stället ?

allt gott
Tony

Tjena ynot, känns som det var ett tag sedan :) Allt bra med dig? Görs det någon musik?

Kul att du gillar sång och låt, pianot är väl lite smetigt kanske, hade varit skitigare med gitarr, men jag vill ha det där faktiskt. :)

Tack mannen.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla instrument är tajta
Alla pluggar på dessa är fullt uppskruvade
Sidorasslet är framgångsrikt förödande
Så det är bara sången kvar att klaga på :D

Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.

Tack först och främst :) Verssången (första), tror jag att jag tar om faktiskt, den är inte riktigt i fas med resten av sången.

Skum effektkedja där, går emot alla "regler och konventioner" :) Tror inte riktigt på det om jag ska vara ärlig, chorus på sång tycker jag inte om, kanske bara som effekt på något ställe, men inte en hel vers tror jag. Sen att lägga kompressorn sist ger en onaturlig reverbeffekt, det tror jag inte riktigt heller på. Du menar att du kör på detta alltså?

Måste lyssna :)

Tack Eko-Eddi.

Tycker absolut att du ska testa hip-hoparen har ju sålt typ 200 miljoner skivor så något vettigt måste det ju finnas i resonemanget.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alla instrument är tajta
Alla pluggar på dessa är fullt uppskruvade
Sidorasslet är framgångsrikt förödande
Så det är bara sången kvar att klaga på :D

Förslag till befintlig verssång:
Coppa till eget spår kör med autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression i nämnd ordning och krana på lagom.

Tack först och främst :) Verssången (första), tror jag att jag tar om faktiskt, den är inte riktigt i fas med resten av sången.

Skum effektkedja där, går emot alla "regler och konventioner" :) Tror inte riktigt på det om jag ska vara ärlig, chorus på sång tycker jag inte om, kanske bara som effekt på något ställe, men inte en hel vers tror jag. Sen att lägga kompressorn sist ger en onaturlig reverbeffekt, det tror jag inte riktigt heller på. Du menar att du kör på detta alltså?

Måste lyssna :)

Tack Eko-Eddi.

Tycker absolut att du ska testa hip-hoparen har ju sålt typ 200 miljoner skivor så något vettigt måste det ju finnas i resonemanget.

Tror snarare tvärt om :D Han har hittat nåt unikt som inte grundar sig på vettighet, men som funkar :D Chorus gillar jag inte heller på sång, och framförallt inte med kompressor efter. Men, man har väl missat något :D skall lyssna även jag.

tack för att du delar med dig av tips iaf :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Tycker absolut att du ska testa hip-hoparen har ju sålt typ 200 miljoner skivor så något vettigt måste det ju finnas i resonemanget.

Ja, fast säljsiffror bör väl inte vara argumentet, snarare några förutsättningar som är likadana? Nåja, nog om det :)

Tror snarare tvärt om :D Han har hittat nåt unikt som inte grundar sig på vettighet, men som funkar :D Chorus gillar jag inte heller på sång, och framförallt inte med kompressor efter. Men, man har väl missat något :D skall lyssna även jag.

tack för att du delar med dig av tips iaf :)

Tack för all den fina feedbacken, verkligen kul att du gillar låten! :P  :lol: :blink: