Kontrollrummet

Freddy - Every Little You (uppdaterad 26 okt 2010)

gäst · 67 · 10269

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Hojt!

Tänkte be om lite förslag på denna låt. Jag har gjort en så kallad "slaskinspelning" av denna. Säg gärna vad ni tycker, hur jag ska gå vidare med arret, vad som funkar och vad som inte funkar. Funderar på att slänga in ett solo kanske? Någon synt?

..så ja, kommentera det ni känner för, så tar jag med mig det inför den slutgiltiga inspelningen av låten. :)


NY VERSION - 26 okt - [mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/demos/everylittleyou3.mp3[/mp3]


Lyrik:

Every Little You

Every little thing that turned to memories
Every little touch and every shared dream
Now that I'm awake I wonder what you do
Now that I am here I wonder where you are

And I'm lost without you
Can't believe we are through
Say what else I could do
But to say I love you

Every little talk and pointless bickering
Every little hope that you would be so understanding baby
Every little you that live in my memories
Every little drop that pours out in my sand

And I'm lost without you
Can't believe we are through
Say what else I could do
But to show I love you

Found out the hard way that you're ending this
Can't believe we walk from this as enemies

All I gave to you
All I found in you
All I dreamed we'd do
All I said to you
All I had was you
All my love for you
All I'd do for you
With the words "I do"



UPPDATERING

Jag har inte hunnit spela in nya sången än. Men kom gärna med nya åsikter kring arr/låt/produktion så länge!

Rätt stor skillnad mot tidigare version!!

Ändringar hittills:

-Ändrat huvudriff
-Ändrat piano
-Ändrat första vers, nu är den soft
-Ändrat Trumkomp
-Sett över trummixen
-Fixat till basen, anslag och notlängd
-Lagt till ett Intro och ett Outro
-Lagt till sångdel i slutet (som inte hörs än :D)
-Spelat om melodigitarr
-Lagt till stråkar
-Lagt till ett par stråkar
-Mixat om låten i helhet
-Ändrat lite i texten
-Lagt till gitarrslinga på sticket
-Mer reverb på virvel
-Kört highpass för att rensa upp lite bas
-Mer trumfills
-Ride på sticket

Tror jag fick med det mesta som kommenterats faktiskt :)


« Senast ändrad: 26.10.2010, 15:11:20 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trummorna i introt borde vara raka, inte i manchester-pop-stuk. Kanske lite abrubt början. Nån slags inräkning eller virvelkaggeslag eller så...?

Bra refräng. Gärna en stämma istället för unisont.

Hihat på verserna kan nog gå på fjärdedelar istället för åttondelar för ökat tyngd.

Ride i sticket?

Sologitarren är lite sjösjuk ibland. Kanske en stilfråga, men jag skulle vilja snabbare vibrato eller inget alls.

Bra låt!


freddy

  • Gäst
Trummorna i introt borde vara raka, inte i manchester-pop-stuk. Kanske lite abrubt början. Nån slags inräkning eller virvelkaggeslag eller så...?

Bra refräng. Gärna en stämma istället för unisont.

Hihat på verserna kan nog gå på fjärdedelar istället för åttondelar för ökat tyngd.

Ride i sticket?

Sologitarren är lite sjösjuk ibland. Kanske en stilfråga, men jag skulle vilja snabbare vibrato eller inget alls.

Bra låt!

Tack W för bra kommentar!

Rakt komp hade jag först, men det blev lite stelt tyckte jag :) Kanske var dumt att ändra. Ska det vara rakt under refrängen med tycker du? För där är det samma komp.

Hihaten på versen ska jag helt klart testa! Tror det kan funka.

Riden ja, där hade jag ride först, men den lät så snäll :) så det blev hihat/china. Ska testa om jag kan få till det, vill nog ha det egentligen.

Vibratot på sologitarren är medvetet, tycker det är lite "störigt" om den ligger lite ur fas och går långsamt. Men det blev nog inte så bra i denna låt dock, det kan jag hålla med om. Ska se över det till nästa omgång.

Alltid bra idéer W. Tack.


asti

  • Gäst
Bra tryck i låten och riktigt bra sång!
Basen tycker jag kunde få sväva ut ibland för att få lite variation och trummorna kunde väl få lite fler fills...? Trummorna är lite anonyma.
Varför inte ha en elgitarr till i refrängen, som "klättrar runt" ungefär en ton per taktslag i ett lite högre register, ev dubbad och panorerad? Hoppas du förstår.
Kanske en andrastämma i refrängen som Wernborg föreslog....
Kan bli kanon det här!
/Asti


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
En riktigt härlig låt är detta.. Sången är fantastisk (as usual) och likaså musiken.
Som vanligt vill jag inte uttala mig om mixen eftersom jag inte behärskar det ämnet. Men så mycket kan jag säga att här, i mina lurar, tycker jag hi haten stör lite för mycket. Den tar fokus från det utmärkta liret i övrigt.. Men det kan ju också vara mina lurar?!?

För övrigt, som sagt, är låten grym.. Denna tankas ner!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Tjenare!
Fyfan detta var jäkligt skysst. Refrängen är riktigt grym!
Som du kanske märkt så använder jag själv mycket (för mycket) för att  fylla ljudbilden, detta var väldigt avskalat. Min känsla är att det är lite för naket och hade gärna haft stråkar och kanske ett pumpande piano som diskret hjälpte till att trycka på refrängerna.
Men nu är det inte jag utan du  :rolleyes: Skön sång är det, du som sjunger? Snyggt jobbat vilket fall.
Ska inte heller ge mig på att försöka uttala mig om mixen =)

Mvh Bass


lnetzel

  • Gäst
så... då får väl jag ta ned dig på jorden då... Inte för att jag kan göra det bättre, det kan jag nog inte men du ligger i vanlig ordning i en högre nivå än oss andra här och därför tänker jag vara lite mer kritisk. Det är inget facit, bara min smak. Du har postat grejor med bättre tryck och du kan göra denna låt mycket bättre.

Du sjunger grymt bra, det känns inte som att du behöver kämpa för att lägga denna sång, men när jag hör och läser texten föväntar jag mig lite mer desperat sång, lite mer känsla. Nu låter det lite för mycket polerad synthpop. Om det är det du är ute efter har du lyckats för sången låter lite för "ren", lite för "jämn", lite "förutsägbar" och lite för "opersonlig" för min smak. Du har en låt där det gick åt helvete med en relation... men det känns inte på rösten. Skall vi vända detta till positiv kritik kan jag väl säga att det för kommerciell stil på rösten. Jag tror du har potential att vara lite mer fantasifull med mer stämmor eller något sånt.

Variera trummorna i refrängen, mer volym på kicken, variera pianoslingan i refrängen eller reverba den, den låter för naken, rak och digital. På med fler gitarrer och reverb och gör det större, låten är mäktig och bör låta därefter tycker jag.

Nu har låten rullat i winamp 5 gånger... jag tycker fortfarande samma sak förutom att jag gillar basen mer och mer, den ligger skönt där den ligger.

Påminner mig mycket om amerikanska Stabbing Westward.


freddy

  • Gäst
Bra tryck i låten och riktigt bra sång!
Basen tycker jag kunde få sväva ut ibland för att få lite variation och trummorna kunde väl få lite fler fills...? Trummorna är lite anonyma.
Varför inte ha en elgitarr till i refrängen, som "klättrar runt" ungefär en ton per taktslag i ett lite högre register, ev dubbad och panorerad? Hoppas du förstår.
Kanske en andrastämma i refrängen som Wernborg föreslog....
Kan bli kanon det här!
/Asti

Kul att du gillar tryck och sången asti. Lite mer variation ska absolut fixas! Lite mer trumfills, kanske basen får vara med och leka lite mer också eventuellt.

Gitarren förstår jag nog hur du menar, jag har faktiskt en idé redan. Ska se om jag kan få upp den här snart, så får vi se om den funkar bättre. Benämningen på en sådan gitarr kanske är "en u2-gitarr"? :D

En andrastämma blir det nog också. Ska testa lite körer på låten.

Tack asti för befogad och bra kritik.


freddy

  • Gäst
En riktigt härlig låt är detta.. Sången är fantastisk (as usual) och likaså musiken.
Som vanligt vill jag inte uttala mig om mixen eftersom jag inte behärskar det ämnet. Men så mycket kan jag säga att här, i mina lurar, tycker jag hi haten stör lite för mycket. Den tar fokus från det utmärkta liret i övrigt.. Men det kan ju också vara mina lurar?!?

För övrigt, som sagt, är låten grym.. Denna tankas ner!

Haha, tack Hogge! Du är alldeles för snäll. Mixen får man gärna uttala sig om ändå faktiskt, jag har fått mycket bra input från folk som inte ens rört en mix-regel. Tjejen min brukar ibland komma med skön kritik, som oftast är väldigt korrekt med, dock i andra termer än vad man är vad vid kanske ;) Men det är välkommet och viktigt med tycker jag.

Hihaten är nog lite hög. Sänker den i nästa. Tack Hogge!


freddy

  • Gäst
Tjenare!
Fyfan detta var jäkligt skysst. Refrängen är riktigt grym!
Som du kanske märkt så använder jag själv mycket (för mycket) för att  fylla ljudbilden, detta var väldigt avskalat. Min känsla är att det är lite för naket och hade gärna haft stråkar och kanske ett pumpande piano som diskret hjälpte till att trycka på refrängerna.
Men nu är det inte jag utan du  :rolleyes: Skön sång är det, du som sjunger? Snyggt jobbat vilket fall.
Ska inte heller ge mig på att försöka uttala mig om mixen =)

Mvh Bass

Tja Bass, kul att du gillar reffen. Enkla medel funkar ibland :D

Haha, ja det har väl lite med att jag tycker det blir svårare att mixa ju mer grejer som kommer till. Men som du säger så saknas det nog en del här. Ska prova stråkar i refrängen faktiskt. Som ligger där och "mattar" lite.

Japp, det är jag som sjunger.

Tack mannen!


freddy

  • Gäst
så... då får väl jag ta ned dig på jorden då... Inte för att jag kan göra det bättre, det kan jag nog inte men du ligger i vanlig ordning i en högre nivå än oss andra här och därför tänker jag vara lite mer kritisk. Det är inget facit, bara min smak. Du har postat grejor med bättre tryck och du kan göra denna låt mycket bättre.

Tja Inetzel! Uppskattar din ärlighet. Man behöver inte "göra det bättre" för att vara kritisk. Jag har gnällt på många mixar som jag inte är säker på att jag skulle ens fixa själv :D Det är som sagt work in progress, så jag hoppas att låten i slutändan blir lite bättre. Vi får se :)


Du sjunger grymt bra, det känns inte som att du behöver kämpa för att lägga denna sång, men när jag hör och läser texten föväntar jag mig lite mer desperat sång, lite mer känsla. Nu låter det lite för mycket polerad synthpop. Om det är det du är ute efter har du lyckats för sången låter lite för "ren", lite för "jämn", lite "förutsägbar" och lite för "opersonlig" för min smak. Du har en låt där det gick åt helvete med en relation... men det känns inte på rösten. Skall vi vända detta till positiv kritik kan jag väl säga att det för kommerciell stil på rösten. Jag tror du har potential att vara lite mer fantasifull med mer stämmor eller något sånt.

Känns en aning overkligt att läsa så mycket positivt om min sång, ser mig själv som en medioker sångare som knappt tar mig fram, haha. Du har nog rätt angående känslan i sången där. När man börjar sjunga så vill man låta "fint" och "rätt", man vill ju vara "bra" så att säga. Sen när man blir mer mogen så kanske man släpper lite på kontrollen? Jag vet inte om jag är där ännu, men lite mer än tidigare iaf. Får se om jag lyckas få in lite mer desperation framöver, kan inte lova något dock :) Men tar annars med mig detta i långsiktigt perspektiv, får ha det i mitt bakhuvud :)

Variera trummorna i refrängen, mer volym på kicken, variera pianoslingan i refrängen eller reverba den, den låter för naken, rak och digital. På med fler gitarrer och reverb och gör det större, låten är mäktig och bör låta därefter tycker jag.

Nu har låten rullat i winamp 5 gånger... jag tycker fortfarande samma sak förutom att jag gillar basen mer och mer, den ligger skönt där den ligger.

Håller helt med i detta också. Trummorna behöver mer variation, kanske att dom alla ska upp med, samt kicken då? Pianoslingan fick lämna plats åt en annan nu. Tyckte den som ligger på denna version är banal :) som du påpekar. Ska försöka göra refrängen större!

Påminner mig mycket om amerikanska Stabbing Westward.

Inte hört faktiskt. Hoppas dom är okej iaf då :) Får kolla upp!

Tack för en väldigt utförlig och bra kommentar.
« Senast ändrad: 16.12.2009, 11:54:02 by freddy »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho freddy.

Skön dänga du totat ihop här.Fina mix tips har du fått så jag lägger mig inte i det.Det jag tänker lägga mig i är sången:

Skit bra  :D

Visste inte att du bar på dylika resurser,kul och oväntat.Inetzel har väl en liten point om du vill utveckla det lite till i denna sångmässigt - men det funkar kalas så här också.
Känns lite som om det är första gången jag kan skriva följande rad utan att det känns som en klyscha:

Rock on mate!

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Känns en aning overkligt att läsa så mycket positivt om min sång, ser mig själv som en medioker sångare som knappt tar mig fram, haha

Din lilla skämtare där.. Om Du nu inte använder en massa såna tekniska grejer - autotune och allt vad de heter (om de nu ens heter det?) så sjunger Du som en guuud.. Jag gillar Din röst nåt alldeles enormt.. Men det kan ju inte vara någon nyhet direkt. Det måste fler än jag upptäckt för länge sen..
Och oavsett - om Du nu använder såna tekniska prylar så har Du ju en otroligt skön klang och ton i Din röst..

Men jag känner igen det där.. Jag är väldigt labil till min egen röst. En bra dag (läs i fyllan & villan) kan jag tycka att den funkar, men andra dagar tål jag den inte alls.. Så kommer man hit till KR och får en massa positiva omdömen om ens kraxande.. Märkligt det där..

Hur som helst.. Uttala mig om mixen säger Du.. Svårt det där.. Men jag kanske ska börja med det ändå, för trots allt så hör jag ju när jag tycker någonting låter riktigt jäkla bra etc..

Detta låter (förutom hihat) riktigt jäkla bra...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Tjoho freddy.

Skön dänga du totat ihop här.Fina mix tips har du fått så jag lägger mig inte i det.Det jag tänker lägga mig i är sången:


Jafan, mycket bra tips. Jag kan meddela att jag även tagit till mig av det mesta. Samt finurlat ut lite egna vägar att gå. Låten är nu ganska annorlunda faktiskt. Förhoppningsvis till det bättre. Jag lägger förhoppningsvis upp version 2 imorgon.

Skit bra  :D

Visste inte att du bar på dylika resurser,kul och oväntat.Inetzel har väl en liten point om du vill utveckla det lite till i denna sångmässigt - men det funkar kalas så här också.
Känns lite som om det är första gången jag kan skriva följande rad utan att det känns som en klyscha:

Rock on mate!

Mike

Japp, jag förstår hans poäng och jag önskar jag kunde förmedla mera. Kommer göra ett försök imorgon, så får vi se om det håller. TACK HM!

ROCK!  :lol:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kul och bra låt!!
Och som alla andra så hyllar jag både sången och framför allt Sång-Soundet!!
Vad är det får delay/rev du har???
Och tvärt emot vad någon annan skrev här uppe,så älskar jag det där breda kaxiga vibratot,låten skulle inte vara detsamma utan det.
För mig är det det som är själva hooken.... :rolleyes:   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


freddy

  • Gäst
Kul och bra låt!!
Och som alla andra så hyllar jag både sången och framför allt Sång-Soundet!!
Vad är det får delay/rev du har???
Och tvärt emot vad någon annan skrev här uppe,så älskar jag det där breda kaxiga vibratot,låten skulle inte vara detsamma utan det.
För mig är det det som är själva hooken.... :rolleyes:   

Tack uriah,

Sångljudet började som en preset i Logic faktiskt. Sen har jag med tiden ändrat den lite, men kärnan är Logics egna effekter. Stereobreddning, kompressor, reverb (space designer) och EQ. Sen kör jag lite högre ratio på kompression oftast, samt att jag automatiserar volym samt delay på vissa ord. Kan ge dig mer exakta parametrar sen om du vill, när jag sitter vid rätt dator!

Ja, det där med vibrato är väl en smaksak. Många av mina förebilder har nog fläskigt vibrato, så det blir väl att man tar efter det man gillar lite. Sen har jag inte riktigt så bra kontroll som jag önskar, men det kommer väl med tiden :D

Tack för input. Har en ny version på G av denna låt, men saknar lite sång än, samt att jag ska prova ett par stämmor :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
hej
Tyckte det var ett härligt rivigt sound. Snygg sång och en tilltalande melodi.
Dock stör jag mig på basen i refrängen, känns lite stötig, den funkar bra i breaket men annars stannar den upp låten tycker jag.
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


freddy

  • Gäst
hej
Tyckte det var ett härligt rivigt sound. Snygg sång och en tilltalande melodi.
Dock stör jag mig på basen i refrängen, känns lite stötig, den funkar bra i breaket men annars stannar den upp låten tycker jag.
Gott


Tack Stajo! Basen var lite ful ja, den är åtgärdad i min nya version av låten. Dock har jag inte hunnit med att lägga om sången. Men jag tänkte ändå bjuda på mixen och arret (och basen :D).

Rätt stor skillnad mot tidigare version!!

Ändringar hittills:

-Ändrat huvudriff
-Ändrat piano
-Ändrat första vers, nu är den soft
-Ändrat Trumkomp
-Sett över trummixen
-Fixat till basen, anslag och notlängd
-Lagt till ett Intro och ett Outro
-Lagt till sångdel i slutet (som inte hörs än :D)
-Spelat om melodigitarr
-Lagt till stråkar
-Lagt till ett par stråkar
-Mixat om låten i helhet
-Ändrat lite i texten
-Lagt till gitarrslinga på sticket
-Mer reverb på virvel
-Kört highpass för att rensa upp lite bas
-Mer trumfills
-Ride på sticket

Tror jag fick med det mesta som kommenterats faktiskt :)


« Senast ändrad: 27.03.2010, 09:38:49 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnade i laptop första gången. Nu har jag lurarna på mig. Gitarrerna låter ganska odefinierade på något sätt. Kanske för mycket dist? Mycket bra sångljud tycker jag. Trummornas sound är jag inte särskilt förtjust i. I brist på bättre uttryck: låter midi. Hihaten är nog boven, som låter illa rent ut sagt med en jobbig diskant.

Det nya riffet var också bra. Gillar att sjösjukan är borta.  :D
Osäker på "baklängesgitarren". Kanske blir kalas när sången kommer på.

Fan, keep it coming. Gott detta.

Kul att så mångas kommenterar blev användbara.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ååå :wub:

Detta va snyggt! Baklängesgitarren ger en sån härlig surrealistisk inramning ihop med de "kalla" pianoackorden. Jag riktigt hör hur en lite distad lågmäld linkin-park trumloop slaskar bakom, och kanske en entonig pianoslinga senare när det är framlängesgitarr med sen.

Lite arpeggiosynthar som får filterpisk och detta är episkt.

Ser fram mot sång också.

Detta va riktigt bra mannen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att höra olika versioner av samma låt, fast det är svårt att höra rock utan sång.

Jag tyckte ju att manchestertrummorna var roligare än de raka Metallicapumpet... <_<
Bra spelat med bett och attityd, men gitarren är väl grusig. Dubba med en renare? Det skulle också pigga upp med lite bredare panorering, det känns som att det bara är piano och trummor som står för bredden runt en monobakgrund.

Kul med baklängesgitarrer, men det blir lite för händelsefattigt imo. Korta ner eller tillför något efter ett par svängar är mitt tips.
DON'T PANIC


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Lyssnade på denna låten igår, och kan idag konstatera att den fastnat i höööövet på mig. Det är ju bra. ;)
Produktionen tycker jag låter proffsig. Fast jag tycker det är liiiite för mycket luft i mixen.
Men bra på att spela och grym sångare. Bra text med!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag har nu lyssnat både på din slaskversion samt den mer putsade..hmm..jag blir nog lite kluven-jag gillar det lite mer skitiga soundet i slasken eg., och du har ett schyst vibrato..som jag gillar..men tycker du ska fräsa på lite mer i sången..låta lite mer desperat..så kommer nog den mer putsade verren till sin rätt, så det inte blir för glam-råkkigt.
Jag har sagt det förr, lite John Norum-vibbar får jag av din sång- fast med egen touch-och det är jättebra :D

Ska bli kul att höra fortsättningen på den här.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Lyssnade i laptop första gången. Nu har jag lurarna på mig. Gitarrerna låter ganska odefinierade på något sätt. Kanske för mycket dist? Mycket bra sångljud tycker jag. Trummornas sound är jag inte särskilt förtjust i. I brist på bättre uttryck: låter midi. Hihaten är nog boven, som låter illa rent ut sagt med en jobbig diskant.

Det nya riffet var också bra. Gillar att sjösjukan är borta.  :D
Osäker på "baklängesgitarren". Kanske blir kalas när sången kommer på.

Fan, keep it coming. Gott detta.

Kul att så mångas kommenterar blev användbara.

Tack för mer feeeed W! Uppskattas. Testar lite nya gitarrljud på denna, kompgitarrerna antar jag att du syftar på. Dom är både mixade rätt lågt, samt att dom nog är rätt distade ja. Blir lite som en matta. Men jag tror jag gillar det. Ska prova att blanda lite med ett par gitarrer som är mer åt crunch, så får jag se!

Trummorna är lite smak och tycke där också. Har inget emot hihaten faktiskt. Är nog ganska nöjd med trumsoundet överlag. Men det kan vara lite mer varierat känner jag, i velocity och fills.

Kul att du gillar annars!

ååå :wub:

Detta va snyggt! Baklängesgitarren ger en sån härlig surrealistisk inramning ihop med de "kalla" pianoackorden. Jag riktigt hör hur en lite distad lågmäld linkin-park trumloop slaskar bakom, och kanske en entonig pianoslinga senare när det är framlängesgitarr med sen.

Lite arpeggiosynthar som får filterpisk och detta är episkt.

Ser fram mot sång också.

Detta va riktigt bra mannen :)


Tack Emu! Kul att det går hem hos dig. Kul att du hör tillägg med, jag har faktiskt lite liknande tankar som dig, införa lite elektronika av något slag. Får se hur jag lyckas, inte riktigt min grej :)

Annars du kanske kan hjälpa mig? ;)

Tack tack!


freddy

  • Gäst
Kul att höra olika versioner av samma låt, fast det är svårt att höra rock utan sång.

Jag tyckte ju att manchestertrummorna var roligare än de raka Metallicapumpet... <_<
Bra spelat med bett och attityd, men gitarren är väl grusig. Dubba med en renare? Det skulle också pigga upp med lite bredare panorering, det känns som att det bara är piano och trummor som står för bredden runt en monobakgrund.

Kul med baklängesgitarrer, men det blir lite för händelsefattigt imo. Korta ner eller tillför något efter ett par svängar är mitt tips.

Haha, då ska jag gå tillbaka till manchester.. haha nej :) men dom ligger ju kvar på reffen iaf. Jag tror jag gillar som det är nu. Känns "rätt". Ska prova att dubba med några mindre distade kompgitarrer. Tack för tipset. Bredare stereobild är också intressant. Ska kolla över den.

Baklänges-partiet är ju vers 1, så jag tror det löser sig :) Ska väl även på lite annat där. Inte riktigt nöjd med andra versen heller nu, får se vad jag ska göra åt saken.

Tack för bra feed Rattle.

Lyssnade på denna låten igår, och kan idag konstatera att den fastnat i höööövet på mig. Det är ju bra. ;)
Produktionen tycker jag låter proffsig. Fast jag tycker det är liiiite för mycket luft i mixen.
Men bra på att spela och grym sångare. Bra text med!


Ballt att den fastnar. Tjejen sa igår "fan vad du spelar den där låten", hon var väl less. Men det blir ju så när man "jobbar" med den, kan lyssna på samma parti om och om :D Kul att det låter bra med, ska försöka få till det sista med!

Kul att du gillar sång och text med, det värmer!


freddy

  • Gäst
Jag har nu lyssnat både på din slaskversion samt den mer putsade..hmm..jag blir nog lite kluven-jag gillar det lite mer skitiga soundet i slasken eg., och du har ett schyst vibrato..som jag gillar..men tycker du ska fräsa på lite mer i sången..låta lite mer desperat..så kommer nog den mer putsade verren till sin rätt, så det inte blir för glam-råkkigt.
Jag har sagt det förr, lite John Norum-vibbar får jag av din sång- fast med egen touch-och det är jättebra :D

Ska bli kul att höra fortsättningen på den här.

/Marre

Ja, skitigt eller inte skitigt. Det är frågan :) Olika skolor det där. Hoppas den oskitiga versionen håller i slutändan med. Jag tror det. Ja, sången försökte jag på lite idag, inte lättaste. Märkt att det är rätt skumma toner i förhållande till ackorden med :) Kul att det finns en egenhet iaf, John norum-jämförelse ser jag bara som positivt med.  :lol:

Tack Marre!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med Emu här!! Våga dra det ett varv till och rör dig lite längre bort från det klassiska hårdrockssoundet om man får säga så. Det finns en skön inbyggd atomsfär i låten som skulle förstärkas ytterligare med lite elektronika-element. Linkin' Park är inga favoriter men dom e ruskigt bra på att bygga upp atmosfären.

Nu vet jag inte hur den nya versionen kommer att låta med sång och om det är samma sångslinga som ska på, men när jag lyssnade först på den gamla versionen så funderade jag på när refrängen skulle komma, sen när jag läste texten så insåg jag att det som jag trodde var en brygga i själva verket var refrängen. Jag saknar mao en riktigt go refräng som hade fört den här låten till skyarna. Hade suttit som en smäck att använda den nuvarande reffen som brygga och sen smälla på med en riktigt fet refräng.....I love goa refänger  :lol:

Ljud och utförandemässigt hittar jag inget att kommentera, låter skitbra helt enkelt!!  :)




Micke



EDIT: Cred för att du använder piano genom hela låten  :)
« Senast ändrad: 18.12.2009, 20:23:22 by jonnerstone »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jepp ett helt annat flyt i låten nu bra :), nu är man dock jvla sugen på att höra sången också  :rolleyes:
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Min tjej skulle kunna döda mig ibland vad gäller att lyssna på samma låt 10000000 gånger hehehe








Edit: Kunde tydligen inte detta med citera....

edit 2: Ja, det kan bli tokigt ibland!
« Senast ändrad: 19.12.2009, 14:05:17 by Kenta K »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det låter som nåt stort på gång. Mäktigt! Skall bli spännande att höra sången. Arret är jättebra i mina öron. Baklängesgurorna sitter som berget.






edit: Kenta, trodde Freddy hade skrivit från din dator eller nåt.  :P
« Senast ändrad: 19.12.2009, 02:19:59 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Håller med Emu här!! Våga dra det ett varv till och rör dig lite längre bort från det klassiska hårdrockssoundet om man får säga så. Det finns en skön inbyggd atomsfär i låten som skulle förstärkas ytterligare med lite elektronika-element. Linkin' Park är inga favoriter men dom e ruskigt bra på att bygga upp atmosfären.

Ja, jag är lite sugen på det jag med nu. Sen vet jag inte om jag är så bra på att skapa sådant sound. Får göra ett försök, annars kanske man kan få hjälp :D

Nu vet jag inte hur den nya versionen kommer att låta med sång och om det är samma sångslinga som ska på, men när jag lyssnade först på den gamla versionen så funderade jag på när refrängen skulle komma, sen när jag läste texten så insåg jag att det som jag trodde var en brygga i själva verket var refrängen. Jag saknar mao en riktigt go refräng som hade fört den här låten till skyarna. Hade suttit som en smäck att använda den nuvarande reffen som brygga och sen smälla på med en riktigt fet refräng.....I love goa refänger  :lol:

Tja, det där med melodier och sånt är väl lite subjektivt, men ja, det är väl kanske ingen supertypisk refräng direkt, hehe. Jag har ändrat melodin en aning, i slutfrasen. Sen kommer det även en ny sångdel mot slutet. Får se hur det faller på plats då. Håller det inte då heller så får jag se över en refräng extra :D

Ljud och utförandemässigt hittar jag inget att kommentera, låter skitbra helt enkelt!!  :)

Micke

EDIT: Cred för att du använder piano genom hela låten  :)

Tack, vad skoj! :)

Tack för bra feed.


freddy

  • Gäst
jepp ett helt annat flyt i låten nu bra :), nu är man dock jvla sugen på att höra sången också  :rolleyes:

Göttans! Det kommer det kommer. :) Mycket nu innan jul dock, hoho! :D

Min tjej skulle kunna döda mig ibland vad gäller att lyssna på samma låt 10000000 gånger hehehe

Det kanske gäller alla brudar det där ;) Fast omvänt verkar det inte vara några problem, när det lyssnas på samma låt... :D


Det låter som nåt stort på gång. Mäktigt! Skall bli spännande att höra sången. Arret är jättebra i mina öron. Baklängesgurorna sitter som berget.

edit: Kenta, trodde Freddy hade skrivit från din dator eller nåt.  :P

Kul och tack EQ!

Återkommer med en UPDATE framöver.

Hojt!

« Senast ändrad: 19.12.2009, 19:35:40 by freddy »


asti

  • Gäst
Kompet låter riktigt tight och fint nu, men sången måste höjas rejält!  :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Fint -låter mkt Queenrÿche i första verrren. Inte fullt lika påtagligt i version 2....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skriver medan jag lyssnar (saknar sången - är mitt första intryck)...

Men i övrigt då.. Älskar "baklängesgitarren". Tycker den ger en helt ny dimension till låten.. Sen som vanligt (i mina lurar) är Dina mixar grym!!
 Som låtskrivare, sångare och musiker är Du såååå imponerande. Jag kan inte sluta imponeras av Din kreativa förmåga.. Du är (enligt mig, once again) i mångt och mycket ett musikaliskt geni.. Och det står jag för!!
Om Du nu bara berättar hemligheten bakom Ditt sångsound så kommer jag för all framtid att ge Dig bra kritik och köpa alla Dina plattor!!..

Men seriöst. Jag tycker helt enkelt (av det jag hört av Dig) att Du är grym... :wub:
PS: Jag kanske ska tillägga att jag är heterosexuell och har en mycket vacker fru så detta är ingen kärleksförklaring i fysisk mening.. Bara några "väl valda" från en musikälskare.. DS
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez