Kontrollrummet

Kornstad - The sweetest taste - New version 2010-10-23

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå där!

Lyssnade på "Chrome's" låt Anvil för ett tag sedan och blev oerhört inspirerad.
Detta alster dök upp och jag har jobbat oavbrutet hela kvällen men har fortfarande en hel del kvar.

Förkyld är man och mixen kommer ju inte i närheten av de "stora" killarna, men jag känner mig ändå rätt nöjd med detta hittills för att vara jag.  Frugans kommentar "vems låt är detta?" tog jag som en komplimang då jag försökte få lite annat sound och stil. Att hon dessutom gillade det blev ju en bonus.   ;)

Känns dock som att det "fattas" ngt i ljudbilden, men jag kommer inte på vad...
Vad tycks så här långt?

He struggles to wake up, thankful for each new day
He never believed, but now every night he prays
His body is a cage of pain but he shuts the door
And lives on the memories of times that will come no more.

So treasure the laughter and find the sweetest taste
Don’t let it falter and rush through your days in haste
Cause tomorrow could be too late..

Always too busy and every night working late
He sent out his daughter, she always seems to irritate
Too busy to notice her tears as he turns around
And slowly she leaves the room
Missing her dad
crying without a sound
and the years just disapeared

So treasure the laughter and find the sweetest taste
Don’t let it falter and rush through your days in haste
Cause tomorrow could be too late..
« Senast ändrad: 24.10.2010, 12:27:06 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Oj vad fint detta lät! Jag har glömt hur mycket bra musik som presenteras här på KR,och detta är inget undantag - grymt!

Mixen törs jag inte säga så mycket om,möjligen lite mer sång volym och ett närmande mellan sång och övrigt revermässigt så skulle jag njuta än mer..men det är ju jag det.Lite mer av samma rum för band å sångare alltså.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det hörs inte att du är förkyld rösten går fram bra vattenfallet med pianot var häftigt men jag kan sätta en timlön eller så på att vissa toner ligger lite fel jaga och qvanta. Det som helt uppenbart saknas är ju det som du kanske inte hade tänkt att lägga till nämligen trummor eller rytm av något slag. Skitsnyggt detta - vill jag följa absolut. Ser att HM vaknat till också - kul!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Stämningsfullt med i princip bara sång och piano! Upplever dock som att sången har lite vassa zzzzz ibland - kanske beror det på ditt sångdelay (som jag uppskattar mindre, men det är en smaksak bara). Du har en behaglig röst trots din "förkylning".

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
HM: Tjenare mannen, kul att höra ifrån dig! Jag tackar så mycket. Just det som du påpekar är ett av de största problemen jag brottas med för tillfället. Jag hittar inget delay eller reverb som jag tycker låter riktigt bra av de jag har tillgång till, eller så är det bara för att jag är helt grön på detta området. Tips på bra reverb?

Eddi: Hahaha...jag sätter inte emot! Jag valde medvetet att inte qvanta då jag aldrig i mitt liv skulle kunna spela det helt i takt och för att ha kvar den "realistiska" känslan i det så fick de ligga kvar som jag spelade dem. Jag vet inte, det kanske är fel, men det var så jag tänkte iaf.  Du har rätt även vad gäller trummorna, jag hade tänkt försöka klara mig utan allt för mycket trummor, men vi får väl se vart det tar vägen. Tack för komment!

Gurano: Tackar! Mmmm du reagerar också på delayet alltså....  Ja jag får försöka med ngt nytt helt enkelt. Skall även se över zzz också. Haha, ni låter tveksamma till att jag är förkyld?   ;)  Är inte så himla hes än lyckligtvis, men har förtvivlat svårt att hålla tonerna vilket hörs tydligast i början tycker jag. Skall dock göra nytt försök idag ändå.
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Skitsnyggt! Gillar värmen och närheten man får tack vare avsaknad av "tunga" trummor!
Fin sång! Det här blir en kanonlåt! Får man fråga vad du använder för pianoplugg?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack, vad kul!  Klart man får fråga.   :) 
Det är True pianos från 4front som jag skaffade efter tips från Perrra i nån tråd för en tid sedan.
Riktigt nöjd faktiskt.
Me, Myself & I


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
 :wub: 1:59... Piano Glissando.... MMMMMM....  :wub:

The "heartbeat" drums make this very very intimate, as if it's living somewhere inside... Oh, my!

Fabulous singing as usual.  I really like this.  Keep going!
The human theremin.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fanken va snälla ord mannen, och så kul att kunna ha inspirerat!

Ligger här med en femveckors liten tjej som sover på min mage här, så jag får återkomma med lyssning =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Kan bara hålla med föregående talare, grymt snyggt! Väldigt, väldigt bra jobbat! Överraskande men rasande snyggt slut! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt.
Jag gillar att pianosvängarna byter riktning, ibland fallande ibland stigande, små detaljer som ger intresse!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny version hör jag men ingen reklam för det hm..
Rösten går verkligen lågt på no moore knappt hörbart kanske går att höja lite på något sätt? Jay tyckte slutet var bra men nja är det tänkt så? Saknar en sångrunda till i slutet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Fantastiskt detta Kornstad (som vanligt)... Riktigt underbar låt..  :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Kan bara hålla med att detta var vackert, bra sång som vanligt !
Det jag skulle vilja höra lite mera av är basen som börjar spela lite snabbare vid 139 , den är skön......




Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, mysig låt. Pianot låter bra, kör du på "diamond" eller vad? Vad har du för rev på pianot?
robc


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra, luftigt och lätt. En liten invändning har jag dock, kan också bero på min a lurar men i alla fall, sången överröstas nästan av pianot på sina ställen :unsure:
I övrigt gillas detta :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj vad många fina kommentarer!!  Har fullt upp ikväll så jag hinner inte svara på alla just nu, men lovar att svara under morgondagen.
Dock kan jag säga att låten inte är komplett i detta utförande utan jag har skrivit en vers och refräng till, plus att det skall komma ett litet annat stycke emellan.

Vill göra musik nu!!!... men jag hinner inte.
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Stämningsfullt och väldigt bra
Mycket bra pianoljud, gillar bastonerna skarpt. Den där pianoslingan sätter sig i huvudet.
Gillar också speciellt stämsången.
Gillar däremot inte slutet. Även om det är en halvfärdig låt går det väl ändå att avsluta med ett utklingande ackord?
Men antar att du vill poängtera att låten inte är klar med att bryskt klippa av den i slutet?
Vadå hinner inte? Finns väl inget viktigare än att göra musik. Den kommer först, allt annat kan vänta :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vacker melodi från både piano och från dej, men ta upp dej själv lite mer sen, du drunknar lite ibland, synd.


Mycket snyggt, följer denna :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Missade ju sista att skriva att det var en nyare version upplagd, vilket Eddi uppmärksamt skällde på mig för...   ;)
Nu kom jag äntligen på resten av låten och hur den skall vara upplagd och jag var tvungen att dra in det snabbast möjligt, fast jag egentligen inte borde idag....    Man lär sig inte av vad man skriver uppenbarligen...

VÄLDIGT snabbt inspelat så det skall fixas till massor sedan och bli en dubbel refräng oxå i slutet, men vad tror ni om själva grunden...och texten?
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Schnyyyggggt tror du ska bredda kören lite men du sydde ihop det hela riktigt bra nu. Basen ger ju rytmen riktigt fint. Känner ändå en liten avsaknad av hellelulja mot slutet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fy bubblan va bra och stämningsfullt..
Skitbra pianoljud och spel,den där pluggen borde jag nog titta lite närmre på.. B)
Och sången går ju inte heller av för hackor..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow. Nu har jag lyssnat! Finstämt och medryckande.

Sången känns riktigt svajig i början varför jag tror att låten skulle tjäna på att höjas en tonart, eller så många du kan ta utan att behöva köra halford-skrik för att nå tonerna.

LITE mer svulstiga stråkar/svep kan man nog kosta på sig utan att det känns klyscha i en vacker låt som den här?



Jättebra. Med slipningar på sången i början blir det inget mindre än ett mästerverk!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Tycker också det låter bra, några ord här och där var väl lite svengelska, men det är inte så det stör.

Finstämt och väl utfört. Saknade något i arret som fyllde ut lite, stämningsfulla ljud eller lite "atmosfär".


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Julianna: Many thanks!! Nice to hear that you like it. I hope that you also will enjoy the new piano part before the last chorus that I have added.

Emu: En femveckors liten tjej, fan vad mäktigt! Grattis!!   :D  Stämmer som du skrev att sången är svajig. Det är förkylningen som gör att det är skitsvårt att hålla tonerna, men så fort den släppt blir det till att sjunga in ordentligt. Skulle gärna lägga till någon typ av kör bitvis för att höja ytterligare, fast jag vet inte någon bra plugg för detta...

Jay: Man bugar och tackar för de fina ordern.  :)  Hoppas dock att slutet kan bli ännu snyggare så småningom när jag fått med det sista också.

MaxB: Uppmärksam lyssning där!   ;)  Jo jag kände att jag var tvungen att göra något för att få det liite mer levande och intressant. Pianot kändes väldigt statiskt första spelningen jag gjorde.

Eddi: Tack för flera bra kommentarer. En extra sångrunda i slutet fick du och jag hoppas på att kunna fixa till lite mer halleluja i slutrefrängen, vilken även skall vara dubbel till slutversionen.

Hogge: Tack Hogge, kul att du gillar!

Kpinnen: Basen ja...  Jo jag har funderat på att lägga mer av denna också, men är lite rädd att den goa effekten som den har nu försvinner då. Nu blir det liksom det där lilla sköna partiet som man väntar på och som tar slut alldeles för fort...

Robc: Det är Sapphire som jag kör och jag drog upp standardvärdet i själva pluggen bara med 15% på reverbet.

Space: Thanx man!  Jag skall lägga om sången och även försöka få till ett rum som passar övriga mixen bättre, samt höja den en aning i volym, så då hoppas jag att det blir bättre.

Tokai: Musik är viktigast tycker jag...men inte övriga familjen tyvärr.   ;)  Menar du den korta lilla stämman som kommer in, eller i refrängen? Skall tänka på det du skriver om slutet även på en halvfärdig låt. Känns ju såklart roligare om den klingar ut lite snyggt istället för att bara klippas sådär. Tack för ett bra påpekande.

Marruschkka: Tack så mycket. Flera har påpekat just det med sångvolymen. Lade den lite lågt för att jag inte är riktigt nöjd med den just nu då jag svajar på toner och så, men snart så...   Då skall vi höja.

Uriah: Ojoj, tack!  Jo den är riktigt bra faktiskt. Har bara tagit ljudet som det är utan att skära frekvenser eller liknande. Det är precis såhär pluggen låter när du installerat den.

Freddy: Hallå där! Jopp det är ju det där som jag saknar just nu, men inte riktigt vet hur jag skall få till, men skam den som ger sig. Testar för livet med olika ljud så det bör väl falla på plats inom kort.  :)
Svengelska?? Det vill jag inte ha. Vilka partier tänker du på?
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho igen då..

Ja kolla in Stillwells prylar,,,Där finns det bra grejer.Gratis och franko för hemlåning..gillar man det så vill dom ha några dollar.Minns inte exakta adressen,men kolla med Yllet/Jon han vet garanterat.

Delay/reverb..Jag försöker alltid att få alla "musiker/instrument" på samma scen via ett reverb på mastern.Sällan lägger jag något annat på det övriga om jag inte är ute efter att fördjupa eller flytta runt "gruppen" på scenen eller om jag vill ha någon specifik effekt på något parti i låten..I mina öron låter det konstigt om man blandar olika rumsklanger/effekter hej vilt efter tycke och smak.
Som skräck exempel kan jag nämna: Många vill ju ha sången väldigt nära för en ömsint framtoning eller nåt i en mix..Men man tänker inte på att det kan låta som om bandet befinner sig på Ullevi och sångaren har man stängt in  i garderoben i logen..Därför att där låter han bäst typ  :)
Ja du fattar,inget av detta har med din låt att göra då det låter bra - ovanstående är mera en egen reflektion över reverb/delay resonemang.Vi som sitter med små studios och för det mesta lirar allt själv,ibland via pluggar eller the real thing,gör (eller tvingas göra)reverberandet till en konst.Betydligt enklare att sätta hela bandet i samma rum och låta dom lira en i taget,grym genväg för minimala reverb funderingar.Men det är ju som sagt lite marigare för oss små pulare..Testa Stillwell,rekommenderas varmt..

Mike


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker det låter fantastiskt bra om allting. Saknar ingenting i instrumenteringen, och mixen är också helgjuten. Det enda som går att förbättra är sångspåret, lite städning av smack och klick så är du hemma.
Den absolut lägsta tonen du sjunger får ingen kraft. Du kanske skulle ha undvikit att gå ner så lågt i melodin. Det är ju ett privilegium man har när man skriver sin egen musik, att kunna undvika alltför svåra grejer. :P

Gillar strofen "and the years just disappeared" skarpt. Bryter av det tunga i låten så fint.
DON'T PANIC


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
HM: Tack för tipset om reverb, skall kolla upp detta. Och mixtips också.... även detta skall testas!    :)

Rattle: Oj vad kul! Tackar. Jag klarar den låga tonen bättre när jag inte är kass i halsen tror jag, så jag skall göra ett nytt försök, men annars är det ju bara att ändra.  Den strofen är min egen favorit i låten också. Blev väldigt nöjd med det.   :D
Me, Myself & I



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra stämning i den här. Vad är det för piano?

Riktigt snygg låt! Hittar inte heller nåt att klaga på.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Emlan: Tack!   :)

Divi: Jobbas fortfarande på denna dock så jag hoppas att det kommer låta bättre så småningom.   ;)
                Pianot är True pianos från 4front som jag skaffade efter tips från Perrra i nån tråd för en tid sedan.
                Kräver väldigt lite effekt och låter riktigt bra. En kombination som jag tycker om.
                Kul att du gillar!
Me, Myself & I