Kontrollrummet

bästa stället att placera capo...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
ska införskaffa ett nytt gitarrcapo tänkte ja!
de blir nog ett sånt här, tror ja: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=64&pmh=products/capos
har läst på en del om de å alla utom 1 verkar helnöjda me de:)
de e väl ca som ett "victor" (kanske exakt?), fast svart!
gillar svart;)
om nån här har ett sånt, kan ni väl hojta till å säja va ni tycker!?;)

har ett sånt här nu: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=3131&artno=68040
tycker inte de funkar så bra, eftersom de trycker ner strängarna alldeles för hårt, så de blir lite ostämt varje gång de ska på:(
har även läst att de sliter onödigt på strängarna pga de hårda trycket:(

nu till den egentliga frågan:
var e de bästa stället på gitarren att placera ett gitarrcapo?
blir lite konfunderad, eftersom ja har hört olika åsikter om detta, så ja vet inte va som e... "rätt"…
de senaste ja läste, va att man ska placera de precis bakom (ca 2mm, tror ja de va!?) ”bandet”!?
Har även hört att man ska placera de rakt ovanpå mm, så va e den bästa å ”rätta” placeringen?
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Man får väl "meckla" lite så det inte skorrar med alla tills de sitter "rätt". Beror nog en del på hur höga banden är och hur tjocka strängar man har.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så nära bandet som möjligt, med så lågt tryck som möjligt utan att det skorrar. Capon som man kan ställa spänningen på är bra mycket bättre än de fasta, som du skriver trycker så hårt så stämningen ryker.
DON'T PANIC


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg har ikke så mye erfaring, hverken fra scene eller studio, men jeg har veldig mange capoer.

Stemmingen ryker uansett med capo. Har muligens litt med intonasjon å gjøre også, at forholdet mellom strengene endrer seg litt oppover på halsen.

Jeg bruker ofte å justere stemmingen etter å ha satt på capo, spesielt ved opptak. Men også live, hvis tiden tillater :)

Jeg liker forøvrig denne best: http://www.g7th.com/capos/performance med denne her som god nummer to: http://www.shubb.com/capos/

Bruker oftest G7th for akk.gitar og shubb C1 for elgitar, men det funker fint omvendt også. G7th capoen klemmer du bare på inntil all skurring er borte, mens Shubb har en liten justeringsskrue for samme formål.

Jeg har også et par capoer med fjær, en kyser og en dunlop trigger. Disse funker også ok, selv om de ikke har justering. Dunlop-capoen er faktisk ikke verst i det hele tatt.

Min erfaring live om man ikke gidder å skru for mye på stemmeskruer er at capo funker best for akk-gitar og på lave bånd. Opptil 4de-5te bånd, sånn cirka. Ellers blir det fort surt. Spesielt på el-gitar med litt tynnere strenger. Anbefaler å ta med flere gitarer + en gitar-roadie  ;)

I studio er det sjelden noe problem, da er vel regel nummer en at man sjekker stemminga hele tiden uansett.

mvh
Robert


Utloggad tsmalmbe

Rob han lite före, men jag kollade just vad min tredje-gången-gillt -capo heter, och den heter g7th minsann. Den var dyrast, men ändå billigare än vad de två tidigare fan-vilket-skräp -capona jag köpte. Denna fungerar på alla mina gitarrer samt på elbasen, ingen skorr knorr eller darr, inga skråmor, inga söndriga fingrar. Perfekt mekanism, stilren design. Detta är The Capo, ingen vits att spara en tia eller två.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tackar för tipsen:)

robblar - vilka capon har du, förutom dom du nämner?

tsmalmbe - de e alltså "performance" modellen, som du rekommenderar oxå!?
vilka va dom 2 tidigare capona?

ska kika lite mer på de där g7 performance då, men har för mej att ja läste nånstans att de e tungt, så de stör balansen i gitarren å att de e stort, så de e lite i vägen...!?
va tycker ni?
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
G7th er god. Anbefales. Av en eller annen grunn liker jeg shubb bedre på strømgitar, mulig den er litt mindre og lettere. Men jeg bruker generelt den som ligger nærmest der jeg står.
Jeg har en G7th, to shubb, en dunlop trigger, og en kyser. I tillegg har jeg en GM DC2 til dobro, og kommer en vakker dag til å kjøpe mando-utgaven av G7th (selv om jeg strengt tatt burde øve mer i stedet hahah)

Det fine med de fjærbelastede capoene er at du kan klemme dem fast på gitarhodet når de ikke er i bruk. :)  (Det er forresten det som er bästa stället att placera capo, for å være litt on-topic :lol:)
« Senast ändrad: 15.12.2009, 23:46:48 by robblar »