Forum > Färdiga produktioner
Eko - Resan
Eddi:
--- Citat från: equality skrivet 07.01.2010, 23:20:26 ---v 9: Låter bättre men det är för mycket kassetbandspelare 1979 över ljudet med Dolby B och loudnessknappen intryckt. "Hängmatta" som Uriah var inne på. Deesser verkar behövas också men annars låter det som allt är för mycket processat. Men ett steg i rätt riktning och trummorna är klart bättre.
--- Slut citat ---
Jag gör nog (eller gjorde då) fel när jag hänger upp min hängmatta och hade mitten på noll och huvud o fot på + 5-6 eller något. Nu har jag huvud och fot på noll och drar ner 3-4 ungefär. Därmed tror jag att Bastummans dunder och de starka "s":en samt den kvistiga hi-hatljudet försvinner och blir normaliserat enligt Uriahs mix. Men kan flytten av hängmatta få bort "kassettbandspelare 1979" "DolbyB" och "Loudness" månn tro eller är det Maximizern det kanske - jag tycker den nya versionen 10 låter bättre men det är ju kanske bara jag det.
--- Citat från: mahan skrivet 07.01.2010, 23:29:25 ---Tjou Eko!
Jo du, detta är lättsmält o glatt musiserande. Snyggt arrat, framförallt pianot med dom catchiga riffen gillas! Nån sa ordet otajt redan så det upprepar jag inte, å andra sidan tycker jag det ger en autentisk o fräsh stämning till låten. Gitarsolona ... hmm, dom låter lite som "tvångströja", liksåm dit satta för att det hör till, men utrymme finns ju för dom så vi får väl godkänna det! Förresten har du hittat en egen personlig stil, fyra takter in på låten och man hör att Eko är på gång, och det säger jag i positiv anda! :)
SNYGGT DRAG!
h. johan
--- Slut citat ---
:D Tack Johan för pepp. Nu ska den inte vara otajt alls det skrevs det om version 1-4 men hör du nåt så skrik till är du snäll. Och ja - jag är ingen gitarrvirtuos precis men det bjuder jag på. Att höra att det är Eko efter fyra takter är bra men det kanske är de dåliga mixarna som redan där ger sig till känna :wacko:
I alla fall ny version 10 i toppen. (ska denna bli klar någon gång?)
Yllet:
Lite tankar.
* Trummorna känns som i ett annat rum - Jag hade valt ett mindre rum, varmare rum
* Orgeln borde spela längre toner, så att övergångarna mellan ackorden blir "flytande" - Detta fixar du enkelt i midieditorn
* Sången får gärna vara någon db starkare, känns lite i bakgrunden nu
* Hela låten/kompositionen känns väldigt "midi", antar att den är det också :) Vilket iofs är väldigt charmigt också!
* Sista gitarrsolot ligger lite starkt/påträngande i förhållande till övriga låten. Vilket inte är fel, bara ett konstaterande, det är viktigt att ha saker som bryter av.
* Fina harmonier, om än klassiska, så väl fungerande.
* Sången är hur bra som helst, önskar att den var starkare/tydligare
Mixen är behaglig att lyssna på, önskar dock som sagt en tydligare sång.
Bra jobb i övrigt.
/Jon
Eddi:
--- Citat från: Yllet skrivet 08.01.2010, 20:50:34 ---Lite tankar.
* Trummorna känns som i ett annat rum - Jag hade valt ett mindre rum, varmare rum
* Orgeln borde spela längre toner, så att övergångarna mellan ackorden blir "flytande" - Detta fixar du enkelt i midieditorn
* Sången får gärna vara någon db starkare, känns lite i bakgrunden nu
* Hela låten/kompositionen känns väldigt "midi", antar att den är det också :) Vilket iofs är väldigt charmigt också!
* Sista gitarrsolot ligger lite starkt/påträngande i förhållande till övriga låten. Vilket inte är fel, bara ett konstaterande, det är viktigt att ha saker som bryter av.
* Fina harmonier, om än klassiska, så väl fungerande.
* Sången är hur bra som helst, önskar att den var starkare/tydligare
Mixen är behaglig att lyssna på, önskar dock som sagt en tydligare sång.
Bra jobb i övrigt.
/Jon
--- Slut citat ---
Tack Jon för utförlig analys. Jag har fått trumljuden från Uriah som han har byggt på mina midifiler från EZ och jag tror att jag fick dom hyggligt oprocessade på en mp3 så då är det master-reverbet som gör detta då? Hm... ska lyssna med Uriah om det där.
Orgeln kan jag säkert fixa och visst kanske nååågot högre röst. Jo visst är det midi bas sång och gitarrer är ju inte det men förstås resten. Inte så mycket att göra åt tror jag.
Det som väger tungt från dig är "mixen är behaglig att lyssna på" YES stort tack.
1up:
Får en känsla av att veta var du vill komma med låten. Fin vibe. Mixen får gärna vara närmare för mer närvaro genom kanske mindre reverb. Ibland kan compression med tidig attack också dämpa ljudet så kolla sånt. Orgeln? som gör kort paus emellan takterna får gärna flyta ihop ibland så man får en känsla av att låten hela tiden flödar framåt.
Håkan Nilsson:
Härlig låt, verkligen. Hissa upp sången!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida