Kontrollrummet

Alatar - Vill lära sig Mastring

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej!


Jo, jag är ganska oerfaren, när det gäller mastring, och har därför gjort ett litet experiment.

Jag har tagit ett stycke, där jag och min kör sjunger och har försökt att förbättra ljudet i det.

Så originalet har ni här: http://www.box.net/shared/dac16mexej
Och min mastrade version finns här: http://www.box.net/shared/ny1ftpup6i

Vad jag har gjort är att jag har lagt till:
- Reverb
- Equalizer
- 2 Kompressorer

Och här har ni en mer detaljerad bild över hur jag har ställt in dessa effect:
http://hem.bredband.net/alatar79/effects.jpg


Vad kan förbättras?
Hur hade ni gjort?

Och om någon känner för att göra en egen version, så har jag även originalet i WAV format:
http://www.box.net/shared/3pc9otdiqx

 :lol:

// Martin


www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hoppas nån svarar dig men kanske har vi för stort utbud av mycket, för att nån vill ta sig an ditt projekt. Får vänta och se.

Det finns också en hel del att läsa om mastring, både i tidningar och i böcker. Har du plöjt genom nånting på den fronten? Sist men inte minst är dom egna öronen viktiga, att lyssna och bedöma själv, vad man tycker låter bättre. Och där finns det många som tycker olika. Jag har inte lärt mig mycket men jag har kul på vägen, då jag lär mig.

Vad det gäller lyssning på andras låtar så brukar jag sällan ladda hem från box.net eftersom jag helst vill kunna lyssna via mediespelaren på KR, dvs, en sökväg till en fil, som man kan lägga in i koden för spelaren. Där tror jag inte box.net fungerar... tyvärr.

Lycka till!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Inspelningen är inte så jättebra, berätta gärna hur den är gjord, vilken mickuppsättning etc.

Det verkar som om du givit boost med eq:n. Det låter ganska vasst och det stärker en massa ess. Vasst betyder också att ambiensen minskar, vilket ger mera separation och mindre körstäming.

Rummet som det spelats in i är helt dött? Ett bättre reverb eller andra inställningar kunde rädda något. Tänk att en koncerthall har kring 1.6s-1.9s som standardreverb (RT60) och en kyrka betydligt mera. Du skall ha ett stort reverb med vackra early reflektioner. En (amatör)kör får/bör vara blöt.

Det rumlar och dundrar. Det finns inget under 40-50Hz av värde i din inspelning, så skär bort det.

Vid inspelning, tänk på mikrofonplacering också ur bakgrundsljudssynvinkel. Se till att körmedlemmarna inte flaxar och prasslar med papper och annat.

Överlag låter denna inspelning väldigt liten, vilket inte är till dess fördel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hoppas nån svarar dig men kanske har vi för stort utbud av mycket, för att nån vill ta sig an ditt projekt. Får vänta och se.

Det finns också en hel del att läsa om mastring, både i tidningar och i böcker. Har du plöjt genom nånting på den fronten? Sist men inte minst är dom egna öronen viktiga, att lyssna och bedöma själv, vad man tycker låter bättre. Och där finns det många som tycker olika. Jag har inte lärt mig mycket men jag har kul på vägen, då jag lär mig.

Vad det gäller lyssning på andras låtar så brukar jag sällan ladda hem från box.net eftersom jag helst vill kunna lyssna via mediespelaren på KR, dvs, en sökväg till en fil, som man kan lägga in i koden för spelaren. Där tror jag inte box.net fungerar... tyvärr.

Lycka till!


Tack för svaret :-)
Jo, tycker själv att det är roligare med direktlänkar. Men jag har så lite serverutrymme för tillfället. Funderar faktiskt att skaffa mig one.com, eller ngt, för att kunna ladda upp bättre.

Och angående läsningen så har jag inte läst mycket om ämnet. Är mest glad amatör som friskt provar på, hehe :-) Har du annars några bra tips vad jag skall börja med?
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Inspelningen är inte så jättebra, berätta gärna hur den är gjord, vilken mickuppsättning etc.

Det verkar som om du givit boost med eq:n. Det låter ganska vasst och det stärker en massa ess. Vasst betyder också att ambiensen minskar, vilket ger mera separation och mindre körstäming.

Rummet som det spelats in i är helt dött? Ett bättre reverb eller andra inställningar kunde rädda något. Tänk att en koncerthall har kring 1.6s-1.9s som standardreverb (RT60) och en kyrka betydligt mera. Du skall ha ett stort reverb med vackra early reflektioner. En (amatör)kör får/bör vara blöt.

Det rumlar och dundrar. Det finns inget under 40-50Hz av värde i din inspelning, så skär bort det.

Vid inspelning, tänk på mikrofonplacering också ur bakgrundsljudssynvinkel. Se till att körmedlemmarna inte flaxar och prasslar med papper och annat.

Överlag låter denna inspelning väldigt liten, vilket inte är till dess fördel.


Hej,
Tack att du tog dig tid att lyssna igenom.
Inspelningen är gjort med en Zoom mikrofon (vet inte villken version dock, eftersom det var inte jag som spelat in). Och jo, du har rätt att rummet är ganska dött, tyvärr, och att "originalet" inte är hel optimalt, i och med att det faktiskt inte är original WAV filen.

Och tack för tipsen. Skall testa de och läsa lite mer om ämnet. Har du några läsrekommendationer?
 :rolleyes:


www.alatarmusic.com