Forum > Färdiga produktioner
MaxB - The Weight
asti:
--- Citat från: MaxB skrivet 05.12.2009, 16:42:20 ---
--- Citat från: Yllet skrivet 05.12.2009, 13:03:52 ---...mer häng i trummorna
...tajta till stämmorna
...låten börjar lite abrupt.
--- Slut citat ---
Trummor blir inte som jag vill med looparna. En levande trummis får till det mkt bättre.
Kanske ska jag arbeta mer med dessa loopar.
Ska också putsa på stämmorna, Troligen blir det att klippa och flytta. Det här är "första" tagningen, då jag lagt sången och några av gitarrerna (många är det)
Låten brukar inte börja så här direkt då andra gör den. Jag vet vilken sväng den egentligen ska börja med. Ska nog lägga till den snart.
--- Citat från: asti skrivet 05.12.2009, 13:28:02 ---...Gitarrerna skulle jag vilja ha mindre dist på och gärna mer separerade i stereobilden! De blir lite diffusa nu.
Skulle nog också vilja ha lite mindre reverb generellt, det blir lite "grötig" ljudbild ibland.
Dusty Springfield har förresten gjort en bra version av The Weight, har du hört den?
--- Slut citat ---
Det är fem gitarrer (!) vilket förmodligen är tre för många... Det är nog en anledning till att de är för diffusa
Distgitarrerna (två längst ut till hö och vä i ljudbilden) är mindre distade från början och får mer dist mot slutet. Ska kanske hitta ett annat häng i ljudet. Det är i ett speciellt riff där jag vill att tonen ska hänga kvar men det behövs kanske inte så mkt dist för det?
Jag kommer nog lägga om gitarr och hålla mig till två, en på varje sida.
Mindre reverb? Jag hade drömmar om att mixa in en euforisk publik i början och slutet och då skulle det behövas mer reverb. Får se hur jag gör med reverben.
Hittar inte The Weight med Dusty på Spotify. Kanske du kan PM:a en länk till en version med honom om du har den själv? Skulle uppskattas!
--- Slut citat ---
Det är inte så konstigt....det är jag som är förvirrad! :wacko: Jackie DeShannon skulle det vara! Den finns på Spotify! Ursäkta! :rolleyes:
/Asti
MaxB:
--- Citat från: freddy skrivet 06.12.2009, 10:00:32 ---Jag tycker också att det är lite väl ostämt för att kännas behagligt.
--- Slut citat ---
Sanningen kommer man aldrig undan. Även du pekar på det. Det innebär att jag har förmånen att lägga om gitarrerna efter att ha stämt dem lite bättre. Jag gillar fingret i ögat. Man tackar för det.
I'll be back!
--- Citera ---Asti - Jackie DeShannon skulle det vara! Den finns på Spotify!
--- Slut citat ---
Bland alla versioner jag lyssnat på lyfte jag lite extra på ögonbrynet då jag hörde hennes röst. Sen strömmade jag flera av hennes plattor för lyssning i mp3-spelaren.
MaxB:
Gitarren stämde jag med lösa strängar men sen då jag spelar en oktav högre upp stämmer det inte. Jag har spelat gitarr i många år men har aldrig rört skruvarna som jag ser nere till höger om strängarna. Fick tips av Klemme i telefon att intonera guran. Är det något alla gitarrister gör? Gör ni det i så fall en gång för alla eller efter varje strängbyte?
Nu försöker jag intonera gitarren innan jag stämmer och spelar in på nytt inspelning.
freddy:
--- Citat från: MaxB skrivet 06.12.2009, 19:07:18 ---Gitarren stämde jag med lösa strängar men sen då jag spelar en oktav högre upp stämmer det inte. Jag har spelat gitarr i många år men har aldrig rört skruvarna som jag ser nere till höger om strängarna. Fick tips av Klemme i telefon att intonera guran. Är det något alla gitarrister gör? Gör ni det i så fall en gång för alla eller efter varje strängbyte?
Nu försöker jag intonera gitarren innan jag stämmer och spelar in på nytt inspelning.
--- Slut citat ---
Intonering behöver du endast göra om du byter strängtjocklek i regel. Kör du samma hela tiden så ska det räcka att intonera en gång, sen så klart, så kan det nog vara bra att se över sin gura med jämna mellanrum.
Det är farligt att stämma endast öppna strängar, jag brukar få kompensera lite. Inte ens en intonerad gitarr stämmer perfekt. Stäm de öppna strängarna, men kolla samtidigt i sjunde/femte läget. Kompensera mellan dessa om det behövs. Så gör jag t.ex. när jag repar. Däremot kan jag stämma gitarren exakt i en position vid inspelningen. Säg att jag spelar ett riff mest runt sjunde band, så ser jag till att det stämmer just där då.
Har du inte intonerat förr så kanske det är värt att lämna in den för detta. Kostar väl 300:- här i stan om jag inte minns fel.
Gamla strängar kan annars även ställa till det. Jag tycker en enskild sträng kan låta ostämd om den är för smutsig.
MaxB:
Vilket ofullkomligt instrument gitarren är, som måste intoneras beroende var på halsen man spelar.
Nåja, inte säker på att min Rustocaster blev bättre av intoneringen men nu är det tre nya gitarrer som ersätter tidigare spel. Och jag har försökt att spela piano och hur går det?
Version 6
http://max.shivas.se/music/MaxB_TheWeight_20091206.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_TheWeight_20091206.mp3[/mp3]
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida