Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka - See it clear

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Nu är både Marruschkka och jag nöjd med det hela så vi ser denna som klar  :D

Ha det gott
Gurano


Låtnamn: See it clear
Artist: Gurano - musik, Marruschkka - sång och text
Sättning: 2 kompguror, 2 sologuror, 1 pad, 1 orgel, 1 bas, trummor, sång (lead å stämmor)
Genre: tja... spacerock
Fillängd: 3,17 min
Kompositör: Gurano
Producent: Gurano
Inspelningsår: 2009
Format: mp3



""""" Har idag köpt en elbas, så jag tänkte bara prova den.  B)

Stycket som sådant är inte klart, nivåer ska justeras, saker ska nog läggas till, andra saker ska slipas.
Jag har dessutom tänkt mig sång på det hela - men vi få se?

Tja - jobba vidare eller lägga ner?????

NU MED MARRUSCHKKA PÅ SÅNG :)""""""

Gurano
« Senast ändrad: 29.12.2009, 14:23:35 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Jo man märker att du köpt ny elbas! Kanske ska ta och sänka den lite :P haha.. du behöver nog mer melodi i låten fall jag ska säga fall de go eller inte! Men bra grund är det iaf! Fortsätt med detta!  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo man märker att du köpt ny elbas! Kanske ska ta och sänka den lite :P haha.. du behöver nog mer melodi i låten fall jag ska säga fall de go eller inte! Men bra grund är det iaf! Fortsätt med detta!  :D

Hehe jodå basnivån ska justeras men det måste ju höras att jag har en ny bas ;)
Tack för lyssning

G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Dina alster har alltid något som fängslar så även denna. När trummorna kommer in blir harmisarna skönt invecklade och intressanta, ja det var de även innan men de känns mer som ett intro. Jäckligt snyggt brass. Vad är det? (*dregel, dregel). Oj vad du är produktiv. Lite Bo Hansson (& Karlsson)-vibbar. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Dina alster har alltid något som fängslar så även denna. När trummorna kommer in blir harmisarna skönt invecklade och intressanta, ja det var de även innan men de känns mer som ett intro. Jäckligt snyggt brass. Vad är det? (*dregel, dregel). Oj vad du är produktiv. Lite Bo Hansson (& Karlsson)-vibbar. Bra!

Tack Equality för de orden - värmer gott :)
Jo man kan se 1a halvan som ett intro, men jag har medvetet gjort 1a och 2a delen ungefär lika långa så att man kan hantera dem som 2 jämbördiga episoder. Ang blåset så är det bara sax-vst i EW - men visst kan man få fram rätt bra grejor av EW!
Min produktivitet är nog ytterst tillfällig - snart kommer nog en helt oinspirerad period då jag tycker det e tråkigt med musik :)

Nu har jag även lagt lite bas på delar av 1a halvan - för den som ids lyssna  :unsure:
Kanske ska sång på oxå - vi får se?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innan saxljudet skulle jag uppskatta om ekostudsarna skulle minska. Upplever att det blir lite grötigt. Skönt att höra basen på dina alster.
Du har många idéer som är intressant att höra hur du knyter ihop.
Är du själv textförfattare till en potentiell story, eller förblir det instrumentalt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Vemodigt skön sådan låt gillar stuket! :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
SYNTH: tack för lyssning och kul att du gillar!  :D

MaxB: Jo det här med ekostudsar kan upplevas olika - för mig är det inte grötigt (fast jag förstår vad du menar). Jag tycker nog själv att denna låt (å andra som jag gjort) kräver sådant delay annars blir det inte som jag vill ha det ;)
Tack för att du tycker att jag har några intressanta alster  :D

Jo du - nu är jag med bas - så nu kan jag lägga den själv. Men jag kommer för den skull ändå ibland att fråga om någon vill lägga bas eller annat på vissa låtar - dels för att samarbete e kul och dels för att låten kan behöva nytt blod.

Det ska nog på sång - jag jobbar på det. Men jag brukar låta den som sjunger att själv få komma på både text och slinga - total tolkningsfrihet vid allt slags samarbete alltså (annars kan jag ju göra det själv ;)) - - - ja sjunga det kan jag förståss inte ;)

Ha det gott och tack för lyssningarna
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Mycket snygga och spännande instrumentljud och kan du hitta en lika bra matchande melodi för sången
är det alla gånger värt att lägga tid på! Snyggt blås!
Pianot tycker jag ligger lite för högt i första delen!
Blir intressant att höra med sång!
/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Asti!
Kul att du gillar. Jag ska se över pianot - är det överlag för högt eller är det på vissa partier, tycker du?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Aettan

  • Gäst
Se där det blev bra, personligen så gillar jag den första delen bäst. "Långa" toner på basen kunde funka oxå, kanske kunde vara värt att testa. Blir spännande att få höra sång om det kommer på.


asti

  • Gäst
Tack Asti!
Kul att du gillar. Jag ska se över pianot - är det överlag för högt eller är det på vissa partier, tycker du?

Gurano

Det är ju i första partiet och där vissa anslag här och var känns lite för starka! Inte generellt.
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Experimentellt värre :D

basljudet är bra, lixom många andra ljud. Däremot så måste man spela äckligt tight med allt detta delayet. En miss hörs lixom 8 ggr :S och då blir det svårt för emu att lyssna på utan kramper.

Fixs det till, så blir det däremot riktigt bra. Nån speciell sångare/sångerska/text/melodi in mind?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Emulator: Jo du har rätt :) nog finns det en felstuds här å var i detta - men det kan ju vara nyttig att höra ett felstuds då och då, med kramp som följd, du vet väl att kramper kan vara nåt att eftersträva - shamaner krampade ju titt som tätt när de snackade med andra sidan ;)

äh skämt åsido - möjligen lägger jag om guran (vi får se) - kan kanske vara värt det, men det beror på hur allt låter tillsammans när alla instrument är lagda + sång - kanske blir jag nöjd.....?

Roligt att du tyckte om basljudet mm - detta var 1a basgången med min nya "billiga skräpbas". Det är tur att man kan ändra/påverka ljudet digitalt oxå i efterhand.  B)

Asti: tack för infot

Aettan: kul att du gillar. Ska fundera på långa toner. Tack för lyssning

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Början låter inspirerad av Fear of the Dark :P Cool grej med mycket underliga (dis)harmonier (det andra är så bra så var lite försiktig med dem). Det här går definitivt att bygga vidare på. Bra ljud redan nu även om volymerna kan petas till lite bättre.  B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så där ja! nu har låten begåvats med Marruschkkas sång. Hoppas att låten tilltalar era kritiska öron ;)

Zorrow: Kul att du gillar. Lyssna gärna på låten nu och tyck till om vad du vill - mixning är inte min starka sida :) Tack för lyssningen.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Uhm, det spretar en hel del, just nu är ansatserna och viljan bättre än själva resultatet känns det som...

1. Mare ligger för lågt inledningsvis -upp i volym (introt) sen ligger hon lite lågt på några    stämmor. Om spåret är svårt kanske du kan komprimera o höja lite?

2. Gittarrer och marre slåss lite om utrymmet, titta runt 2-4 khz på eq'n , sam runt 150-400 Hz. testa att öka/minska gitarrer/marre tills de separerar sig lite.

3. ett gitarrspår känns väldigt vasst, sänk lite diskant på den. (de där som kommer in vid 39 på spelaren)

4. Några dubbar från marre känns lite otajta. Kanske det är tänkt som separata, egna stämmor?
  Om det är så kanske de kan läggas lite ifrån varandra rent mixmässigt också, ena stämman oeffektad etc.

5. jag tror att framförallt introt kunde vinna på att du lägger nån lite mörk pad som får ta lite uppmärksamhet från alla gitarrer, så att de kan dras ner en aning i volym.


Låten i sig tycker jag är riktigt bra, men mycket bra spelade gitarrer minus nån otajting jag sa sist där. Kolla om du kan flytta tonen i cubase, eller ta den del som är lite felstegad och byta ut den mot en annan bra spelad bit i ljudfilen.

Riktigt mycket intressanta grejor i harmonierna på denna får jag säga, inte helt enkelt att bli kompis med inledningsvis, men när man lyssnar ett par gånger så gillar jag det.
Se till och sätt produktionen tajt så blir det mumma!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Emu: Tack för lyssning
Roligt att du tycker att det är intressanta grejor ;)

* Jo kanske att att introsången mln 13-38 är snäppet för lågt - det är lätt åtgärdat
* Ska kolla över frekvenser och nivåer 
* guran vid 39 e vass - håller med
* Ska fundera på ngt mörkt i början
* Ska lajja lite med stämmorna oxå

Var på spelaren finns en där otajthetenpå guransom du menar? (bra att veta ifall vi hör samma ;))

Kanon å åter tack för synpunkterna, ska kolla över dessa, men Orsa kompani lovar inget bestämt :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag gillar del 1 skarpt, men tycker att du tappar nerven i låten i del två där allting liksom "flyter ut" och bara blir en bred eko (syftar ej på person utan ljudfenomen...) sörja.

Dock menar jag inte att del två är dålig! Det är ett riktigt skönt gitarrlir, bra melodi och ett schysst drag där så får du bara ljudbilden aningen tydligare behålls nerven även där.
Me, Myself & I


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack för feed-back EMU och Kornstad..så här långt..för klart är det ju inte. Har oxå en del små synpunkter på ljudbilden..den är för alarmerande som den låter nu. Men med lite mupptrix tror jag det här blir riktigt bra :)

Spännande harmer som vanligt mr Gurano..där man får jobba lite..haha..kul :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så där - nu har jag ändrat lite nivåer å lite ljudbild och så.....
Både Marre och jag är nöjda med den som den är nu så vi ser den som klar  :D


Kornstad: Kul att du gillar :). Tja det är svårt att riktigt förstå vad du menar med nerv, eftersom vi troligen upplever allt  lite annorlunda, men jag tror att ljudbilden är lite klarare nu - åtminstone på 2a delen - så jag hoppas att du finner nerven även där nu ;)

Marre: Tackar, men du bidrar oxå till harmerna ;)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 08.12.2009, 22:46:35 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Första delen var jättebra. Andra delen tycker jag tappar tyngd rejält när trummorna kommer in. Sänker du bas där kanske? Känns som den ska upp i alla fall. Eller eq-as på plats.

Brasset var alldeles för rent för att smälta in tycker jag. Skita ner det lite tycker jag.

Riktigt kul och proggigt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har lyssnat ett par gånger, tycker det är bra balanserad utveckling av temata. Vad nu det betyder. Menar nog att de olika delarna sitter samman väl. Texten verkar bra och passande till låten.

Snyggt gitarrspel, är intrycket som blir kvar efteråt :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej och tack för lyssningarna

Wernborg: Kul att du gillar. Men att du skulle likna det vid progg var en liten överraskning - för för mig så är det inte i närheten av progg  :D
Jag kan nog hålla med om att lite tyngd tappas i del 2 - hänger nog ihop med basen (får slipa på det). Blåset får nog vara som det är tror jag.

Divid: Balanserad utveckling av temata- du e jättetydlig ;)
jo jag tycker nog oxå att delarna hänger ihop väl, även om del 1 och 2 skiljer sig åt lite vid 1a intrycket. Kul att du gillar.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm håller med wernborg. Man sitter o väntar på att högtalarna skall bottna och låten skall explodera, och det blir tvärt om.

jag tror att en pad/orgel och enkla distmattor kunde funka. Lite overdrive på trummorna (virvel) vore fint, eller möjligtvis lite tapeslammer kanske.

Marres sång svajar alldeles för mycket i volym.  Kanske du kan tappa lite av rösten till  en kompressor, och tokkomprimera (10:1 eller mer) för att få basvolymen kvar, men fortfarande behålla lite svängar och dynamik?

Vet dock inte hur det blir med fasfel och dylikt av sån behandling, men testa kan man ju.


Mera ös i del två, så är jag nöjd.

(minus det där med gitarrtoner off beat då, men det är så petitessartat kanske, är väl bara ett fåtal som tänker på det kanske? tycker de hoppas till lite då och då)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: Kul att du gillar. Men att du skulle likna det vid progg var en liten överraskning - för för mig så är det inte i närheten av progg  :D
Riktig progg. Inte Nationalteatern och Hoola Bandola och sån skit. Progressive rock alltså.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Wernborg: Kul att du gillar. Men att du skulle likna det vid progg var en liten överraskning - för för mig så är det inte i närheten av progg  :D
Riktig progg. Inte Nationalteatern och Hoola Bandola och sån skit. Progressive rock alltså.

Då e jag med :)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hm håller med wernborg. Man sitter o väntar på att högtalarna skall bottna och låten skall explodera, och det blir tvärt om.

jag tror att en pad/orgel och enkla distmattor kunde funka. Lite overdrive på trummorna (virvel) vore fint, eller möjligtvis lite tapeslammer kanske.

Marres sång svajar alldeles för mycket i volym.  Kanske du kan tappa lite av rösten till  en kompressor, och tokkomprimera (10:1 eller mer) för att få basvolymen kvar, men fortfarande behålla lite svängar och dynamik?

Vet dock inte hur det blir med fasfel och dylikt av sån behandling, men testa kan man ju.


Mera ös i del två, så är jag nöjd.

(minus det där med gitarrtoner off beat då, men det är så petitessartat kanske, är väl bara ett fåtal som tänker på det kanske? tycker de hoppas till lite då och då)

Joo..mer ös i del 2..håller jag med om, mer bas och lite mer kompression..åh vad skönt med fler öron..man tappar ju perspektivet så lätt och blir hemmablind :) Tack Tomas!

Har lyssnat ett par gånger, tycker det är bra balanserad utveckling av temata. Vad nu det betyder. Menar nog att de olika delarna sitter samman väl. Texten verkar bra och passande till låten.

Snyggt gitarrspel, är intrycket som blir kvar efteråt :)

Visst är det bra gitarr-spel..är helt förtjust i det. :rolleyes: Texten ja, den fick jag jobba med lite, men är relativt nöjd, har svårt att skriva texter med substans-men ibland så funkar det. Tack för feedbacken. Liite är det nog kvar på denna.

Första delen var jättebra. Andra delen tycker jag tappar tyngd rejält när trummorna kommer in. Sänker du bas där kanske? Känns som den ska upp i alla fall. Eller eq-as på plats.

Brasset var alldeles för rent för att smälta in tycker jag. Skita ner det lite tycker jag.

Riktigt kul och proggigt.

Tycker oxå det känns lite proggigt..á la Rogefeldt..eller nåt.

Det här ska nog bli bra, om jag känner mr Gurano rätt, inte den som ger sej ;)

/Marre


https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Ni är hårdföra domare ;)
men jag kan hålla med om att del 2 är tunnare än 1an. Därför lägger jag här upp en variant (som Marre ännu inte hunnit höra) där jag har fettat på basens ljud samt höjt den lite grann på del 2 (basen dominerar lite mer nu). Jag har även lagt på en liten orgel på delar av 2an - kanske kan detta hjälpa upp tyngden lite ???? Alla andra instrument och sång är för övrigt på samma nivåer och på samma sätt som filen i 1a inlägget. Jag är tyvärr ingen mästermixare, så detta är nog vad jag kan åstadkomma för tillfället.

Själv så tycker jag att vi lyckats få till en rätt bra, ösig låt :)

Ha de gott
Gurano

Testvariant med fetare å högre bas, samt orgel på del 2 (skiljer sig alltså från filen i inlägg1):
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Werthwein_Marruschkka_SeeItClear.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta gillar jag!
Tungt och småskitigt, lagomt "skruvat"
snygga kantiga och taggiga gitarrer som någon gång kanske är lite felplacerade men jag vet inte om det gör något
En låt som passar Marres röst perfekt och det är verkligen bra sång
Någon slags U2-känsla finns där men mycket eget är det
Tycker inte att orgeln gör sig så bra - lite för "duttig"
gott!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Cykeln!
Roligt att du gillar låten. Jo det är nog oundvikligt att påminna/låta lite som U2 när man använder så mycket delay som jag gör i låten men, som du säger, så finns ju mycket eget inbakat det hela. Likheten har inte eftersträvats :)

tack för lyssning och ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Detta gillar jag!
Tungt och småskitigt, lagomt "skruvat"
snygga kantiga och taggiga gitarrer som någon gång kanske är lite felplacerade men jag vet inte om det gör något
En låt som passar Marres röst perfekt och det är verkligen bra sång
Någon slags U2-känsla finns där men mycket eget är det
Tycker inte att orgeln gör sig så bra - lite för "duttig"
gott!


Kul att du gillar den här skruvade låten :D Fast den är skönt vriden, och att du gillar sången-den var härlig att sjunga till. Tack.
Gurano.: jag visste det, nu så låter det ju riktigt bra det här! Skam den som ger sej :P
Det enda jag tycker känns liiiiite överkurs, det är som Cykeln säjer, att orgeln på del 2 känns mest..mest lite..duttigt i det hela.

Men vilken skön låt du fått till här, gillar verkligen dina alster. Tack för det :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Här har det hänt massor. Låter först som elektrifierad folkmusik och när trummorna kommer in tänker jag lite på Bonham och Led Zeppelin. Bra sång som jag skulle ha högre innan trummorna och kanske mer avskalat komp. Helt akustiskt här?  Skickliga gitarrlöpningar sitter som kepan.. Väldigt snygga och inte helt lättillgängliga harmonier gör stycket än mer fascinerande. Brasset och möjligen orgeln studsar jag lite mot nu då stycket tappar något av den folkmusikstämning det hade innan, jazzigare. Mystiken finns ändå kvar och ger sköna rysningar som en elvaminuterslåt av Pink Floyd. En CD med sådan här musik för sena och mörka vinterkvällar skulle jag inte ha något emot alls! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Spännande och intressanta harmonier här,kan hålla med om orgeln lite grand.
Kul att få höra Marruschkka sjunga en lite rockigare låt,och till det tycker jag hon passar utmärkt.
Mer sånt vill jag höra. ;) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej och tack för lyssningarna. Roligt att ni gillar

Vad gäller orgeln på 2a delen så hamnade den där bara för att jag ville fylla ut ljudet lite - jag kommer nog inte att ta bort den (tror jag), men jag kommer göra om den så att den inte plinkar - utan bara är som en matta istället.

Jag får väl se till att spela in en skiva EQ så du har nåt att lyssna på i vinter ;)

Återigen tack för lyssningarna

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!