Forum > Färdiga produktioner
Asti - Även om jag måste ta farväl (ny version)
asti:
--- Citat från: Marruschkka skrivet 18.12.2009, 19:41:16 ---
--- Citat från: asti skrivet 16.12.2009, 17:31:07 ---
--- Citat från: robblar skrivet 16.12.2009, 17:10:28 ---
--- Citera ---
--- Citera ---Nydelig!
-Robert
--- Slut citat ---
Hoppas det betyder vad jag vill att det ska betyda!
--- Slut citat ---
Det betyr omtrent det samme som "Brillefint" B)
--- Slut citat ---
OK, då förstår jag - "glasögonfint"! :)
/Asti
--- Slut citat ---
Klock-rent skulle jag vilja säja..vilken underbar tribut till din levnads-kamrat :rolleyes:
Så jävla bra bara :wub:
/Marre
--- Slut citat ---
Väldigt roligt att låten och texten går hem, eftersom den inte är helt fiktiv!
Tack för lyssning och uppskattning!
/Asti
Tokai:
Har inte läst så mycket bortsett från allt trams som förekommit
Finfin visa och en bra, innerlig text och sjunget med känsla. Men måste musiken alltid ha så igenkännbara harmonier och sångmelodier? Vad jag saknar är något som skapar en viss känsla av osäkerhet (kommer inte på nåt bättre ord). Ett ackord som bryter av eller en meloditon som skaver mot ett välbekant ackord. Det finns i texten ställen där sådant kan få plats. Jag tror att det skulle skapa ännu större känsla.
Dividend:
Kan hålla med Tokai om nåt avbrott i det förutsägbara, kanske inte mer känsla - det lyckas du bra med som det är - men nåt slags avsteg som också leder till en slutsats, typ som:
"Den som söker sanningen finner din till slut"
:)
Tokai:
--- Citat från: Dividend skrivet 18.12.2009, 21:03:31 ---Kan hålla med Tokai om nåt avbrott i det förutsägbara, kanske inte mer känsla - det lyckas du bra med som det är - men nåt slags avsteg som också leder till en slutsats, typ som:
"Den som söker sanningen finner din till slut"
:)
--- Slut citat ---
Inte känsla kanske men uttryck, betoning, i melodiska termer. Om en bra text ska få ett eget liv krävs att musiken inte hamnar i en förutsägbar melodisk fålla. Att låten ska sticka ut kan upplevas som ett slitet uttryck, men det handlar inte bara om pop utan om all slags musik. Det gäller att våga bryta mot konventionen.
asti:
--- Citat från: Tokai skrivet 18.12.2009, 20:38:07 ---Har inte läst så mycket bortsett från allt trams som förekommit
Finfin visa och en bra, innerlig text och sjunget med känsla. Men måste musiken alltid ha så igenkännbara harmonier och sångmelodier? Vad jag saknar är något som skapar en viss känsla av osäkerhet (kommer inte på nåt bättre ord). Ett ackord som bryter av eller en meloditon som skaver mot ett välbekant ackord. Det finns i texten ställen där sådant kan få plats. Jag tror att det skulle skapa ännu större känsla.
--- Slut citat ---
Jag hade nog inga andra föresatser än att göra en traditionell singer-/songwriter låt, där texten var det primära och där kompet var enkelt.
Sedan försökte jag sjunga den med inlevelse. Konstigare än så var det nog inte.
Jag har full förståelse för om du tycker melodin och harmonifölderna är traditionella och händelsefattiga.
Jag har gjort andra låtar där detta har varit i fokus, men ville inte ha det så i denna.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida