Kontrollrummet

Hur hanterar ni era projekt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Go kväll alla kr:are :)

Tänkte starta en tråd om hur ni hanterar era projekt! Alltså hur ni positionerar era filer! För mig blir det alltid så himla rörigt så därför tänkte jag kolla fall det finns folks out there med smarta lösningar som man kan ta del av :)

Anledningen till att det blir rörigt hos mig är att jag har så många skisslåtar så alltid när jag startar ett projekt så lägger jag den i den första mappen som heter cubase 5 projects. och där finns både mapper och enskilda projekt sparade och jag måste alltid leta ett tag innan jag hittar projektet jag letar efter! Sen har jag också svårt för att namnge låtarna (skisslåtarna) så att jag minns dem på namnet!

Så till frågan hur gör ni med allt detta :)

Ha en fortsatt trevlig kväll!  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Angenäma problem vi har i välfärdens tidsera.

Jag har en partition på min musik-pc som har en mapp som heter Songs. I den skapar jag varje gång jag får en ide, en mapp som heter något som börjar med dagens datum ex: 20091128_OchSenVadNuLatenHeter

Använder en "standard-template" def.all där jag har spår namngivna med volymen lagon inställd i förhållande till andra instrumenten

trummor (stereo)
Gitarr L
Gitarr C
Gitarr R
SongL
SongC
SongR
Bas
B4
MelloString
MelloChoir
MelloMaleChoir
MelloFlute

och så vidare


Jag väljer i Cubase (Audio files folder) att alla audiofilerna ska hamna i denna mapp.

Det kan ju bli problem om man inte vet hur man namngav ett projekt man gjort för en tid sen men i varje mapp skapar jag nån gång (eller varje gång jag gjort något nytt) en wavefil eller mp3a som jag snabbt kan lyssna på för att få reda på om det är detta projekt jag letar efter.

Det fungerar ganska bra för mig men jag minns oftast var projekten heter...
« Senast ändrad: 29.11.2009, 02:11:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har en template med ett gäng spår och alla nödvändiga inställningar gjorda, som jag har som grund varje gång - och jag skapar alltid en ny mapp på audiodisken för varje projekt, när jag börjar ta tag i en idé på allvar. I den mappen hamnar då allt som hör till låten och det blir enkelt med tanke på backup o dyl också. Inga ihopblandade audiofiler så att man riskerar att radera fel fil vid något tillfälle, utan allting till varje låt snyggt förpackat i en enda mapp, där det blir en undermapp som innehåller all audio. Om jag av någon anledning behöver återanvända en tidigare inspelning från ett annat projekt, så importerar jag den i Poolen och väljer att kopiera den till arbetsmappen, så att den sedan finns i båda låtarnas mappar (hårddiekutrymme är ju i princip gratis numera).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Alla skisser jag gör skapar jag med dagens datum, typ "091128", blir någorlunda ordning, "hmm jag gjorde nåt nyligen som...", i stället för att kalla dem "slask", "ny skiss", "riffgrej", "tjosansa" osv  ^_^.
Har försökt gruppera med lite mappar, men har man en folder för varje låt så ser man lät på senast ändring var den är vilket inte syns om den ligger i en mapp i en mapp ner.

Sen har jag ett template med det vanliga, AD, GR, sång med eq anpassad till mik osv, ja och ett template för mastring.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hur har ni det med era gamla skisslåtar? Tar ni bort dem efter ett tag fall ni inte använt dem eller sparar ni på allt? Jag vågar nämligen inte ta bort några gamla och det har samlats på en hel del nu faktiskt! Anledningen till att jag inte vågar är för att jag vet aldrig när eller ifall jag kommer behöva dem igen (så är det väl med allt egentligen) men det blir en hel del skisslåtar efter ett tag!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hur har ni det med era gamla skisslåtar? Tar ni bort dem efter ett tag fall ni inte använt dem eller sparar ni på allt? Jag vågar nämligen inte ta bort några gamla och det har samlats på en hel del nu faktiskt! Anledningen till att jag inte vågar är för att jag vet aldrig när eller ifall jag kommer behöva dem igen (så är det väl med allt egentligen) men det blir en hel del skisslåtar efter ett tag!


Tycker det funkar som i verkligheten, behöver jag verkligen spara på den här snutten/prylen?
Tänka sig vad mycket man kan slänga/ge bort och hur bra det känns efteråt ;)
Varför inte ge bort här? kanske ett riff, en textrad, ett sound, garageloppis  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur har ni det med era gamla skisslåtar? Tar ni bort dem efter ett tag fall ni inte använt dem eller sparar ni på allt? Jag vågar nämligen inte ta bort några gamla och det har samlats på en hel del nu faktiskt! Anledningen till att jag inte vågar är för att jag vet aldrig när eller ifall jag kommer behöva dem igen (så är det väl med allt egentligen) men det blir en hel del skisslåtar efter ett tag!

Det där är en svår och djup fråga, hur man förhåller sig till sin musikaliska historia. Jag sparar men har sällan behövt plocka fram "just det där" gamla projektet. Det mesta har jag sparat på annat håll, som mp3:or så om jag ska ta upp en gammal idé, finns den tillgänglig. Om jag vill ta upp en gammal idé ska jag ju ändå spela in allt på nytt, från början.

En anekdot nån berättat och som jag säkert återger fel (men poängen är i alla fall med):

Den som skulle ta hand om banden från en dag till nästa då Beatles arbetat en hel dag i studion, av misstag raderade ett band med musik som faktiskt skulle vara kvar. Ingen annan vågade säga som det var till Beatles så han fick förklara det själv för John Lennon. Lennon svarade kort - Jaha var det så dåligt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Den som skulle ta hand om banden från en dag till nästa då Beatles arbetat en hel dag i studion, av misstag raderade ett band med musik som faktiskt skulle vara kvar. Ingen annan vågade säga som det var till Beatles så han fick förklara det själv för John Lennon. Lennon svarade kort - Jaha var det så dåligt.

Juste, detta stod ju i special numrt av studios tidning mixning/mastring, tror jag den hette! eller så var det bara mixning! :) hehe roligt med sånna historier!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Okej,
jag erkänner. Jag har världens röra. Vissa projekt har det blivit flera av då jag har bytt tonart, testat en annan inriktning eller delat upp i olika delar(intro - mellandel - outro och ett masterprojekt). Tyvärr har en del projekt hamnat direkt på skrivbordet medans hamnat i avseddd katalog. Jag törs ju inte flytta de projekt som hamnat fel, kan bli struligt med inläsningen av audiospår.
Som tur är har jag en liten audio-hårddisk vilket gör att jag måste flytta projekt till en extern disk med jämna mellanrum. Jag slänger aldrig nåt. -_-

Jag har två vänner. Cubasefunktionen "recent projects" och sökfunktionen "search desktop"... :D

Nä, jag vet. Borde skärpa mig. Nästa år skall jag börja bli strukturerad. :rolleyes:
« Senast ändrad: 30.11.2009, 17:27:11 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


lnetzel

  • Gäst
Jag har kaos, speciellt bland olika versioner av Cubase också.

har en mapp som heter "New Songs" som jag alltid pekar ut när jag skall göra en ny låt och sedan döper jag dem 8 takterna, som det alltid blir, till smarta saker som "Oj vad kasst det blev.cpr", "NEEEJ synthpop igen.cpr" eller "Apmåndag.cpr" etc... Sedan har jag alltså en mapp som är flera GB stor med med 50-100 st ideer i och som jag aldrig kan rensa upp i för jag vet inte vilka låtar som jag skall jobba vidare på och ifall de kanske använda filer frn andra låtar också...

Men jag tänker nog inte göra något åt det, jag får ju låtar gjorda så... När jag blir klar med en låt kör jag "save to new project folder" och sparar på annan plats. Klart:)

Sparar ja min gamla låt ideer ja... tills hårddisken dör... sedan har jag ändå glömt det som itne var bra nog.
« Senast ändrad: 30.11.2009, 16:13:09 by lnetzel »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej,
jag erkänner. Jag har världens röra. Vissa projekt har det blivit flera av då jag har bytt tonart, testat en annan inriktning eller delat upp i olika delar(intro - mellandel - outro och ett masterprojekt). Tyvärr har en del projekt hamnat direkt på skrivbordet medans hamnat i avseddd katalog. Jag törs ju inte flytta de projekt som hamnat fel, kan bli struligt med inläsningen av audiospår.
Som tur är har jag en liten audio-hårddisk vilket gör att jag måste flytta projekt till en extern disk med jämna mellanrum. Jag slänger aldrig nåt. -_-

Jag har två vänner. Cubasefunktionen "recent projects" och dökfunktionen "search desktop"... :D

Nä, jag vet. Borde skärpa mig. Nästa år skall jag börja bli strukturerad. :rolleyes:


Då kan jag introducera dig för en tredje vän...."save project to new folder". Då kan du spara projektet med dom filer och den uppstättning av pluggar och midifiler mm som du har just då i ditt arrangefönster. Väldigt händigt när projektet börjar bli färdigt för då raderar man alla oanvända omtagningar som ligger i poolen så att endast dom filer som verkligen används finns kvar, plus att kanske vid den tidpunkten ditt projekt har fått en ordentlig titel och du kan således spara till en katalog med just det namnet  :)


EDIT: oj såg inte att Initzel hade skrivit det med i sitt inlägg......sorry!! 
« Senast ändrad: 30.11.2009, 16:41:02 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Att även spara som mp3 redan i idémappen var lysande!  :D får börja med det! /C


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Då kan jag introducera dig för en tredje vän...."save project to new folder". Då kan du spara projektet med dom filer och den uppstättning av pluggar och midifiler mm som du har just då i ditt arrangefönster. Väldigt händigt när projektet börjar bli färdigt för då raderar man alla oanvända omtagningar som ligger i poolen så att endast dom filer som verkligen används finns kvar, plus att kanske vid den tidpunkten ditt projekt har fått en ordentlig titel och du kan således spara till en katalog med just det namnet  smile

Kan man då ta bort den gamla mappen utan att det försvinner grejer från den nya??


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Jag har kaos, speciellt bland olika versioner av Cubase också.

har en mapp som heter "New Songs" som jag alltid pekar ut när jag skall göra en ny låt och sedan döper jag dem 8 takterna, som det alltid blir, till smarta saker som "Oj vad kasst det blev.cpr", "NEEEJ synthpop igen.cpr" eller "Apmåndag.cpr" etc... Sedan har jag alltså en mapp som är flera GB stor med med 50-100 st ideer i och som jag aldrig kan rensa upp i för jag vet inte vilka låtar som jag skall jobba vidare på och ifall de kanske använda filer frn andra låtar också...

Men jag tänker nog inte göra något åt det, jag får ju låtar gjorda så... När jag blir klar med en låt kör jag "save to new project folder" och sparar på annan plats. Klart:)

Sparar ja min gamla låt ideer ja... tills hårddisken dör... sedan har jag ändå glömt det som itne var bra nog.

Välkommen till klubben, vi har samma problem hehe! de nog mest de dåliga namnvalen som gör att jag glömmer vilka projekt som är vilka iaf i skisstadiet!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hade också en himla röra med massa idéer i samma mapp förut.
Började med att skapa en "projects" mapp och gjorde sedan under den en mapp "idéer" där jag sparar alla olika idéer i egna mappar med beskrivning om stil, ex "Bluesrock riff 091130", "pop reffe 091015" osv.

Tycker det är lättare då att hitta en idé som matchar den musikstil jag är ute efter och datumet+ extra beskrivningen ger mig en hum om vilken idé det är.  (oftast....)

De ggr som jag råkat spara ngt i grund-mappen försöker jag att så snart som möjligt spara projektet till ny location och ta bort alla filerna så att den mappen hela tiden hålls ren.

Låter ganska jobbigt nu när jag skriver det såhär, men det funkar fint för mig.    :)
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Citera
Då kan jag introducera dig för en tredje vän...."save project to new folder". Då kan du spara projektet med dom filer och den uppstättning av pluggar och midifiler mm som du har just då i ditt arrangefönster. Väldigt händigt när projektet börjar bli färdigt för då raderar man alla oanvända omtagningar som ligger i poolen så att endast dom filer som verkligen används finns kvar, plus att kanske vid den tidpunkten ditt projekt har fått en ordentlig titel och du kan således spara till en katalog med just det namnet  smile

Kan man då ta bort den gamla mappen utan att det försvinner grejer från den nya??

Ja, under förutsättning att du inte har mer än en idé/projekt i den gamla mappen. Isf får du göra en save project to new folder med alla projekten i den gamla mappen innan du kan radera den, eftersom alla dessa projekt delar samma audio-folder ( såvida du inte har sparat projekten i separata undermappar....då är det bara att radera själva undermappen med dess tillhörande audiofolder)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Intressant det här. Tveka inte ni som inte skrivit något än! :) Alltid kul å läsa hur ni gör! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En huvudmapp på separat disk som heter Musik.

Där i finns ytterligare tre mappar: Klara låtar, Under arbete, Idéer
I dessa mappar finns i sin tur en mapp per projekt.

När en idé övergår till att vara under arbete flyttar jag den till "Under arbete" och när den är helt klar sparar jag om projektet till "Klara låtar" så att endast aktuella wavfiler följer med. Slänger sedan mappen i "Under arbete". Om jag arrar upp en redan färdig låt så hoppar jag över mappen "Idéer" och placerar den direkt i "Under arbete".

Namngivningen av Idéer är tyvärr under all kritik än så länge. Tänker dock anamma systemet med att döpa dom efter datum och genre.

Backup gör jag manuellt genom att kopiera hela Musikmappen till en extern usb-disk då och då. (Borde göra det efter varje session, men är för lat för det.)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Som datamupp brukar jag ibland ta en 'off-site' backup, dvs bränna en DVD med låtar,
låter ambitöst med tanke på att det kanske inte är mycket att spara till eftervärlden,
men vem vet om det blir något musikintresserat barnbarn som hänger här om 30 år...  ^_^

Sparar dem i ett bankfack som jag av nån anledning skaffade för flera år sen, där ligger väl
de gamla taskiga gymnasiebetygen, diverse kursintyg  och annat skräp mm,
dvs världsliga saker som Karlsson på taket skulle sagt.
Atomsäkert är det dock inte då banken ligger bara ett par kilometer bort hmm  :ph34r:  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
En huvudmapp på separat disk som heter Musik.

Där i finns ytterligare tre mappar: Klara låtar, Under arbete, Idéer
I dessa mappar finns i sin tur en mapp per projekt.

När en idé övergår till att vara under arbete flyttar jag den till "Under arbete" och när den är helt klar sparar jag om projektet till "Klara låtar" så att endast aktuella wavfiler följer med. Slänger sedan mappen i "Under arbete". Om jag arrar upp en redan färdig låt så hoppar jag över mappen "Idéer" och placerar den direkt i "Under arbete".

Namngivningen av Idéer är tyvärr under all kritik än så länge. Tänker dock anamma systemet med att döpa dom efter datum och genre.

Backup gör jag manuellt genom att kopiera hela Musikmappen till en extern usb-disk då och då. (Borde göra det efter varje session, men är för lat för det.)

Fan va enkelt och smidigt! hehe, de man tjänar mest på detta är att man skiljer på ideer och färdigt/udner arbete material! Detta ska införas! :) Tack!