Kontrollrummet

Varför mixning är mindre konstnärligt, än den enklaste fras i musik!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Freddy, det är ju det där som kan vara svårt ibland för vissa. Betydelsen förändras om jag t ex säger "det är svårt att generera en melodi", än om jag säger "det är svårt att generera en BRA melodi"

Så jag vet egentligen vad jag skall svara dig.. Det känns liksom löjligt att argumentera för nåt jag inte sagt. Det förstår du?

Kanske är jag för abstrakt, men är abstrakt liktydigt med fel?

Jag förstår mycket väl svårigheten. Svårighetsgraden är dock ointressant för mitt argument.

Till slut: Ni varken delar min åsikt eller delar inte..

Jag har hellre fel, än inte förstår frågan. OM jag säger så...

Problemet är att du lägger fram det som fakta, när det handlar om din åsikt egentligen. Om det är fakta så behöver man bevisa/styrka sina uttalanden, just nu är dina "bevis" extremt abstrakta. Du kommer med massa påståenden och antaganden bara, men det säger ingenting egentligen. Sen tycker du att vi inte förstår, vi delar inte din åsikt helt enkelt. För jag tycker nämligen inte att du förstår komplexiteten med att mixa, är du med?

Du själv tappar t.o.m din ursprungliga ståndpunkt här.

-Först säger du att 95% av alla mixar i praktiken kan genereras av en dator.

-Sen påstår du att det är mycket svårare att generera enbart en melodi/fras.

-Sen lite senare så har du ändrat det till att en mix kan produceras enklare än en hel komposition. Vilket är en avsevärd skillnad mot en enkel fras bara.

Likt Rattlesnake så tror jag raka motsatsen till dig här. Det måste vara avsevärt mycket enklare att skapa en tilltalande melodifras än att fixa en bra mix. I melodifallet så har du exakta regler att gå efter, du har hamonilära att gå efter osv. Men även här saknas det "konstnärliga".

Tänk bara kodmässigt hur mycket enklare den algoritmen blir än en hyfsad mixalgoritm.

Medans en bra mix egentligen aldrig är den andra lik. 
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Freddy, det är ju det där som kan vara svårt ibland för vissa. Betydelsen förändras om jag t ex säger "det är svårt att generera en melodi", än om jag säger "det är svårt att generera en BRA melodi"

Ja, och vart vill du komma med detta? Att nå ett bra resultat är väl själva poängen, annars är detta totalt meningslöst?

Så jag vet egentligen vad jag skall svara dig.. Det känns liksom löjligt att argumentera för nåt jag inte sagt. Det förstår du?

Vad är det jag felaktigt påstår mer konkret?

Kanske är jag för abstrakt, men är abstrakt liktydigt med fel?

Det är lite poängen med hela diskussionen som jag ser det. Du abstraherar ju mixandet till en nivå att det inte är anpassbart till verkligheten. Vilket även gör att din poäng helt försvinner.   

Jag förstår mycket väl svårigheten. Svårighetsgraden är dock ointressant för mitt argument.

Svårighetsgraden har väl i högsta grad en relation till ditt ursprungliga påstående?

Till slut: Ni varken delar min åsikt eller delar inte..

Jag har hellre fel, än inte förstår frågan. OM jag säger så...

Så ingen förstår din fråga då? Undra vad det beror på :)

Du slingrar dig bara gång på gång.
« Senast ändrad: 09.04.2010, 12:28:36 by freddy »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tror inte problemet här är frågan som sådan. Den är självklart sann.

Är den? Bara för att du säger det? Och för att du inte kan stämma någon som har plankat en mix? Jag tycker ämnet är öppen för diskussion, vare sig här eller någon annanstans har jag sett att konsensus finns i ditt påstående att "den enklaste fras i musik är mer konstnärligt än mixning".


Frågan är istället vad man blandar in i begrepp mix respektive "komposition, konst, hantverk, verkshöjd osv". Det är diskussionens brist.
Håller med. Är vi oense om de begreppen är det en brist. Likväl som att du verkar ha ett ganska endimensionellt synsätt på mixning, vilket gör jämförelserna du gör haltande.



Orkestrering av klassisk orkester (val av instrument i en fras t ex) hör naturligtvis till komposition. Emus instrumenteringar MED effekter hör just därför också till konst, precis som man anger styrkebeteckningar eller "trills" osv på ett notblad.

Gränsen är inte skarp, mellan begreppen.


Att orkestrera kan också liknas vid ett hantverk, som du kan skolas till att göra via de böcker som finns i ämnet. Varför är mixning mindre konstnärligt?


Då har du inte lyckats. Tycker din bevisning är obefintlig. Eller har du bevisat detta på annat håll än i denna tråd?

Det är ganska ointressant information för mig om du tycker jag har lyckats eller inte.

Jag har inte läst ett enda inlägg av dig som visar på att du förstår argumentationen ju? (Hälften av det du skrivit håller jag ju med om, andra hälften argumenterar mot sånt jag inte hävdar.)
Jag skriver ju att jag inte förstår argumentationen.

Du använder diverse retoriska knep och hävdar att jag gör detsamma. Vad är det jag har sagt som du inte har hävdat?




Övertyga är ointressant, att dryfta ämnet är intressant.


Men nu är det du som påstår något som att det är dagsens sanning - konsensus råder. Vad har du fakta?





Då återstår övertygelse, och där lyckas du inte heller.

Jaha, nu ser jag Freddy hann före, men jag postar ändå.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Freddy, det är ju det där som kan vara svårt ibland för vissa. Betydelsen förändras om jag t ex säger "det är svårt att generera en melodi", än om jag säger "det är svårt att generera en BRA melodi"

Ja, och vart vill du komma med detta? Att nå ett bra resultat är väl själva poängen, annars är detta totalt meningslöst?

Så jag vet egentligen vad jag skall svara dig.. Det känns liksom löjligt att argumentera för nåt jag inte sagt. Det förstår du?

Vad är det jag felaktigt påstår mer konkret?

Kanske är jag för abstrakt, men är abstrakt liktydigt med fel?

Det är lite poängen med hela diskussionen som jag ser det. Du abstraherar ju mixandet till en nivå att det inte är anpassbart till verkligheten. Vilket även gör att din poäng helt försvinner.   

Jag förstår mycket väl svårigheten. Svårighetsgraden är dock ointressant för mitt argument.

Svårighetsgraden har väl i högsta grad en relation till ditt ursprungliga påstående?

Till slut: Ni varken delar min åsikt eller delar inte..

Jag har hellre fel, än inte förstår frågan. OM jag säger så...

Så ingen förstår din fråga då? Undra vad det beror på :)

Anledningen till att folk abstraherar, är för att kunna bearbeta begrepp logiskt. Diskussionen blir ju flum annars (enbart åsikter).

Jag vet att folk förstår även om jag inte är superkonkret, men du argumenterar ju som om du bortser (eller inte läst) viktiga punkter i vad jag skrivit.
Du är superkonkret, men det gör att du missar själva poängen. Totalt.

Om du inte fattar pytagoras sats, betyder det att den är fel??

Svårighetsgraden är ointressant. DEt som är intressant är om det går att beräkna (icke-konst) eller inte (konst). Det är RELATERAT till svårigheten, men det är inte  poängen att nåt är svårt. (Vilket du hävdar)

F ö orkar jag inte med en metadiskussion här.. Så lämnar resten obesvarat..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag skriver ju att jag inte förstår argumentationen.

OKej, men det kan ju inte jag hjälpa?
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Om du inte fattar pytagoras sats, betyder det att den är fel??

Om pytagoras sats baserades på något som var så abstraherat att satsen blev totalt oanvändbar så är den meningslös ja.

Likt din förenkling av mixandet.

Eftersom du är helt okapabel till att svara på mina direkta frågor, så utgår jag som jag tidigare sagt att du baserar allt på din personliga åsikt. Vilket gör denna tråd totalt meningslös och innehållsfattig, finns ingen poäng, inget bevis, bara en åsikt framlagd som fakta.
« Senast ändrad: 09.04.2010, 12:47:01 by freddy »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Likt din förenkling av mixandet.

Detta är ditt problem i den här diskussionen. Jag har inte alls förenklat det begreppet.

Jag har t o m skrivit upprepade gånger att mixning KAN vara annat än nåt som kan beräknas.
Mitt påstående är: Att beräkna en BRA melodi är svårare än att beräkna en bra mix. GIVET indata (audiospår, midi, whatever) som inte är alltför svårbalanserat, eller där musikern vill annat.

Det är väl det jag tycker är självklart. Sen finns det förstås ALLTID specialfall, där det inte är så..

Sen är det väl lite så också att jag går liksom inte och hänger mig, om jag råkar ha fel om siffran 95% inte stämmer. Det är liksom "lite tankar" som jag skrev i underrubriken...
« Senast ändrad: 09.04.2010, 12:55:58 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eftersom du är helt okapabel till att svara på mina direkta frågor, så utgår jag som jag tidigare sagt att du baserar allt på din personliga åsikt. Vilket gör denna tråd totalt meningslös och innehållsfattig, finns ingen poäng, inget bevis, bara en åsikt framlagd som fakta.

"Innehållsfattig" :D

Det är nog lite svårt att bevisa mitt påstående, iaf i denna kontext. Innehållslöst är väl dock att svara på frågor som berör annat än mitt påstående?

Jag orkar inte med metadiskussioner och att svara på frågor som är utanför sammanhanget..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Ska det verkligen vara ett kommatecken i "Varför mixning är mindre konstnärligt, än den enklaste fras i musik! " ....?  :unsure: :rolleyes:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej, det är en signal att ett troll är i farten ;)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Nej, det är en signal att ett troll är i farten ;)

OK, du menar bättre före-komma än komma för sent!?  :wacko: :unsure: :)
« Senast ändrad: 09.04.2010, 15:08:05 by asti »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med tanke på trådrubriken:
Det är betydligt enklare att koka ett ägg än att lägga ett.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Med tanke på trådrubriken:
Det är betydligt enklare att koka ett ägg än att lägga ett.
Speciellt hårdkokta!  B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med tanke på trådrubriken:
Det är betydligt enklare att koka ett ägg än att lägga ett.
Speciellt hårdkokta!  B)
För att inte tala om fyrkantiga. Oaaaj
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Den som vill kan skapa en fantastisk mix som övertyger trådskapare och andra. :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den som vill kan skapa en fantastisk mix som övertyger trådskapare och andra. :)
Eller så kan kan trådskaparen göra ett dataprogram som genererar d:o. Då blir jag övertygad. :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fler personer kan skriva en bra låt än göra en riktigt bra mix tror jag.

Att ta fram det viktiga ur sin/andras synpunkt är precis lika konstnärligt som att skriva musik.

Vissa av pophistoriens största hits är ju framkomna ur en slump.
Eller någon som har slumpat fram en slinga genom att sitter och klinka det. Jag tror att betydligt färre mixar är framslumpade.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Själv vet jag inte ett skit. Men jag hävdar saker ändå!  :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Själv vet jag inte ett skit. Men jag hävdar saker ändå!  :rolleyes:


Så du är en så´n där hä(v)dare?  :o
För ett år sedan hävde jag på ett tungt bord och sedan dess har jag haft ont i ryggen!  :(


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp hädar både det ena och andra :unsure:

Har du ont nu? Det låter jobbigt, jag fick iofs ryggskott i flera veckor för ett år sen. DEt var inte att leka med. Jag till och med försökte få eq i nån tråd att intressera sig för detta märkliga ryggskott. Men sen släppte det bara, och jag är superatletisk idag. Typ..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Konstnärlighet är förmågan att via artistiska uttryck frammana känslor hos subjekt. Varje uttrycksform har en definit potential att påverka oss människor. Till exempel utgörs 50% av stämningen i en multimediaproduktion av musiken. Ett fantastiskt typsnitt i samma produktion frammanar mer känslor hos subjektet än ett opassande, fast i förhållande till musiken är påverkan mindre. Samma resonemang gäller för musik och mix. Musiken är huvudbäraren av den känslomässiga påverkan. Mixen är undertexten.

Innan modern inspelningsutrustning fanns, då det brusade, distade och knastrade, njöt vi likafullt. Som när månlandningen sändes på en CRT i svartvitt, så det kraftfulla ligger inte alltid i det avancerade, utan i det oväntade genuina.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Själv vet jag inte ett skit. Men jag hävdar saker ändå!  :rolleyes:


Så du är en så´n där hä(v)dare?  :o
För ett år sedan hävde jag på ett tungt bord och sedan dess har jag haft ont i ryggen!  :(

Hävdade du dig mot ett bord?? :unsure:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Själv vet jag inte ett skit. Men jag hävdar saker ändå!  :rolleyes:


Så du är en så´n där hä(v)dare?  :o
För ett år sedan hävde jag på ett tungt bord och sedan dess har jag haft ont i ryggen!  :(

Hävdade du dig mot ett bord?? :unsure:
Nej, jag klarade inte att argumentera med bordet! Det hävdade(!) att man måste stå på egna ben, men att det inte klaffar för alla bord och teg därefter ihjäl resten av diskussionen! Några stadiga, bredryggade  barstolar ville lägga sig i så jag fann för gott att lägga benen på ryggen för att inte duka under!  B)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Själv vet jag inte ett skit. Men jag hävdar saker ändå!  :rolleyes:


Så du är en så´n där hä(v)dare?  :o
För ett år sedan hävde jag på ett tungt bord och sedan dess har jag haft ont i ryggen!  :(


Hävdade du dig mot ett bord?? :unsure:
Nej, jag klarade inte att argumentera med bordet! Det hävdade(!) att man måste stå på egna ben, men att det inte klaffar för alla bord och teg därefter ihjäl resten av diskussionen! Några stadiga, bredryggade  barstolar ville lägga sig i så jag fann för gott att lägga benen på ryggen för att inte duka under!  B)


Barstollar har jag bara dåliga erfarenheter av... <_<
« Senast ändrad: 10.04.2010, 17:06:05 by Clemens »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hävdar att jag har ett nytt bevis! :D

Motbevisa det, era muppar!  ;)

Eller kanske inte det då :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882