Kontrollrummet

Gurano & Aettan- Climbing a mountain

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen! nu ser jag denna som klar för tillfället. Vissa saker kan läggas till naturligtvis och andra kanske dras bort men det får bli en annan gång :) Sång kanske kommer att läggas på.....vi får se

Jag sitter dock med relativt dåliga lurar så mixningen kanske inte är den bästa (jag mixade basen kanske för lågt). Säg till i så fall så kan jag korrigera det hela. Trummorna är inte särskilt utmärkande utan är där bara för att driva på. Jag ser detta som en kort låt som stompar på i sitt mak och gör en glad (i alla fall mig :) )

Hoppas att några av er finner den nöjsam  :unsure:


LÅTNAMN: Climbing a mountain
ARTIST/GRUPP: G Werthwein, Aettan på sång och bas
GENRE: Rock
INSTRUMENTSÄTTNING: Kompguror, sologura, bas, trummor, saxofon
LÅTLÄNGD: Lagom
KOMPOSITÖR: Werthwein
PRODUCENT: densamme
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3


Gokväll
Nu har jag gjort ett nytt utkast, där jag lirar lite studsgura och spelar lite sologura inspirerat av rockbandet Mountain från 60-70-talet (kanske några av er vet vilka det var :)).

Stycket är långt ifrån färdigt eftersom jag kommer att slipa på mixen, lägga till lite orgel, kanske lite sång. OCH så denna eviga bas som saknas - skulle vara kul om någon av er kände för att lira lite rå bas typ Felix Papalardi (basist i Mountain) åt mig.

Vad kan jag göra annorlunda/bättre - tacksam för synpunkter  :blink:

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 29.12.2009, 14:22:32 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oxå rart! Du borde köpa en bas och börja lägga bas också!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmm .... oxå rart..... vet inte om du driver med mig eller om du tycker att det är ok?  :blink:
Hoppas att du tycker det senare :)

Jo jag var faktiskt å sneglade på en bas i dag på Musikbörsen - problemet är att jag är fattigare än en kyrkråtta just nu. och om jag lägger allt själv så blir det ju inga trevliga collab på KR mer...

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hmmm .... oxå rart..... vet inte om du driver med mig eller om du tycker att det är ok?  :blink:
Hoppas att du tycker det senare :)
Jo jag var faktiskt å sneglade på en bas i dag på Musikbörsen - problemet är att jag är fattigare än en kyrkråtta just nu. och om jag lägger allt själv så blir det ju inga trevliga collab på KR mer...
Gurano

Menar rart på ett positivt sätt! Här gillar jag de små gulliga snirklingarna du spelar som är mysiga och passar tillsammans med ekosvaren. Rart kom nog också av att det inte är på bassträngarna du spelar utan du använder ljusa (gulliga) toner!
« Senast ändrad: 24.11.2009, 00:05:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Menar rart på ett positivt sätt! Här gillar jag de små gulliga snirklingarna du spelar som är mysiga och passar tillsammans med ekosvaren. Rart kom nog också av att det inte är på bassträngarna du spelar utan du använder ljusa (gulliga) toner!

Ok då vet jag

Nu finns lite blås oxå pålagt för den som vill höra

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilka små underfundiga toner som du leker kring med här..intressant stycke.

Har du tagit från samlingarna..guld-säcken alltså? ;)

Det här kan bli bra sväng med lite bas och annat finsliperi.
Ska bli kul att följa den här..basister hitåt nu!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Göran.

Såg ditt nödrop om baslir..Skall försöka fixa det åt dig om musikinspirationen glimtar till.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vilka små underfundiga toner som du leker kring med här..intressant stycke.
Har du tagit från samlingarna..guld-säcken alltså? ;)
Det här kan bli bra sväng med lite bas och annat finsliperi.
Ska bli kul att följa den här..basister hitåt nu!
/Marre
Tack Marre, kul att du gillar - nä detta är inte från guldsäcken men lite inspirerat från densamma är det nog :)

Tjoho Göran.
Såg ditt nödrop om baslir..Skall försöka fixa det åt dig om musikinspirationen glimtar till.
Mike
Fasen vad bra - du e efterlängtad :) Hoppas att inspirationen inte bara glimtar till - hoppas att det blixtrar

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är ju verkligen studsrock detta... är det ett vedertaget namn på konstformen. Kul musik och medryckande verkligen - ska bli trevligt att få höra när HM gör bas också.
Låten inspirerade mig till att ta upp guran och hitta på lite studsgura i går kväll :D

Studsa på
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det är ju verkligen studsrock detta... är det ett vedertaget namn på konstformen. Kul musik och medryckande verkligen - ska bli trevligt att få höra när HM gör bas också.
Låten inspirerade mig till att ta upp guran och hitta på lite studsgura i går kväll :D
Studsa på
Kul att inspirera till lite studsgura :D Stilen heter nog inte så men jag tycker att det passar ganska bra! Har själv lirat så till å från sedan 80-talet. I slutet av 80-talet fanns en musikkonstellation som hette Guitarsis där en polare till mig lirade 1 av de 10 gurorna. Detta var skitbra och om man råkar snubbla över en inspelning av dem så lyssna gärna - de har några häftiga partier med studsgura.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Aettan

  • Gäst
Kan testa lite ikväll om jag hinner. Dvs om det är ok?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Aettan

  • Gäst
OK men hur laddar jag hem? Försöker lira ändå vi får se hur det blir.

Edit: kom påt  :D
« Senast ändrad: 25.11.2009, 23:00:09 by Aettan »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
du får en länk i PM
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen det låter trevligt.

Lite i samma stil som den där jag associerade till bitpop på vid lyssning, lite samma stuk.

Kör man denna komposition på en sid-ljudkrets eller ym (eller överhuvudtaget kan föreställa sig hur det skulle låta) så fattar man vad jag menar. Lite åt det hållet.

Skall bli intressant med bas från Aettan, är väl det lite som saknas, sitter dock på dålig lyssning. Mina philipshögtalare har blivit drastiskt sämre varje månad sen inköp..
Garanti..

Bra utkast! Lär återkomma!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Göran.

Lirade lite bas då..Hade svårt att höra trummorna så det är inte så tight,men nåt sånt här tänkte jag basgången mot nuvarande drums..
Köper du mina (bas)tankegångar så behöver jag en verre med halverade guror volymmässigt så jag hör trummorna ordentligt..

Edit: Såg att Burnin´sven ville lira så kör så det ryker!

Mike
« Senast ändrad: 26.11.2009, 15:04:33 by Harmonica mike »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jäklar va Du är produktiv... Det här låter konstigt, men kul.. Jag kan nog fastna även för denna om jag lyssnar några gånger till..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jäklar va Du är produktiv... Det här låter konstigt, men kul.. Jag kan nog fastna även för denna om jag lyssnar några gånger till..

Lyssna du några gånger till----:)
Nä så produktiv är jag inte, har bara haft jäkligt mycket ledig tid sedan jag bröt armen. Ska börja jobba nästa vecka å då e jag tillbaka i det vanliga lunket, med endast lite tid till det jag egentligen vill göra.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen nu ser jag denna som klar för tillfället. Vissa saker kan läggas till naturligtvis och andra kanske dras bort men det får bli en annan gång :) Sång kanske kommer att läggas på.....vi får se

Jag sitter dock med relativt dåliga lurar så mixningen kanske inte är den bästa (jag mixade basen kanske för lågt). Säg till i så fall så kan jag korrigera det hela. Trummorna är inte särskilt utmärkande utan är där bara för att driva på. Jag ser detta som en kort låt som stompar på i sitt mak och gör en glad (i alla fall mig :) )

Hoppas att några av er finner den nöjsam  :unsure:


Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 397
    • Visa profil
    • SoundClick
Blev jättebra tycker jag. Fint baslir!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tack så mycket eq :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rart även med bas!
Skönt stöd från basen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så där ja-nu svänger det på ännu bättre, med hjälp av basen.

Snyggt :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Udda låt och kanske lite väl mycket gitarrer man produktivt...det är ngt parti som jag kanske tycker är lite för likt "Knight-rider-introt" men annars är det väl bra snidat!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjouuuuuuuuuuuuu!
Hjälper inte hur in i helsike effektiva musiker ni är så fattas det dom viktiht ääääääääär!!!
En liten solist som både fiser o svär,
kunde föra detta alster till en ny atmåsfär!

Bara att fråga ....  you know!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Udda låt och kanske lite väl mycket gitarrer man produktivt...det är ngt parti som jag kanske tycker är lite för likt "Knight-rider-introt" men annars är det väl bra snidat!
Kul att du lyssnar. Jag förstår vad du menar men jag håller inte riktigt med om att det låter som Knight rider :). Den gamla goda 70-talsserien går ju nu igen på 6:an nästan dagligen, så jag har återigen hört den några gånger så jag vet hur den låter ;)

Ja det är mycket gitarrer - min intension...eller snarare inspiration var bandet Mountains sätt att sola på - därav mycket gitarrer

Tjouuuuuuuuuuuuu!
Hjälper inte hur in i helsike effektiva musiker ni är så fattas det dom viktiht ääääääääär!!!
En liten solist som både fiser o svär,
kunde föra detta alster till en ny atmåsfär!
Bara att fråga ....  you know!
h.  johan

För att inte sakna det som viktigt är
är väl bäst att låta Johan fisa här....hehe ;)


Jo jag hade egentligen planerat för sång, vilket jag nämnt i några inlägg, men otålig som man är så pallar man inte att fråga folk hela tiden....men om du vill så får du gärna sjunga in en egen melodi och text om du tror att det får plats i denna korta låt

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag som trodde att denna var klar - men icke  :D
Nu har stycket begåvats med sång från Aettan oxå.

Vad ska komma härnäst?  B)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 397
    • Visa profil
    • SoundClick
Känner mig som tillbakaflyttad till 70-talet. Det är gott. Tycker trummorna smälter in bättre nu också. Kul att höra A1:ans pipa igen. Olika akustiska rum på sång och instrument men en skitsak sammanhanget. Fina harmonier och ytterligare ett lyft med sång.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Vilket gung det är när låten väl kommer igång! Jäklar! Tycker basen sitter som en smack! ;) Ljudbilden är liiiiite rörig i början. Blir nästan snurrig av guran som svänger och plonkar lite framochtebax i introt, men när låten väl lossnar svänger det!
Underbar röst på detta stycket. Det låter proffsigt. Det låter genomfört. Det låter KR ;)


Aettan

  • Gäst
Ja kanske man skulle som E säger mecka lite med reverbet så det blir i samma rum men undrar om det går. Jag körde med min MXL mick som kan bli lite nasal beroende på hur jag hamnar när jag gastar. Iofs ett försök kanske det kan vara värt men vad fan det finns ju nya låtar som ska göras och man ska inte pilla för mycket  :D. Full fart spar tid hehe


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Equality: Roligt att du gillar å roligt att du kan uppleva 70-talet igen. Det där med att mixa är nåt jag fortfarande lär mig, men jag ska försöka fixa till en stor etta istället för en 2-rummare :)

Kenta: Tack och kul att du gillar. Ja plonkandet i början kräver sin lyssnare ;)

Aettan: Jo jag ska kolla över reverbet - men det är ju samtidigt så många andra låtar som pockar på att födas :)

Ha det gott
Gurano

UPPDATERING: Så där ja.....nu ligger ett försök från min sida att flytta ihop dem till samma rum - det e inte lätt när man mixmässigt inte riktigt vet vad man gör :) jaja så här får det bli / Gurano
« Senast ändrad: 01.12.2009, 12:58:50 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho boys.

Detta sydde ni ihop bra.Nice baslir Göran,mitt var nog lite mer åt sajko hållet  :wacko: :D

Bra sång också som sitter gjutet i låten..Fortfarande lite felaktigt reverb på sången,men vad gör det.Inga fel på prestationer och engagemang,och det är det viktigaste samt att ha KUL!

Rock on mates

Mike


Aettan

  • Gäst
Man tackar, var inte meningen att tränga mig före Hmike trodde vi kanske kunde komplettera med idéer och sy ihop nåt tillsammans. Nåväl det blir fler låtar så vi får påt igen.

Det där med att få ihop allt till samma rum är inte så jäkla lätt alltid men va sjutton det här duger gött. Till nästa låt så har man ju lärt sig lite mer och jag gillar reverb det är alldeles för lite sånt i musiken nu för tiden  :D  men iofs kanske lite mindre kunde vara ok.

Nåväl påt igen.

Ha det folks och tack för att det gillas som jag gjort och även att man fick bidra med lite umpa bumpa på basen och gastning.