Hittade en gammal PC på tippen och kunde inte låta bli att rädda den. Det visade sig vara ett Abit kort som klarar en P4 3 Ghz processor så det var inte fy skam ändå. Hårddisken hade packat så den hittades inte ens av Bios men det fixade jag med ett program jag hittade för ett tag sedan som bokstavligen gör dom som nya. Ja ex mekaniskt slitage då men i övrigt helt ren, det är ingen formatering det är nåt annat som det meckar till. Man kör det från Dos.
Nåväl den gick igång och till och med med osx, Jag köpte en p4 processor och ett agp 5500fx grafikkort billigt på tradera (det inbyggda grafikkortet funkade iofs ganska ok men har bara en port), 1 gig minne på netonet och 1 gig hade jag redan på hyllan.
Jag dök på en sån där larvig tråd om mac eller pc på ett annat forum och då fick jag en idé. Iom att en av dom stora fördelarna med mac för en gammal PC fan ju är att det går att köra windows på en mac och till och med ha dom igång samtidigt så tänkte jag fan det måste ju gå tvärt om oxå. Ja jag menar om man kör osx på en pc så borde det ju i alla fall gå att virtualisera win xp så jag laddade hem Suns Virtual Box och testade. Iom att det är hackmac så åkte jag iofs på att leta lite men det visade sig att det var en väldigt enkel åtgärd man var tvungen till att göra för att få igång xp i VB. XP installeras förbaske mig snabbare under VB än normalt och går vettigt snabbt, applikationer smäller igång bara. Hittar till och med usb minnen, usb skrivare och mina dvd läsare (både usb och ide). Det går lite väl hackigt att spela en film men man står ut och drar man över till bästa skärmen så blir det bättre. Det roliga är att det verkar som att filmen startas upp kör på både osen samtidigt.
Nu kan jag dom gånger som datorn vill starta med osx med nätverkskortet påslaget i Bios vill säga
(det gör den inte alltid men det är å andra sidan det enda strulet med osx på den, iofs så tror osx att det sitter Sata diskar i men det är IDE

men det gör ju inte att den går långsammare direkt)
surfa från båda osen samtidigt. Iom att osx lekande lätt fixar två skärmar med det här grafikkortet så kan jag köra win xp i fullskärm på en skärm och osx på den andra. Inte så illa pinkat

jag menar direkt från skroten till om inte en BMW så i alla fall en vettig Saab

.
Nåväl till problemet. Jag har ju ett Delta 44 ljudkort i den här datorn och det inbyggda är nåt AC97 eller nåt som osx inte hittar dessvärre. Delta kortet har jag osx drivar till så det funkar skitbra trots att det är ett Pci kort. Men jag får inget ljud under xp.
Nån som vet hur man får Virtual Box att hitta PCI platser, borde ju vara samma procedur oavsett vilket os det körs på.
Tacksam för svar