Kontrollrummet

Freddy - Överblivet material - skisser

gäst · 15 · 2124

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Som jag skrev i en annan tråd så har jag gjort spelmusik till ett spel och i strävan att hitta något passande så skrevs det mycket annat. Blir ofta så för mig, jag siktar på något och sedan kommer hundra andra idéer. Men av olika anledningar så funkade inte dessa till själva spelet. Däremot kan jag tycka att vissa av idéerna funkar, så nu kanske jag ska gå vidare med något. Tänkte höra med er vad ni gillar och vad jag ska ta till nästa steg?

Jag vill samtidigt passa på att varna, hehe. Det är så här det låter när jag sitter och har skrivarstuga, allt är rått här. Låtarna och riffen är inspelade direkt när jag kommer på dom, inget har redigerats i efterhand eller tagits om. Allt är i stunden liksom. Ibland saknas det bas, ibland brummar stärkaren, ibland spelar jag otajt och fel. Shit happens. Det får jag bjuda på ;) Lite av mitt workflow..

Mycket att lyssna igenom också, så man kan bara ta en låt om man inte orkar mer! ;)


Så, ge mig gärna ett omdöme och lite feedback på vad jag ska göra med dessa. Några idéer?

Gott nytt!
« Senast ändrad: 27.03.2010, 09:36:52 by freddy »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite migrane boy här, så första blev jobbig. Lyssnat lite på de två andra, och riktigt goa riff finns!

Återkommer med kurerat huvud.

Kul att du delar med dig :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Homogent sound och stil på alla tre. Gör ett mastodontverk där alla tre ingår. Growlsång, kvinnlig sopran, Queen-körer och du själv på leadvocals.

I den översta var det ruggigt otajt va, eller var det nån avancerad rytmfigur jag inte hajade?  :unsure:

 :D


freddy

  • Gäst
Homogent sound och stil på alla tre. Gör ett mastodontverk där alla tre ingår. Growlsång, kvinnlig sopran, Queen-körer och du själv på leadvocals.

I den översta var det ruggigt otajt va, eller var det nån avancerad rytmfigur jag inte hajade?  :unsure:

 :D

haha, du frestar mig! 20 minuters epos får man aldrig nog av!

Första är femtakt, kanske lite otajt med,  men inte så värst?

:)


freddy

  • Gäst
lite migrane boy här, så första blev jobbig. Lyssnat lite på de två andra, och riktigt goa riff finns!

Återkommer med kurerat huvud.

Kul att du delar med dig :)

Kommenterade lite i fel ordning. Ja huvudvärk och femtakt går sällan hand i hand.

Kanske kan få ihop ett epos då enligt Ws förslag :)

Återkom gärna.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnar på sista låten.
Tycker att virveln hamnar på fel ställen ibland. Men den hörs bra. Är det för att låten går i 3/4 takt, för det gör den väl? Bitvis iallafall.
Ganska svulstigt det här. Utan sångmelodi vet man inte så mycket. Är dålig på hårdrocksgenren men får jag väl säga att det är rätt ok.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OK snabblyssnat på alla tre
Det är rätt hevvy om man säger
och rätt samma
Skulle säkert gå bra att göra som W skriver
Gillar temat i ettan
Tycker att tvåan låter lite som ett tungt Kebenekaise
Trean känns mest som ett utforskande och sökande efter tema

Varför inte göra om till ett akustiskt verk, nylonguror ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ettan övergick mitt förstånd med femtakt och allt men juste tema. Tvåan var sisådär blev lite tråkig med samma yxande. Trean fullständigt ÄLSKAR jag gör den dubbelt så lång och in med sjung på olika sätt. Skulle gärna vilja ha in sluttemat lite i början också enär det är så fruktat grymt.

Åsso en fråga varför spar du inte nåt alster på färdiga? Ibland vill man lyssna på litre Freddy men nä det går inte..........

God fortsättning och hoppas du gör något av trean.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Första låten för tankarna till Enid Blythons "Fem söker en takt"! Den var lite spännande med taktväxlingarna.  :)
Den andra låten var inget jag fastnade för, men kanske skulle funka ihop med första låten och en kvinnlig growl-sopran som Wernborg föreslog...?  :unsure:
Sista låten tycker jag är klart intressantast och känner hur en lite släpig sång a la Radiohead skulle funka här!
Den är kanske lite lång, men med ett soloparti och ev ett lite lugnare parti skulle den nog inte bli enformig!
Gemensamt för låtarna är att du får till ett tungt, fint sound i gitarr, bas och trummor tycker jag!
Jag skulle själv satsat på att jobba vidare med tredje låten!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
[off-topic]Enid Blyton gjorde tung musik! :ph34r:[/off-topic]
DON'T PANIC


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Den första: Kul med femtakt.
Den andra: Låter retro. Många assosiationer får jag till de gamla stora. Tungt och bra.
Den tredje: Denna tillhör den typen av hårdrock jag har svårt för. Lite för svävande för min smak.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ååååhhhh... Fasiken vad jag gillar Dina låtar.. Allrahelst när Du kör igång dessa tunga grejer..
Nu har jag bara lyssnat lite kort på varje alster, men när jag ryser redan efter de inledande sekunderna, ja då brukar det bli bra.. Jag återkommer så småningom med ett bättre omdöme!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Så, ge mig gärna ett omdöme och lite feedback på vad jag ska göra med dessa. Några idéer?

Hade jag varit som Du så hade jag sagt följande:

"Hogge, my dear friend, här är några låtar jag snickrat ihop till Dig.. Ta dessa och nyttja dom precis som Du vill.. Du får t.o.m. ljuga ihop en liten historia om att det är du som gjort dom och spelar alla instrument på dom.. Det skulle verkligen vara en ära för mig att få en gammal punk-sångare som du (som numera är en farbror) att yla på dessa..
Med vänlig hälsning, Freddy!"


Du får givetvis göra som Du vill, men det är vad jag hade gjort i alla fall.. Seriöst alltså  :rolleyes:


Tilläggas bör är ju att jag verkligen ÄÄÄÄÄÄLSKAR detta.. Det här är sån skön musik att man knappt fattar det.... Detta är porr, Freddy... Porr, faan i mig!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ettan:

Kanske de bästa riffen ändå. Finns en reffe i "vanlig" takt, eller reffe, men parti som är väldigt starkt. Jag tycker nästan du kunde köra en mer lättillgänglig variant rent taktmässigt.
Skulle gärna se rätt processade trummor som komplement till de "akustiska" som ligger där nu, lite småelaka synthbasar, pads, arpegion och till det kanske korta bitar med symfoniska inslag.

Lite metalish manlig elak sång, eller mest attityd kanske, och en kvinlig röst ihop. nightwish utan opera, evanescence kanske.

Stor potential iallafall. Däremot känns det som takten blir för mycket. Det är som att ta en riktigt bra låt och göra den svårtillgänglig för 80% av befolkningen :D Break och småbryggor/stick kan väl fortfarande på i 13/21 eller så :D




Tvåan skulle man kunna tänka sig samma sak med, den känns lite mindre unik dock, inte lika "wow".


Trean är vi tillbaka till mer tunga saker igen rent tematiskt. (Vad menar jag med det?  :wacko: ) Kanske att jag påverkas lite djupare av melodierna.
Min smak vore ju att vässa till allting elektroniskt. Kombinationen av maskiner och vanliga trummor och elgitarr tycker jag är så tilltalande.
Rå energi och spelskicklighet som på något sätt mästrar energin och precisionen i maskinerna eller så.




Du kan göra vad som helst med detta. Rått, rättfram metall, rock eller progressive med massvis av symfoniska inslag och taktväxlingar.


Vill du så kanske vi kan hitta på något med det. Jag kan leverera lite synthar o slammer :)


Du får behålla rättigheterna
 ;)  :lol:




https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Ettan: skönt gung, skickligt. Tvåan: Lite som om Kenny Håkansson hade varit i farten, proggigt. Liite väl tungt för min smak. Trean är den jag gillar bäst. Även här sköna takter och österländska tongångar blandat med Kebnekajsevibbar, som om Djonas hade varit i farten. Den funkar väl bra som den är? Eller skall den utvecklas ytterligare?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves