Första tanken,, varför vill du veta detta? Har du tänkt dig att använda deras "framgånsmodell" i egna låtar och köra med de syntarna? Eller är du bara genuint intresserad av syntar?
När man väl kommit fram till vilken synt det borde vara så kommer ju nästa problem, att ratta fram just det ljudet... och när det är klart står man inför ett problem som är näst intill omöjligt att lösa. Hur har man skruvat till ljudet i mixen?!
Min stora hobby tidigt 80-tal var att analysera vilka syntar man använde. I början var det lättare eftersom ljuden oftast inte var så hårt processade som de är i dag. Det lät kort och gott DX7 om den DX7'a.
Som en liten bonus kastar jag in följande avslöjande lilla anekdot... jag och mina nördiga syntpolare på den tiden härmade syntarna och trummaskinerna med rösten och samplade detta... sedan gjorde vi låtar som lät ohyggligt illa, av det samplade resultatet. :-)
Det var oxo rätt vanligt att grupperna skrev på baksidan av konvoluten vilka instrument som användts. Framför allt vissa japanska "synt"-grupper,, hade långa listor där även inköpspriset fanns med!
Tidiga DM... Oberheim Pro One.. Waldorf PPG används flitigt på A broken frame. Sedan är ju Emulator oxo välanvänd. Tror att de körde stenhårt med Access Virus på senaste plattan.
Adolphson & Falk... Kommer inte ihåg namnet på plattan, men jag hade samtliga ljud till min sampler Emax.
Jarre använde/r Clavia's Nordlead
The Knife har använt bla Korg DW6000, eller om det är DW8000
Inom viss genre så förekommer ju vissa syntar mer frekvent. TR808 används av syntband, TR909 inom techno, DX7'ans basljud hittar man inom genren EBM. Men DX7 var väl ett krav om man skulle spela i dansband på 80-talet?,, samma med Roland D50.
Fakta baserat på min egna förutfattade mening, så ta det för vad det är.