Kontrollrummet

Vilken synth används?

Lee · 18 · 11831

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag har sökt med ljus och lykta efter vilka synthar som används i en del av gamla låtar. Som bäst har jag kommit fram till dessa:
Jump - Van Halen - OB Xa (och det stämmer)
Final Countdown - JX-8p (och det lär också vara rätt korrekt)

Men sedan har jag några som jag inte vet.
Take on me - A-ha - DX7 på basgången lär väl inte vara oemotsagd, men vad tusan är de har gjort för layering på synth leaden i början? De andra padsen som lägs låter som FM-synth också. (Sedan använder de en Prophet i videon, men det kan man vara nästan säker på att det inte är till synthleaden, om den inte används som en väldigt liten delmängd i lagren.)
Just Can't get enough - Depeche Mode - ingen aning

Några med mer än den basala kunskapen?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Första tanken,, varför vill du veta detta? Har du tänkt dig att använda deras "framgånsmodell" i egna låtar och köra med de syntarna? Eller är du bara genuint intresserad av syntar?

När man väl kommit fram till vilken synt det borde vara så kommer ju nästa problem, att ratta fram just det ljudet... och när det är klart står man inför ett problem som är näst intill omöjligt att lösa. Hur har man skruvat till ljudet i mixen?!

Min stora hobby tidigt 80-tal var att analysera vilka syntar man använde. I början var det lättare eftersom ljuden oftast inte var så hårt processade som de är i dag. Det lät kort och gott DX7 om den DX7'a.

Som en liten bonus kastar jag in följande avslöjande lilla anekdot... jag och mina nördiga syntpolare på den tiden härmade syntarna och trummaskinerna med rösten och samplade detta... sedan gjorde vi låtar som lät ohyggligt illa, av det samplade resultatet. :-)

Det var oxo rätt vanligt att grupperna skrev på baksidan av konvoluten vilka instrument som användts. Framför allt vissa japanska "synt"-grupper,,  hade långa listor där även inköpspriset fanns med!

Tidiga DM...  Oberheim Pro One.. Waldorf PPG används flitigt på A broken frame. Sedan är ju Emulator oxo välanvänd. Tror att de körde stenhårt med Access Virus på senaste plattan.

Adolphson & Falk... Kommer inte ihåg namnet på plattan, men jag hade samtliga ljud till min sampler Emax.

Jarre använde/r Clavia's Nordlead

The Knife har använt bla Korg DW6000, eller om det är DW8000

Inom viss genre så förekommer ju vissa syntar mer frekvent. TR808 används av syntband, TR909 inom techno, DX7'ans basljud hittar man inom genren EBM. Men DX7 var väl ett krav om man skulle spela i dansband på 80-talet?,, samma med Roland D50.

Fakta baserat på min egna förutfattade mening, så ta det för vad det är.


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Ett annat exempel är Yazoo som körde väldigt mycket med Pro-One på Upstairs at Erics. För alla synthnördar så har jag försökt mig på en replika av Don't Go m.h.a min då helt nyinköpta Pro-One :-) Lyssna här: http://www.unease.se/proone.htm (en bit ner , till vänster på sidan)

Tror att de körde stenhårt med Access Virus på senaste plattan.
Tveksamt om det är så mycket virus på plattan. De använde den dock live, vilket Access har gjort en stor PR grej av. Det finns säkert några virusljud med på plattan också, men det är framförallt mycket analogt och modulärt.

www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Nix, mitt intresse för synthar är begränsat, men jag skall visst ut och göra ett företags-gig där de önskade vissa låtar och jag kan skruva ihop en del och del har jag redan.
(Synthar är inte direkt mitt primära intresse, men det står visst D-20, JX-8p, pg-800 och xv-5080 på några av apparaterna här inne. Kan det vara synthar? )
:)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Är nog lättare att använda öronen.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jo, visst kan man använda öronen om man har tid. Men om man inte har det, så kan man alltid kalla upp en liknande patch och sedan editera denna om den ens är i närheten. Som t.ex. OB-Xa ljudet i Vintage Synth kortet. Snabbare och mycket enklare än att börja skruva på alla oscillatorerna på egen hand.

Men åter till frågan, någon som har sett en hemsida eller liknande som ger lite mer information om vilka synthar som används i olika låtar? Jag sprang på en liknande för längesedan men kan inte komma på var det var.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Vet inte någon enskild sajt, men i forumet på www.vintagesynth.org så kommer det upp trådar där folk frågar efter vilka synthar som olika artister använt lite då och då. Du kan garanterat hitta en hel del om du söker i arkivet där.


Har förresten också läst i diverse intervjuer med DM att den senaste plattan innebar ett rejält steg tillbaks till att använda gamla analogsynthar igen.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Vet inte någon enskild sajt, men i forumet på www.vintagesynth.org så kommer det upp trådar där folk frågar efter vilka synthar som olika artister använt lite då och då. Du kan garanterat hitta en hel del om du söker i arkivet där.


Har förresten också läst i diverse intervjuer med DM att den senaste plattan innebar ett rejält steg tillbaks till att använda gamla analogsynthar igen.

Förutom live då dom kör helt digitalt med Mac mini+Logic  ;)
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vet inte någon enskild sajt, men i forumet på www.vintagesynth.org så kommer det upp trådar där folk frågar efter vilka synthar som olika artister använt lite då och då. Du kan garanterat hitta en hel del om du söker i arkivet där.


Har förresten också läst i diverse intervjuer med DM att den senaste plattan innebar ett rejält steg tillbaks till att använda gamla analogsynthar igen.

Förutom live då dom kör helt digitalt med Mac mini+Logic  ;)

Usch då


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Intressant, att de kör med analogt och modulära syntar... Det låter inte direkt så i låtarna?!?


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Nja.. Adolpshon & falk var ju lite av Greg Fitzpatricks testbana.. Han var ju den som gjorde syntprogrameringen bakom det nesta där... Allt från System 360 till Simons drums etc.. Säkert en Emax också efter som det var Greg som tog den till Sverige.. ;)

När det gäller DM så skulle jag nog säga att så länge Vince Clark var en del av bandet så var Pro One en säker synt bakom soundet men jag vet att dom på senare 80-tal labbade en hel del med New England Synclavier II (eftersom jag själv haft äran att programera en sådan).. Jarres mest kändasound kom väl snarast från en Elka Synthex va?(laserharpan) Fast på Zoologik-plattan labbbade han för första gången med samplingar på en Fairlight 8-bitars sampler.. ;)
Citera

Adolphson & Falk... Kommer inte ihåg namnet på plattan, men jag hade samtliga ljud till min sampler Emax.

Jarre använde/r Clavia's Nordlead




Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jarres mest kändasound kom väl snarast från en Elka Synthex va?(laserharpan) Fast på Zoologik-plattan labbbade han för första gången med samplingar på en Fairlight 8-bitars sampler.. ;)
Stämmer bra med Elka Synthex. Däremot var inte Zoolook första plattan med Fairlight utan Magnetic Fields. Men Zoolook var ju verkligen "Fairlight-plattan" om något. :)

Ett annat känt sound med Jean Michel Jarre måste vara de svepande synthpadsen på Oxygene/Equinoxe/Oxygene 7-13 (Eminent 310 U + Electro Harmonix Smallstone).

Synthnörderi är kul! :)


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Jag har hört att Depeche Mode använde en Roland Promars på de
tidigaste plattorna. Hoppas det är sant, för jag har en sån.  :)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Stämmer bra det! ;) http://www.vintagesynth.com/roland/promars.shtml Alltid kul med lite syntnörderier :D

Jag har hört att Depeche Mode använde en Roland Promars på de
tidigaste plattorna. Hoppas det är sant, för jag har en sån.  :)

« Senast ändrad: 02.05.2007, 22:37:37 by hegobald »


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Intressant, att de kör med analogt och modulära syntar... Det låter inte direkt så i låtarna?!?

Jag tycker att det nya albumet låter bra mycket mer "synth" än tidigare, men sen kan man ju diskutera länge om man kan få fram samma ljud med simulerade analogsynthar eller inte. Jag tycker iaf att soundet är lite råare och man kan höra att det ofta är ganska söndermodulerade (på ett bra sätt!) ljud, som inte låter typiskt VA. Men det är säkert en hel del VA-synthar med också. Jämför man soundet med förra skivan som till väldigt stor del gjordes med VA och plugins så tycker jag det är stor skillnad iaf.
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Lyfter en gammal tråd, "synthen" lever!

Jag försökte för ett par år sedan kolla akritekturen på syntarna och blev lite överraskad när man såg att många kretslösningar åtaranvändes och plagierades. En sak som jag inte visste innan var att Juno-60 har i princip identisk elektronik för filter och oscilatorer som Jupiter-6.

Efter en massa sökande så hittar man gamla kretskortscheman och sajter som säljer reservdelar. Vad skall hända med alla gamla underbara maskiner när det bara finns VA och VST kvar?!?!


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Fast det kommer ju aldrig att enbart finnas VA och VST kvar!
Antalet nytillverkade analogsynthar har ökat rejält de senaste åren, det är bara de stora japanerna som inte fattat grejen och fortsätter att spotta ur sig workstationsynthar (fast Korg verkar ju va på rätt spår iaf). -Kolla in DSI, Moog, MFB, Doepfer, Future-Retro, Analogue Solutions, Tom Oberheim, Vermona, Macbeth, Cwejman, m.fl. Plus alla modular-tillverkare.