Kontrollrummet

martinm - Tomtemors väntan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
LÅTNAMN: Tomtemors väntan
ARTIST/GRUPP: martinm
GENRE: julmusik
LÅTLÄNGD: 2.50
KOMPOSITÖR: martinm
PRODUCENT: martinm
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Här är mitt bidrag till den kommande Juleljud. Ge gärna kritik så att jag kan åtgärda innan deadline.
 :)

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/~u48800921/jul09.mp3[/mp3]
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här andas det svensk åttiotal. Filmen G och Adolphsson & Falk och allt möjligt.
Mycket snyggt arr tycker jag där den inte helt perfekta sången väger upp skönt.
Speciellt det trumlösa med klockorna? var superfint.

Det enda negativa är väl att det saknas en refräng, detmest puttrar på liksom.
Ingen radiohit alltså, men skön lyssning ändå.

Bra!!


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Vafan "inte helt perfekta sången" o "ingen radiohit" :ph34r:
Nä, ba´skoja :lol:
Avsaknaden av en glättig refräng är ju för att illustrera tomtens o tomtemors glädjelösa arbetsrutiner. ;)
Tack! :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Åttitalet är ju med råge det värsta decennium musikmässigt som passerat mina öron (undantag finnes)
Adolpsson/Falk hade ju några ok saker - Mer jul är ju en liten klassiker
Denna låter lite så i ljudbilden
Mjukt och fint! Bra sång stämmer väl med musiken! Vet inte vad du skulle kunna ändra
kanske du skulle sjunga om det sista "Tomtemor" - låter lite off sådär
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Åttitalet är ju med råge det värsta decennium musikmässigt som passerat mina öron (undantag finnes)
Adolpsson/Falk hade ju några ok saker - Mer jul är ju en liten klassiker
Denna låter lite så i ljudbilden
Mjukt och fint! Bra sång stämmer väl med musiken! Vet inte vad du skulle kunna ändra
kanske du skulle sjunga om det sista "Tomtemor" - låter lite off sådär
Var faktiskt inte tanken att det skulle låta 80-tal men det gör det tydligen.
Ska försöka piffa till det sista "tomtemor".
 :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillade det. Charmigt enkelt och snyggt. Arrangemanget är rent och oklanderligt. Möjligen som någon sade så är sista frasen lite off. Annars gillar jag verkligen det där lite vemodiga och vardagsaktiga som du lyckats få in i texten.
Jättebra!!   :)


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack ska du ha Egg. Slutfrasen ska som sagt ses över.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är snyggt! Lite Adolphson & Falk över det hela. Snygg produktion. Låter luftigt med den studsiga synthen. Hur får man till sånt ljud?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är en rar story!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jullåt måste jag lyssna på såklart! En skön låt var det här, väldigt fint ljud måste jag säga! Måste hålla med om 80-talskommentarerna jag med, och det är ju i positiv mening alltså. Texten var sådär så att jag lyssnade på varje ord, smågullig text  :D Fint sjunget var det också även om du kanske kunnat sjunga med aningens mer inlevelse :) Men det funkar fint såhär med. Fick inte direkt julkänslor av låten men den kommer att göra sitt på julskivan absolut! Bra!


Kommer att bli en skön blandning på den kommande julsamlingen, ser fram emot den  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jo, men det här är skönt att lyssna på... fin ljudbild..behaglig sång..tycker att det är härligt när det maler på här..utan stora abrovinker.
Snyggt Jule-bidrag :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Equality: Använder arpeggiatorljuden i synten Xpand (ProTools). Man lägger bara några ackord o så blip-bloppar det av sig själv. Bra för oss som är lata. :rolleyes:

MaxB: Jag är en rar kille, då blir det rara stories. :)

Åsa: Tack för de orden. Julskivan kommer att bli kanon, nästan så att man ser fram emot julen i år :P

Marruschkka: Ja, de stora abrovinkerna ska man vara varsam med, speciellt såhär i jultider. Tack.
 :)

Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Underbart skönt retro 80-tal - där lyckas du perfekt!  :D

Låten kräver att man lyssnar på texten - men det är en bra kontrast till alla andra glättiga saker där ordet inte spelar någon roll.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
80-tal, ja. Ibland lyckas man bäst när man inte försöker.
Tack för kommentar Gurano :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det här kunde du ha vunnit 80-talsfestivalen med, tycker den är klockren i minsta detalj.

Fast jag inte tror på tomten så känns den trovärdig på något sätt.

Inga synpunkter på mixen, väl balanserad och klar. :)
DON'T PANIC


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Klockren :lol:
Det låter inte 80-tal, det låter 2009 :ph34r:
Tack för tyck! :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.



Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
det är nå allvarligt strul i kommunikationen mellan kR och min jobbdator- jag får inte igång era demolåtar..grrrr.....men jag lyssnade på din externa ljudlänk, magnusson, och där fanns musik som nådde fram till mig - låten 'sometimes' var fin - som ett outgivet beatles-spår som blev över typ  :)


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
det är nå allvarligt strul i kommunikationen mellan kR och min jobbdator- jag får inte igång era demolåtar..grrrr.....men jag lyssnade på din externa ljudlänk, magnusson, och där fanns musik som nådde fram till mig - låten 'sometimes' var fin - som ett outgivet beatles-spår som blev över typ  :)
Tack för det Kon-Trollet även om du inte lyckades höra "rätt" låt. :D
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Kul låt i sann Adolfsson & Falk-anda! Bra arr och mix. Bra sång fast lite oengagerad.
Skulle kunna tänka mig låten sjungen riktigt nära micken med hes whisky-röst också!  :)
/Asti


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Kul låt i sann Adolfsson & Falk-anda! Bra arr och mix. Bra sång fast lite oengagerad.
Skulle kunna tänka mig låten sjungen riktigt nära micken med hes whisky-röst också!  :)
/Asti
Får väl göra ett försök när julsnapsen slunkit ner. Kanske både blir engagerat o skrovligt. :lol:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad carl cadello

Helt enkelt: jätte fin.   :)

Dock saknar (i alla fall jag) en refräng, där det liksom blir en förlösning. Där det lyfter. Lite körer i dur.

Men det är ju inte min låt  -_-


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Martinm!
Så här juletid så måste man ju vara väldigt omtänksam hur man väljer sina ord,
allt kan ju bero på
hur saken presenteras för julemor...
Julefar han säger att det e över....
utan att tänka på vad han sagt...
kan allting vara svartbelagt!

Så här var det inte du anat
vi vill alla ha en jul
så hur kan man tänka på nåt annat
Vi vill ha en hjärtesam jul!!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
CalleC: Refrängen kanske kommer till julen nästa år. It ain't over 'til it's over.

mahan:
Hur man än vänder på orden vet man ej hur dess tolkning ska bli.
Mer än en sanning finns det på jorden. Orden är fasta men tanken är fri.
Ho, ho ho
:P :wub:

Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Specialerbjudande! Direkt från tomtens leksaksfabrik!
Kanske finns det nån pryl som kan spela upp denna låt? En perfekt julklapp.
Vad gäller melodin känns den rätt så bekant. Får tankar till Thörnells klassiska låt, som även en viss Williams gjorde en cover på. Kommer inte på vad den heter, men texten molnen rullar in eller nåt
finns bakhuvudet.
Sången känns lite slött framfört. Vet inte om de tska harmonisera med det mekaniska syntkompet?
Men behagligt att lyssna på vad gäller mix.
En jullåt? Absolut!
Kommer att tänka på när tomten åker omkring över världen - kanske plocka in små typiska instrument från olika världsdelar, t.ex en liten snutt av en sitar över Indien, osv.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hehe, Martin lyssna på Adolphson & Falk, din sång på denna låter väldigt likt dem, nog en anledning att denna låten så snabbt fått "80-tal" tatuerat i pannan  ^_^
Sköna ljud o så men jag skulle velat haft mer 'drag' i sången på nåt sätt men det skall väl vara sådär melankoliskt.
Snyggt komp, bra jobbat.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tokai: Det är nog denna du tänker på

Själv ser jag inga stora likheter. Rösten lider förmodligen av alltför många års boende i lägenhet. Dax  flytta ut på landet där man kan skrika ohämmat o skruva upp gitarrförstärkaren till elva. :D

flabb: Adolphson o Falk har nämnts så många gånger nu att jag inte längre kan ignorera det. Mer drag i sången önskas också frekvent. Nästa låt kanske...eller den kanske blir instrumental? Tack!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det är en rar story!
Undrar om Ydderf håller med?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se