Kontrollrummet

Jay Thomas - Is Jeff Around?

gäst · 14 · 1630

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Satte och jobbade lite med gitarrövningar och basträning. Samtidigt frossade jag i Jeff Beck klipp på Youtube. Inspirationen infann sig och ut kom detta. ÅbZ, inte klar. Trummorna ska ändras till en mer Bossa-liknande rytm, instrumenten skall spelas in på nytt. Det jag undrar över är formen, funkar den?

Låtnamn: Is Jeff around
Artist: Jay Thomas
Kompositör:Jay Thomas
Medverkande:
Tillverknings år:2009
Längd:3.20
Format:mp3
Status:Färdig låt


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Låter otajt som fan och basen tar för mycket plats med, de va ja tycker de :)


Avslappnad

  • Gäst
Tack för feedback Cube! :) Mina svar är ja och ja. Det är omixat och rått men det är formen jag är ute efter. Det mesta kommer att spelas in på nytt när bossatrummorna är på plats. ;)


Har upptäckt att det är ett elände att få det tight, får träna (mycket) mer helt enkelt. :)
« Senast ändrad: 20.11.2009, 15:10:21 by Avslappnad »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker det känns som att du har något på gång här.
En omspelning som är lite mer tight, fixa lite med volymerna, bossa-trummor och det här kan bli riktigt skön relax-music att sitta och softa till.
Me, Myself & I


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
lyssnar i täta lurar...och jag får typ ADHD i hela huvet :wacko:....så otajt/spretigt känns det...trummor, bas o gitarrer i helt olika rytmiska kommuner....men det var inte det du frågade efter, utan formen...

ja efter att ha fokuserat på formen så tror jag absolut att den kan fungera... :)

och ursäkta att jag raljerar över spretigheten...kunde inte låta bli :)

PS...kan också berätta att jag väntar själv på en utredning om vuxenADHD :wacko:....därför tycker jag mig kunna skämta om det...

PPS...min musikdator är fortfarande paj så jag kommer inte åt bas o saxfilerna....


Avslappnad

  • Gäst
Jag tycker det känns som att du har något på gång här.
En omspelning som är lite mer tight, fixa lite med volymerna, bossa-trummor och det här kan bli riktigt skön relax-music att sitta och softa till.

Tack Kornstad, ska försöka åtgärda vid tillfälle. :)


lyssnar i täta lurar...och jag får typ ADHD i hela huvet :wacko:....så otajt/spretigt känns det...trummor, bas o gitarrer i helt olika rytmiska kommuner....men det var inte det du frågade efter, utan formen...

ja efter att ha fokuserat på formen så tror jag absolut att den kan fungera... :)

och ursäkta att jag raljerar över spretigheten...kunde inte låta bli :)

PS...kan också berätta att jag väntar själv på en utredning om vuxenADHD :wacko:....därför tycker jag mig kunna skämta om det...

PPS...min musikdator är fortfarande paj så jag kommer inte åt bas o saxfilerna....

Tack jugas! :) Så det kan gå när man försöker med en ny genre.  :lol: Mycket har jag hört om min musik men aldrig det. ;)
Men visst har du rätt, men jag var medveten om att det inte var bra. Kanske inte riktigt hur obra dock... ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om man nu bortser från att vissa toner ham=nat rätt  :D
Så tycker jag formen påminner rätt så mycket om Urbanjazz  från 70-talet framfördes med fördel i något mörka rökiga lokaler. Och om det är det man vill uppnå så har du hittat rätt - tycker jag. Bossarytm får jag inte ihop med detta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Om man nu bortser från att vissa toner ham=nat rätt  :D
Så tycker jag formen påminner rätt så mycket om Urbanjazz  från 70-talet framfördes med fördel i något mörka rökiga lokaler. Och om det är det man vill uppnå så har du hittat rätt - tycker jag. Bossarytm får jag inte ihop med detta.


Vet ärligt talat inte riktigt vad jag vill uppnå.  :unsure: I nuläget förmodligen att allt hänger ihop rytmmässigt, vilket inte är fallet just nu.

Urbanjazz? Tja, varför inte. Var lite för ung på 70 talet för att uppskatta just jazz. Var mer inne på Abba, Sweet och Beatles. ;-)

Tycker nog mer än ett par toner har hittat rätt. ;)

Tack för lyssning och comment Eko! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker första 40 sekunderna är ett ok parti Orgeln som kommer sen svajar för mycket
Sen kommer nästan ett parti ur Bo Hanssons "Sagan om ringen" vid 80 sekunder

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/utkast/Is%20Jeff%20Around-28.mp3[/mp3]

Jag högaktar dina övningar. Det är mer tajt nu än förut. Keep it up man!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker mer på Santana och the Doors än Beck iaf där orgeln är med. Ja inte Santana i nuvarande Las Vegas-tappning utan den tidiga men det är kanske inte så mycket latino i detta? Finns en atmosfär i detta som jag gillar (och i det mesta du gör), lite mysko, flummigt (i positiv betydelse). Jag tänker så mycket på det otajta men så har jag inget bra taktsinne heller. Njuter av detta och tycker det är bra att du kör en massa olika stilar. Trummorna bra. Brasset bra men väldigt överaskande. Eftersom det låter så mycket jam över detta skulle jag hålla antalet instrument nere, blir liksom inte trovärdigt annars. Låten kan vara dubbelt så lång och efter fem minuter skulle jag vilja höra Jim Morrisons uppfordrande vokalinsatser. Ynot?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Tack eq! :) Tidiga Santana var definitivt en referens som jag håller med om och gillar. Beck mest därför att kompgitarren är spelad utan plektrum. Synten är inte bra, från början spelades allt på orgel men jag tyckte att det inte höll. Vete tusan om det blev så mycket bättre. Blåset ska vara en överraskning, mången blåsare är det men jag tycker ändå att det tillför något nytt i bryggan där.  ;)
Rytmen är OK men jag anser fortfarande att en bossa är bättre, ska försöka sätta den nästa vecka, tiden i helgen räcker inte riktigt till...


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
...jo glömde nämna att jag verkligen gillar soundet på leadguran...riktigt tidig Carlos som eq nämnde men även Bo Hansson och Doors...som också nämnts tidigare..

jag förflyttas också till mina hippietonårsflumjam med diverse kompisar åren mellan 70 - 74... :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårt att säga nåt om på en snabblyssning, så där. HAr inte läst några kommentarer. På nåt vis så förstår jag dina låtar "direkt" nuförtiden, har väl lyssnat på så många att "inlärningskurvan" planat ut :)

Låter spretigt, mycket infall. Mer vet jag inte :)

Återkommer om denna utvecklar sig! Intressant är det iaf.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..om du lägger ner lite jobb på att få allt att lira rätt, blir det nog coolt..är alldeles för spretigt just nu.. /C