Kontrollrummet

kan man koppla högtalare och förstärkare så här?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perik78

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Hej!

Jag ska göra en liten specialkoppling till ett arrangemang och undrar om det ä möjligt utan att spränga förstärkare och högtalare:

jag har 2 förstärkare och fyra högtalare och vill få ut maximal effekt ur dessa med en mp3-spelare som medium. jag har funderat på att koppla på följande vis:
Citera
Alternativ 1
mp3spelare -- [minitele-UT -> RCA-IN] --> förstärkare1 --> Högtalarpar1
förstärkare1 -- [RCA-UT -> RCA-IN] --> förstärkare2 --> Högtalarpar2
Citera
Alternativ 2
löda en sladd som delar upp en stereo minitele till fyra rca-kontakter. finns det eller funkar det om man bara löder en egen dvs
minitele --> rca1, rca2, rca3, rca4 där rca1,2 går in i förstärkare1 och rca3,4 går in i förstärkare2
problemet med alternativ 1 är att det kommer i princip bli 2 förstärkare på samma högtalare då det inte finns någon utgång där man kan ställa utvolymen på förstärkare1.

det kommer innebära att förstärkare1 kommer gå till högtalarpar1. men sedan kommer det bli så att om man krämar på på förstärkare1 så kommer volymen in i förstärkare2 vara väldigt hög då det går rakt ut från ettan till in på tvåan. det är det problemet jag tänker på.

därför funderar jag på alternativ två. en sådan koppling borde fungera va?

minitele till 4 rca borde fungera om jag löder så här:
Citera
minitele -> 4RCA:
minitele top -> rca1 signal och rca2 signal

minitele mitt -> rca3 signal och rca4 signal

minitele skärm -> rca1, 2, 3, 4 skärm
det måste bli rätt va?

tack!!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om du ska köra alternativ två....varför inte använda en kopplingsplint(sockerbit). Minitele med en snutt kabel som du kopplar in på i en sockerbit med tre kopllingspunkter. På andra sidan kopplar du in två RCA kablar i önskad längd. Sen lindar du isolerings över hela skarven. Det har funkat utmärkt för mig på den tiden man skulle ha högtalare överallt.

Micke


Utloggad perik78

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Citera
Om du ska köra alternativ två....varför inte använda en kopplingsplint(sockerbit).

bra idé!! det gör jag såklart så slipper jag hålla på och löda. men jag tänker rätt va? lödningsschemat som jag beskriver stämmer eller hur?

så jag får

¨¨¨¨/ förstärkare1 -> högtalarpar1
mp3
¨¨¨¨\ förstärkare2 -> högtalarpar2

« Senast ändrad: 17.11.2009, 00:46:01 by perik78 »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Citera
Om du ska köra alternativ två....varför inte använda en kopplingsplint(sockerbit).

bra idé!! det gör jag såklart så slipper jag hålla på och löda. men jag tänker rätt va? lödningsschemat som jag beskriver stämmer eller hur?

så jag får

¨¨¨¨/ förstärkare1 -> högtalarpar1
mp3
¨¨¨¨\ förstärkare2 -> högtalarpar2



Det funkade för mig på den tiden man hade Cd-spelare iaf :-)


Eller två sådana här:



och en sån här




Sammalagt 130:- på Kjell & co


Utloggad tsmalmbe

Din RCA out på förstärkare 1 är antagligtvis en tape out eller hur? De är inte variabel, men kommer att leva med hurudan inputnivå du har. Så kör du ut 1,5 volt ur din mp3-spelare till först1 kommer det att gå ut (cirka) 1,5 volt ur din tape out också. Det kommer således att vara lika stor ingångssignal på båda förstärkarna. Tape out är inte kopplat till volymreglaget på förstärkaren på något sätt. Helhetsvolymen styr du från mp3-spelaren.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.