Forum > Färdiga produktioner

Gränslandet - Vindöga

(1/7) > >>

ydderF:
LÅTNAMN:Vindöga
ARTIST/GRUPP:Gränslandet
GENRE:Gränsmusik
LÅTLÄNGD:2:14
KOMPOSITÖR:Freddy Holm
TEXT: Stefan Olsson
PRODUCENT:Freddy Holm
EV. MEDVERKANDE:Åsa Wetter
INSPELNINGSÅR:2009
FORMAT: mp3

På Fredag fick jag en text av Stefan som inspirerade mig att släppa allt jag hadde i mina händer och plocka
upp gitarren och skriva en melodi.
Se för er att detta är den sista låten på plattan. Derför är den veldig enkel och naken.

Vindöga

Vindöga, vindöga
visa mig hur
Mörk är min värld
och stängt är mitt hus
Tänd mina drömmar
Brinn på min härd
Visa mig kärlekens färd

Vindöga, vindöga
vad vill jag se
Vägarna bort
och stigarna hem
Sänd några kungar
av sagobokssort
Visa mig hur man går bort

Vindöga, vindöga
låt mej se ut
Tiden som går
och tanken som flyr
Bänd mina tankar
som ingen förstår
Visa mig vart jag ska nå

PS! Jag vet att den kan höras lite jul ut, men vi har en helt egen jul låt som vi släpper närmre, ja jul ;)

asti:
Enkelt och finstämt! Snyggt arr och mix och fin text! Snygg gitarr utan åthävor!
Några småsaker jag reagerade på:
Anslaget på pianot vid 82-83 sek ungefär känns lite "ansträngt". Inte surt, men lite hårt eller kanske lite "snubbel"....
Skulle vilja ha Åsas fina sång lite närmre, mindre reverb.
Tror den här låten passar utmärkt som sista låt på plattan!
/Asti

MaxB:
Halleluja! Vajert gränslandsfolket!

I slutet på andra versen
Visa mig hur man går bort

Menas här hur man hälsar på hos andra (nu levande) eller menas hur man hittar vägen till de som redan gått bort?                                                                                 Vackert är det!
Och Åsa jag uppplever att rösten din har växt åtskilligt sen du slog följe med gränslandfolket.
Du lyda Tonis råd å fortsätt skapa musik med det där folket!

equality:
Yes! Helt klart en blivande folkvisa som går direkt till hjärtat. Underbart naivt och direkt tonspråk som perfekt passar den fanatasieggande texten. Gillar också den instrumentala upprepningen av den sista frasen.  Fascinerande hur det gamla ordet för fönster - vindöga används. "Vindöga är också gammalt ord för fönster, jämför med engelskans window (både kommer från det fornnorska ordet vindauga [1]. I tidiga hus utan glasfönster släppte fönstren inte bara in ljus utan även ventilerande vind." Från Wikipedia.
Jag tolkar "visa mig hur man går bort" bokstavligt. Hur man skall dö helt enkelt. Kanske är fel då det skulle passat bäst i sista versen?

Väldigt fin melodi. Arret också snyggt. Småsaker: Skulle likom asti vilja ha mindre reverb på sången och pianot mindre hårt i anslaget. Åsa lite otydlig i "och tanken som flyr". "Flyr" låter som ett annat ord. Annars skitbra allt och den låt som hittills tagit tag i mig mest av era snygga alster. Grunnar också på hur du tar det där sista ackordet, låter som det är långt mellan pek- och lillfinger?  :o :D

ydderF:
Asti,
tack för att du lyssnar och tycker. Jag undrar vad åthävor betyr?
Jag brukar fatta de flesta svenska ord, men den forstod jag inte.. :unsure:

BTW, har du handlat nån bra dobro?

MaxB,
du har rätt om Åsa.
Hon blir bättre för varje låt, och hon är redan sjukt bra!!! :o :wacko:

Equality,
tusen tusen takk, du bryr dig du.. Det är jag så glad för..  ;)
När det gjelder det sista ackordet så kan jag inte annat säga änn att jag brukar två händer när jag spelar piano :rolleyes: :o :wacko: :P :lol:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion