Forum > Demolåtar

Dividend feat JT och Marruschka - Elegi (piano åt folket)

<< < (6/8) > >>

equality:
Lyssnar på versionen högst upp. Börjar som en Divid-låt, lite trevande och det är många toner och man skönjer de första teman. Musiken uttrycker svårmod men inte i stillsamt navelskåderi utan här är det brådska och kanske flykt inblandad. Pianot kommer in och gästspelar allt för kort för att man skall förstå dess roll. Får inte riktigt klart för mig sista minuten som flyter på som en transportsträcka till något annat som aldrig kommer. Jag kanske misstolkar allt ting men det är som jag uppfattar verket där det befinner sig nu. Kanske blir nånting helt annat så småningom. Jag gillar det rastlösa vemodet och de teman som finns. Mycket skickligt gjort. Några spizzicatton är överdrivet starka i mina öron. Kanske saknar jag struktur eller en manual till hur man skall uppfatta detta. Roligt att jugas nämnde Allan Petterson, tänkte också på honom. Är det inte lite jämntjockt nu? Skulle det inte vara mer pausar och lågmälda partier? Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting)  och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.

Avslappnad:

--- Citat från: equality skrivet 23.11.2009, 02:31:22 ---... Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting)  och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.

--- Slut citat ---

Tack equality! :)
Mussorgsky kommentaren gillade jag skarpt så i den nuvarande, ännu icke presenterade versionen, förekommer även kyrkoorgel.

Vem som gjort vad? Dividend står för grundkoncept, struktur och komposition, jag står för, till viss del, instrumentering och små hyss. ;)

Dividend:

--- Citat från: equality skrivet 23.11.2009, 02:31:22 ---Lyssnar på versionen högst upp. Börjar som en Divid-låt, lite trevande och det är många toner och man skönjer de första teman. Musiken uttrycker svårmod men inte i stillsamt navelskåderi utan här är det brådska och kanske flykt inblandad. Pianot kommer in och gästspelar allt för kort för att man skall förstå dess roll. Får inte riktigt klart för mig sista minuten som flyter på som en transportsträcka till något annat som aldrig kommer. Jag kanske misstolkar allt ting men det är som jag uppfattar verket där det befinner sig nu. Kanske blir nånting helt annat så småningom. Jag gillar det rastlösa vemodet och de teman som finns. Mycket skickligt gjort. Några spizzicatton är överdrivet starka i mina öron. Kanske saknar jag struktur eller en manual till hur man skall uppfatta detta. Roligt att jugas nämnde Allan Petterson, tänkte också på honom. Är det inte lite jämntjockt nu? Skulle det inte vara mer pausar och lågmälda partier? Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting)  och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.

--- Slut citat ---

Tack för mycket vettiga synpunkter. Texten som cykeln postade passar inte till sångmelodin, men det kan mycket väl vara så att annat än text/sång behövs, så låten får nog ta igen sig några dagar orörd och samla på sig inspiration i nån hjärnventrikel ;)
Kul att det funkar så långt!

Dividend:
091125

SLänger upp en ännu mer avancerad verre av den här. Så sång blir det nog inte på denna, om inte nåt oväntat händer ;)
(Svårt att få rum har alla röster förutom kanske sopran, och yttersta bas)
Tack till cykeln för texten, skall se om jag inte kan anpassa den över mail till nästa visa :)

Nytt här är att den är hälften så kort ;) (Inga verser.) Och pianot har fått utrymme. Fast pianot är inte färdigkomponerat på långa vägear :)

Berätta gärna om det funkar? Själv har jag ingen koll :)

[mp3=200,20,0,center]http://www.dragoncolour.com/uploads/Elegi(merPiano)091125.mp3[/mp3]

http://www.dragoncolour.com/uploads/Elegi(merPiano)091125.mp3

----

Gurano:
Hej
Detta gillade jag - det lågmälda i melodierna/slingorna är skitbra, men jag hoppas att "nåt oväntat" händer. ;)
Skulle passa mumma med en lika lågmäld och mild sång, tror jag.

Pianot kommer in lite för starkt vid 121, man hoppar till lite för mycket när man sjunkit in i stråkets lunk.

Ha det
Gurano

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion