Jag brukar kopiera sångspåret till en "vanlig" kanal och lägga på kompressorn och EQ där istället.
Jovisst, men om man ska behandla ett helt projekt så inför mix så blir det en jäkla massa kanaler!
Det är ju inget att snacka om utan kompression (och annan dynamik och transientbearbetning) har sin givna plats för att "få till soundet" man eftersträvar. Jag upplever det som långt viktigare vid mix än på själva mixen (mastring?). När man väl har mixat kan man ju alltid skruva upp om det inte är högt nog!
När jag mixar har jag ofta en försiktig kompressor och/eller limiter på resp grupp eller kanal. Hur "hårt" jag kör dem beror naturligtvis på vad som ligger på spåret. Ofta upplever jag att jag får "backa" lite för att behålla transienterna (attack, crisp osv). Så jag vill fylla på med lite tyngd eller pondus i botten.
Mest praktiskt hade ju varit att ha en FX-kanal med en bra kompressor så jag kunde styra "tyngden" i resp kanal via "Send". Att hantera det genom att blanda komprimerade och torra spår fungerar ju men det blir lite omständigt och som sagt har projekten en tendens att svälla ut till en väldig massa spår som ju i sin tur skapar nya problem!
/Jocke