Det finns en oändlig massa mer eller mindre lyckade produktifieringar av olika akustikfix. I grund och botten handlar det väl om att komma tillrätta med den moderna tidens arkitektur och inredningstrender? Visst låter musik bätre i möblerade rum än i kala!
Men, ett badrum, trapphus eller kyrka kan ju ha en mycket tilltalande efterklang! Jag tror att det man söker är balansen mellan direkt- och reflekterat ljud med hjälp av dämpning och/eller diffusering.
Det är mycket små nivåskillnader i olika register som skapar en tilltalande karaktär och närhet. Vi lägger mycket tid och pengar på att hitta en kombination av mick och preamp som tillfredsställer våra "våtaste drömmar" men i ärlighetens namn upplever jag att det finns mycket mer att göra "i rummet"!
Nu utesluter ju inte det ena det andra men en bra utrutning kan inte kompensera för ett "dåligt rum"! Däremot kan ett "bra rum" lyfta en tagning med medelmåttig utrustning!
/Jocke
PS. Jag hoppas få till en lite mindre improviserad lösning för akustiska inspelningar - det finns så otroligt mycket att lära så om jag är borta härifrån ett tag har jag antagligen tagit på snickarbyxorna!

PPS. På tal om duntäcle. Med tanke på vad de kostar och vilka egenskaper de har så tror jag att de fungerar bäst i sängen. För ljuddämpning fungerar ett billigt täcke med polyestervadd (=dacron, Acusto-Q m fl varumärken) mycket bättre!