Kontrollrummet

Panorera Dubbningar samt skapa stereospår

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bentooshape

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
För att göra det här så smidigt som möjligt, så skriver jag helt enkelt upp ett exempel på en inspelning. Har nu efter ett långt avbrott upptagit min nybörjarmixning och är väldigt intresserad av hur ni rutinerade skulle burit er åt.

Ok.

Tar detta från en låt jag håller på att spela in.

1 dubbad kompgitarr vers.

1 leadgitarr vers för bakgrundsslingor och fills.

2 dubbade kompgitarrer för refräng.

1 leadgitarr för refräng.

1 sologitarr

1 basspår

Trummor:

Kagge, 2vivel: top och botten, 2 överhängmickar, 3 pukormickar, 1 hi-hat och en rumsmick.

Det är alltså såhär det ser ut i nuläget, och nu undrar jag följande:

Hur hade ni panorerat?
Hur hade ni kört ihop spåren till en början i stereospår? (typ de två dubbade versgitarrerna, och panorerar ni ut dem innan ni bouncear dem till stereospår, i så fall hur mycket?

Hoppas ni förstod vad jag är ute efter, och hoppas ni kan ge mig många bra svar. ;)

Mvh Andreas


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Du behöver inte bounca något för att göra stereospår. Lägg upp de dubbade gitarrerna och OH på stereokanaler sen testar du dig fram med volym och panorering tills du får en lagom bredd och balans i mixen.

Rent generellt.. Baskagge, virvel, basgitarr, sång, ev leadgitarr i mitten. Ev virveln liten aning åt sidan. Dubbade gitarrer åt varsitt håll L/R tills du får en lagom bredd. Etc.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Bentooshape

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Ok. Jag är med. Har dock inte fått rätt på det här med bussar riktigt, för det är väl det jag får använda mig av när jag ska skapa stereospår om jag inte ska bounca?

Tar jag då t ex bägge dubbar av kompgitarren och skickar hela skiten till en buss som lämpligtvis är döpt till kompgitarr stereo, och sen panorerar från de inspelade spåren som är skickade?


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Du behöver inte använda bussar för att panorera spåren utan de använder du för att lättare kunna kontrollera volym eller liknande utan att behöva dra i flera reglage. Du kan även använda bussar om du vill lägga samma effekt på spåren.
det räcker alltså att du panorerar spåren utan bussar.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Bentooshape

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Okok. Men vid eq, komprimering etc bör jag väl ha de två spåren samlade i 1 för att kunna skruva dem så de låter likadant? Annars blir det ju ett jävla meck. Men det är kanske så det är?  :)

Edit: Jag är fullt med på vad gäller panoreringen nu så ni inte tror jag är efterbliven. ;)


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Det är ju givetvis valfritt om du vill ha dem samlade. Om du vill att de ska ha samma EQ så är det ju praktiskt att skapa en buss. När det gäller kompressor så beror det på hur du vill att den ska arbeta, alltså om den ska bearbeta spåren individuellt eller tillsammans. Jag brukar lägga en kompressor först på spåret och sedan en ytterligare på bussen.
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Bentooshape

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Aha!

Bra tips. Ska mecka lite med dethär nu i veckan och se om jag blir något klokare.

Tack för tipsen!