Kontrollrummet

En dum fråga innefattande triggar, mesh-skinn och ett akustiskt set...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Tjena!

Nu kommer jag med min allra första fråga här ute och det är en tanke som grott i skallen på mig ett tag...

Jag gillar verkligen inte idén med ett digitalt trumset med pads och allt som hör till - men däremot gillar jag idén med att kunna använda ljudbanken i tex Toontrack's DFH Superior - så nu vänder jag mig till er som är bättre på detta än mig:

Hur skulle det bibehålla spelkänslan och skulle det överhuvudtaget vara möjligt att skaffa ett begagnat akustiskt set, byta ut alla skinn mot mesh-skinn, trigga dessa och köra all OH på riktigt, alltså blanda ihop midisignaler med uppmickat och mixa ihop det genom Superior/rena OH-kanaler? Hoppas ni fattar min fråga, i mitt huvud låter det ju självklart men man har väl aldrig varit nåt snille på förklaringar :)

Vad är då det negativa vs positiva i denna uppsättningen? Jag är ute efter att ha det så enkelt som möjligt att uppnå maximal ljudkvalitét eftersom jag inte kan spela trummor själv och tänker låna in trummisar som får göra sitt jobb på bara nån timma, då vill man inte sitta en hel kväll och skruva ljud vet ni :)

Dessutom skulle det vara guld värt att kunna köra in repningar på stående fot med bandet och få till det i en handvändning. Det är inte ens säkert att jag någonsin kommer lägga ner mig så här mycket eftersom det är trots allt mest metal att köra uppmickat men just in case, om nån har nåt bra svar så är jag evigt tacksam!
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm Är inte säker på att jag fattar din fråga riktigt, men vad är poängen med att micka upp mesh heads? Det blir ju inte mycket till ljud där om det inte bara är anslagen du är ute efter?  Meshheads låter ju ingenting i stort sett så det verkar rätt så meningslöst ur min synvinkel.
Visst är spelkänslan annorlunda med pads, men det beror så klart på hur pass avancerade pads du har. De mer avancerade Roland kitsen har ju mesh som standard på alla sina trummor t e x.  Jag har mesh på min virvel och det underlättar lite för känslan, men när jag spelat på mer avancerade triggtrummor så ger det faktiskt en riktigt bra känsla. Den största skillnade är väl att trummor egen5tligen är ett akustiskt instrument som naturligtvis förlorar i feeling om du kör via pads, men när man kommit in i det så är det inte så stort skillnad.

OM du ändå skall använda DFH så är ju frågan varför du skall micka upp? Rent inspleningestekniskt och ekonomiskt så kommer det att kosta dig onödigt mycket pengar och vinsten av det är svår att se. Antingen eller säger jag. Antingen kör du akustiska trummor eller så kör du pads. Det finns inget mellanting.
För övrigt så tycker jag inte att DFH är det bästa alternativet längre. Dfh superior metal expansionen låtera faktiskt bättre och är mer versifierad. Kolla in klippet här där NirZ spelar på Superior med bra pads:


Fråga gärna mer om jag fattat dig fel. eggs  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror jag förstår din frågeställning. Vi spelade in vår platta med digitalt trumset som vi sen körde genom diverse pluggar bl.a DFH, och av alla recensioner vi fått runt om världen så är det INGEN som har reagerat på att det inte är "äkta" trummor.

Vi tänkte som du också att vi ville ha "äkta" OH och framförallt Hi-hat då det är svårt att få till ett riktigt bra Hi-hat lir med digitala trumset. Grejen vi upptäckte i efterhand när vi började mixa var att klickljuden från padsen, mech skinnet (som man tror ska vara obefintligt) läckte in i mickarna, och läckte in så pass mycket så att det trängde igenom hela mixen. Och ännu värre om du av nån anledning behöver kvantisera eller justera nåt slag i efterhand så kommer du få ett helt ensamt klickljud som helt omotiverat bara ligger där...inte så kul. Så om du vill ha riktigt overhead så rekommenderar jag att spela in det separat i efterhand.

Micke


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tror jag förstår din frågeställning. Vi spelade in vår platta med digitalt trumset som vi sen körde genom diverse pluggar bl.a DFH, och av alla recensioner vi fått runt om världen så är det INGEN som har reagerat på att det inte är "äkta" trummor.

Vi tänkte som du också att vi ville ha "äkta" OH och framförallt Hi-hat då det är svårt att få till ett riktigt bra Hi-hat lir med digitala trumset. Grejen vi upptäckte i efterhand när vi började mixa var att klickljuden från padsen, mech skinnet (som man tror ska vara obefintligt) läckte in i mickarna, och läckte in så pass mycket så att det trängde igenom hela mixen. Och ännu värre om du av nån anledning behöver kvantisera eller justera nåt slag i efterhand så kommer du få ett helt ensamt klickljud som helt omotiverat bara ligger där...inte så kul. Så om du vill ha riktigt overhead så rekommenderar jag att spela in det separat i efterhand.

Micke

Hmm intressant. De senaste hihatpadsen fungerar ju ganska tillfredställande. I Nir Z videon ovan så kör han på Heart dynamics etrummor. Fast då pratar vi upp ett par prisklasser från Rolandkits osv. http://www.hartdynamics.com/products/drumsets/index.html

JAg har testat Rolands lockhihat och den ger faktiskt en ganska genuin känsla :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror jag förstår din frågeställning. Vi spelade in vår platta med digitalt trumset som vi sen körde genom diverse pluggar bl.a DFH, och av alla recensioner vi fått runt om världen så är det INGEN som har reagerat på att det inte är "äkta" trummor.

Vi tänkte som du också att vi ville ha "äkta" OH och framförallt Hi-hat då det är svårt att få till ett riktigt bra Hi-hat lir med digitala trumset. Grejen vi upptäckte i efterhand när vi började mixa var att klickljuden från padsen, mech skinnet (som man tror ska vara obefintligt) läckte in i mickarna, och läckte in så pass mycket så att det trängde igenom hela mixen. Och ännu värre om du av nån anledning behöver kvantisera eller justera nåt slag i efterhand så kommer du få ett helt ensamt klickljud som helt omotiverat bara ligger där...inte så kul. Så om du vill ha riktigt overhead så rekommenderar jag att spela in det separat i efterhand.

Micke

Hmm intressant. De senaste hihatpadsen fungerar ju ganska tillfredställande. I Nir Z videon ovan så kör han på Heart dynamics etrummor. Fast då pratar vi upp ett par prisklasser från Rolandkits osv. http://www.hartdynamics.com/products/drumsets/index.html

JAg har testat Rolands lockhihat och den ger faktiskt en ganska genuin känsla :)


Ja har man tillgång till dom  mer exclusiva modellerna så kan man nog komma ganska nära. I vårt fall var det ett Roland TD3 set med en mechvirvel....den hi-haten är inte så inspirerande att spela på  :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Var i en studio en gång som spelade in två fullängdare åt något metallband.

Ljudsnubben hade totalt kontroll. Om jag minns rätt så gjorde han såhär:

Mickade som vanligt, helt akustikskt.
Samtidigt hade han trigger mickar som han använde som signaler på alla pukor och virveln.

Sen efter inspelning kunde han med hjälp av triggermickarna, styra när de andra ljudspåren skulle ta in för en gate skulle skära för hårt.
När virveltriggen fick en signal så slog han på virvelspåret. Sen kunde han flytta virveltriggens spår några ms så ljudspåret slås på några ms innan slaget kom.

Men samtidigt kunde han även fylla på ljudet från någon sampling som triggads via audio->midi->samplingsprogram


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Oj, det var svar på tal det! Det är man ju evigt tacksam för!

egghuvud: Mickningen var alltså menad ENBART på cymbaler så att man får akustiska cymbaler uppe på ett triggat set i övrigt - att mesh-skinnen inte låter i princip nåt alls är just det jag är ute efter då man kan få fram briljansen i det utan att ändra karaktär på själva setet. Därav den något okonventionella blandningen trigg/mick :)

jonnerstone: Du hajade exakt det jag var ute efter - å det här med anslag från meshen som läcker in i mickningen var en av de faror jag undrade över om det kan ställa till det i slutmix... Verkar som min gut feeling hade rätt i och med det du säger... Hmm, back to the drawing board :)

Zyan: Där har du den teknik vi snarast siktat in oss på, iaf så långt så vi tänkt trigga kaggar och virvel för att få fram rätt smatter i det hela - risken är ju att man då får för olika karaktär på dom och resten av setet dock... Man kanske kan skruva fram det innan man börjar spela in om man bara vet vilka triggljud man ska ha i slutmix...

Man blir alltid lika faschinerad här ute om vilken kunskap och hjälp alla sitter på - TACK!  :D
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Oj, det var svar på tal det! Det är man ju evigt tacksam för!

egghuvud: Mickningen var alltså menad ENBART på cymbaler så att man får akustiska cymbaler uppe på ett triggat set i övrigt - att mesh-skinnen inte låter i princip nåt alls är just det jag är ute efter då man kan få fram briljansen i det utan att ändra karaktär på själva setet. Därav den något okonventionella blandningen trigg/mick :)

Okej då fattar jag. Näe du sade OH så tänkte jag att du ville ha rumsläckage också. Fel av mig.
Vad blir problemet med inbyggda pluggcymbaler? Är det något speciellt ni är ute efter? En fördel med att köra pluggen fullt ut är ju att du kan använda trummisar via nätet, vilket kan spara både tid och ener´gi. Jag jobbar med ett metalband och lägger trummor via midi och det funlkar hur smidigt som helst. Vi behöver inte ens träffas....  :P
Men seriöst är det ljuden eller något annat du letar efter i OH?  :)


Aettan

  • Gäst
Det går alldeles utmärkt bra och iom att det akustiska ljudet kanske inte är så jätteviktigt då förutom cymbalerna. Jag såg en film på tuben där dom till och med sågade isär/delade trummorna (givetvis inte bastrumman) och på så sätt så att säga halverade kostnaden. Finns lite bra tips om sånt och hur man kan mecka till det med triggmicken och sånt och även hur man kan bygga om och även typ byta skinn och sånt på billigare el trumset på Youtube.

Själv har jag ett riktigt kasst Medeli set som jag meckar lite med enligt dom här tipsen och kommer att skaffa Alesis trigger io iom att det största problemet med Medeli setet är att ljudmodulen är för långsam i midi överföringen till datorn. Letade efter Mesh skinn i metervara på nätet men det var tji att få koll på så det blev en rullgardin från Jysk  :D fan ärligt det funkade helt ok.

Kort sagt när det gäller el trumset så om man inte behöver att kunna dämpa cymbaler och kantslag och sånt så kan man nog köpa billigaste hållbaraste begagnade el trumsetet och kolla in dom där filmer på tuben.


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Oj, det var svar på tal det! Det är man ju evigt tacksam för!

egghuvud: Mickningen var alltså menad ENBART på cymbaler så att man får akustiska cymbaler uppe på ett triggat set i övrigt - att mesh-skinnen inte låter i princip nåt alls är just det jag är ute efter då man kan få fram briljansen i det utan att ändra karaktär på själva setet. Därav den något okonventionella blandningen trigg/mick :)

Okej då fattar jag. Näe du sade OH så tänkte jag att du ville ha rumsläckage också. Fel av mig.
Vad blir problemet med inbyggda pluggcymbaler? Är det något speciellt ni är ute efter? En fördel med att köra pluggen fullt ut är ju att du kan använda trummisar via nätet, vilket kan spara både tid och ener´gi. Jag jobbar med ett metalband och lägger trummor via midi och det funlkar hur smidigt som helst. Vi behöver inte ens träffas....  :P
Men seriöst är det ljuden eller något annat du letar efter i OH?  :)


Det jag framför allt är ute efter är att behålla lortet från den "riktiga" sättning cymbaler men kunna byta resten av setet helt enkelt, jag tror det ska kunna bli fett men inte för rent :)

Aettan:
Coolt, det låter alltså som att jag ändå inte är helt ute å cyklar - det tackar jag för :)
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Å är det någon som behöver ett trumset att såga i som Aettan beskriver så har jag ett stående. Lade ner projektet själv pga tidsbrist och handlade ett DTXplorer istället.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Oj, det var svar på tal det! Det är man ju evigt tacksam för!

egghuvud: Mickningen var alltså menad ENBART på cymbaler så att man får akustiska cymbaler uppe på ett triggat set i övrigt - att mesh-skinnen inte låter i princip nåt alls är just det jag är ute efter då man kan få fram briljansen i det utan att ändra karaktär på själva setet. Därav den något okonventionella blandningen trigg/mick :)

Okej då fattar jag. Näe du sade OH så tänkte jag att du ville ha rumsläckage också. Fel av mig.
Vad blir problemet med inbyggda pluggcymbaler? Är det något speciellt ni är ute efter? En fördel med att köra pluggen fullt ut är ju att du kan använda trummisar via nätet, vilket kan spara både tid och ener´gi. Jag jobbar med ett metalband och lägger trummor via midi och det funlkar hur smidigt som helst. Vi behöver inte ens träffas....  :P
Men seriöst är det ljuden eller något annat du letar efter i OH?  :)


Det jag framför allt är ute efter är att behålla lortet från den "riktiga" sättning cymbaler men kunna byta resten av setet helt enkelt, jag tror det ska kunna bli fett men inte för rent :)

Aettan:
Coolt, det låter alltså som att jag ändå inte är helt ute å cyklar - det tackar jag för :)

Okej jag förstår. Cymbaler och hihat kan faktiskt ibland låta lite för snällt, det kan jag hålla med om.
Fördelen med Superior drummer är ju att användarinterfacet är så pass avancerat att det finns mycket större möjligheter att jobba med att få ljudet som man vill ha det. Förutom avancerade funktioner för läckage så finns det även inbbygda effekter + flera olika mikrofoninställningar som kan skita ner ljudet.  Bla distad mikrofon. Nu låter det nästan som att jag är försäljare för Superior drummer vilket jag inte är  :), men om du inte lyssnat på pluggen så råder jag dig att kolla in ljuden i metal expansionen. Under en period kändes det som att DFH var state of the art, men den tiden är förbi enligt min mening. http://www.toontrack.com/products.asp?item=51
Det finns ju även andra mjukvarupluggar som kan vara intressanta om du hittar samplingar som motsvarara de ljudideal som du har.

Sedan går det inte att sticka under stol med att riktigta trummor till syvende och sist naturligtvis låter bättre än pluggar, förutsatt att man har riktigt bra mikrofoner, bra rum, bra trummis som verkligen kan hantera sitt instrument osv osv.  :)


Aettan

  • Gäst
Här är ett tips som kan ge mersmak.



Vill man köra på ett elset så måste det ju oxå gå att mecka till kantslag och cymbaldämpning funktionerna om man är lite finurlig. Det handlar ju bara om att hitta på en bra placering och monterings metod för micken och med typ ett Alesis trigger io eller likn som har tillräckligt många ingångar så ska det ju inte behöva vara nåt stort problem.

Det stora problemet om man ska köra på eltrummor som i mitt fall det verkar vara att hitta rätt material till skinnen iom att det måste hålla och vara så tyst som det bara går då jag ska bygga om mina till en "akustisk" variant av padsen. Det är klart att man kan köpa färdiga mesh skinn från Thomann men det är fusk  :D.