Kontrollrummet

Enkel lösning för laptops?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad parade

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tänkte bara kolla en sak lite fort!
Nu har jag köpt en extra passande laptop till livesammanhang och har inget interface till den så jag vill helt enkelt ha något internt, fw eller usb med nollatency då den skall användas med vstinstrument och effekter samt till viss inspelning, jag behöver väl egentligen inte mer än 2/2 eller kanske t o m 1/1 och vill hamna på så absolut lågt pris som möjligt. Tänker köra på en 4x4 midisport jag har. Marknaden har ju exploderat nyligen för denna typ av lösningar så vad rekommenderar ni?

I den jag kör på nu har jag ett litet motu som funkar utmärkt.
« Senast ändrad: 24.04.2007, 23:08:38 by parade »


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Tänkte bara kolla en sak lite fort!
Nu har jag köpt en extra passande laptop till livesammanhang och har inget interface till den så jag vill helt enkelt ha något internt, fw eller usb med nollatency då den skall användas med vstinstrument och effekter samt till viss inspelning, jag behöver väl egentligen inte mer än 2/2 eller kanske t o m 1/1 och vill hamna på så absolut lågt pris som möjligt. Tänker köra på en 4x4 midisport jag har. Marknaden har ju exploderat nyligen för denna typ av lösningar så vad rekommenderar ni?

I den jag kör på nu har jag ett litet motu som funkar utmärkt.

Förstår jag dig rätt så har du ett externt Motu-kort?
Varför skulle du då behöva köpa ett nytt?  :unsure:
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tänkte bara kolla en sak lite fort!
Nu har jag köpt en extra passande laptop till livesammanhang och har inget interface till den så jag vill helt enkelt ha något internt, fw eller usb med nollatency då den skall användas med vstinstrument och effekter samt till viss inspelning, jag behöver väl egentligen inte mer än 2/2 eller kanske t o m 1/1 och vill hamna på så absolut lågt pris som möjligt. Tänker köra på en 4x4 midisport jag har. Marknaden har ju exploderat nyligen för denna typ av lösningar så vad rekommenderar ni?

I den jag kör på nu har jag ett litet motu som funkar utmärkt.

mm jag fattar inte heller, du vill ha ett intern till en laptop? alltså ett pcmcia kort då eller? för du säger fw eller usb som är EXTERNA inte interna...
a
 :ph34r:


Utloggad parade

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jaha, här blev man idiotförklarad direkt :).
Jag tänkte bara höra med folk som är uppdaterade lixom.
Jag ska slänga in en till laptop till min liverig.
Jag vill bara ha ett simpelt, billigt interface, externt eller internt spelar absolut ingen roll, tänkte bara höra vad folk använder nu när det finns så många alternativ.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om du vill ha ett inbyggd ljudkort, så finns exempelvis ECHO Indigo I/O.
Vill du ha ett Firewire-interface, så kanske ECHO AudioFire2 eller AudioFire4 kan vara intressanta.
Teratec Phase X24 FW eller Phase 24FW kan också vara något att titta på.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jaha, här blev man idiotförklarad direkt :).
Jag tänkte bara höra med folk som är uppdaterade lixom.
Jag ska slänga in en till laptop till min liverig.
Jag vill bara ha ett simpelt, billigt interface, externt eller internt spelar absolut ingen roll, tänkte bara höra vad folk använder nu när det finns så många alternativ.

Nybörjare på ljudkort är lika välkomna hit...gäller bara att försöka förklara ditt problem  ;)

Vad ska du ha det till, eller är det inget mer än det du önskar? Bara två in och två ut??

Vsti är jag med på. Men hur har du tänkt med effekter, vad ska dom arbeta på? (på vsti eller på andra grejer som är utanför datorn)? För en eller två vsti är ganska simpelt, men om du sen ska effekter på exempelvis en gitarr blir det genast lite klurigare.
Om jag skulle köra två vsti så skulle jag ta ut en på två kanaler (stereo), och den andra på två andra kanaler för att ge all kontroll till den som mixar.

Sorry att besvara en fråga med mer frågor... men finns ganska många vägar att gå...men förklara vad du vill göra lite tydligare så får du säkert bättre svar.

Edit: En laptop i livegig, den kan göra mycket olika.
« Senast ändrad: 25.04.2007, 15:48:07 by Zyan »


Utloggad parade

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jag är absolut ingen nybörjare så..
Men ja, jag trodde jag var tillräckligt tydligt i första inlägget.
Eftersom att jag redan har en laptop, en mpc4000 och en mc-808 i min rig så ska jag verkligen bara använda den här innuti själva lådan styrd utav ett par midikontrollers, samt så behöver jag en audio in. Annars inget annat krav förutom låg latency vid användande av vsti's och lägsta kostnaden. Laptopen är en duo core inköpt speciellt för detta så det är inga problem med det.

Kör ett receptorsystem till min gitarr och det fungerar utmärkt!

Tack Claes, det var väl de jag redan har tittat på, då vet jag att det inte har kommit något nytt solklart.
« Senast ändrad: 25.04.2007, 16:07:24 by parade »


Utloggad tsmalmbe

Jag godtog ett svar eftersom ett sådant fanns, och tråden verkar ha dött.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.