Kontrollrummet

Let's Head South - Join your black (updaterad 091130)

gäst · 15 · 2417

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
LÅTNAMN: Join your black (beta demo)
ARTIST/GRUPP: Let's Head South
GENRE: Postrock/Metal
LÅTLÄNGD: 04:23
KOMPOSITÖR: Lars Netzel
PRODUCENT: Lars Netzel
FORMAT: mp3

Ja, mitt soloprojekt tar konstigare väger, inte jag som bestämmer längre utan min gitarr:)

Skämt sido, detta är nog väldigt lite metal kvar i denna lite långsammare låt. Och jag utforskar mig sångröst mer (även om skriken självklart måste vara med)

Jag skulle vilja veta hur det funkar med denna typ av blanding av pratsång/sång/skrik. Känns det väldigt spretigt, klarar jag egentligen av att hålla upp sång på en hyfsad nivå eller borde jag skita i det och bara skrika?

(länk borttagen 2009-11-30)

Ny version 2009-11-05 (längre och bättre mix på sången)
(länk borttagen 2009-11-30)
« Senast ändrad: 01.12.2009, 00:43:47 by lnetzel »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker du har en bra grundröst som jag gärna skulle vilja höra mer av - men så diggar jag ju som bekant inte skriket - eller ja jag fattar det kanske inte.... Skön låt också.
Bra av bägge Lars och Lare
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jag har inga problem med blandningen...jag till o med gillar det :)...fin kontrast mellan det naket sköra och "primalskriket"


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hej, 'mysig' stämning, på detta korta stycke.
Jag tycker du borde satsa på mer vanlig sång än skrik om jag får tycka,
men det är bara för att jag är en till som 'inte fattar' hihi ;)

Men, du får inte ont i halsen av att skrika? jag tyckte det lät som det  :unsure:

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker absolut att det fungerar. Nyasnerna gör det mycket mer intressant att lyssna på. IMponerande att du kan få sådant tryck i rösten. Skull jag ändra på n¨ågot så skuylle det nog vara själva sångljudsproduktionen. I de lugna partierna så vill jag ha dig mycket närmare mikrofonen så att man får med alla över och undertoner i din röst. Just nu kämnns du lite distanserad som om du inte riktigt ville höras till 100%. Kom närmare och kör på. Det låter riktigt bra!! :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag tycker absolut att det fungerar. Nyasnerna gör det mycket mer intressant att lyssna på. IMponerande att du kan få sådant tryck i rösten. Skull jag ändra på n¨ågot så skuylle det nog vara själva sångljudsproduktionen. I de lugna partierna så vill jag ha dig mycket närmare mikrofonen så att man får med alla över och undertoner i din röst. Just nu kämnns du lite distanserad som om du inte riktigt ville höras till 100%. Kom närmare och kör på. Det låter riktigt bra!! :)

Ja det tänkte jag också på, sången i mellandelen lät lite 'långt bort' till skillnad från starten.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker absolut att det fungerar. Nyasnerna gör det mycket mer intressant att lyssna på. IMponerande att du kan få sådant tryck i rösten. Skull jag ändra på n¨ågot så skuylle det nog vara själva sångljudsproduktionen. I de lugna partierna så vill jag ha dig mycket närmare mikrofonen så att man får med alla över och undertoner i din röst. Just nu kämnns du lite distanserad som om du inte riktigt ville höras till 100%. Kom närmare och kör på. Det låter riktigt bra!! :)

Ja det tänkte jag också på, sången i mellandelen lät lite 'långt bort' till skillnad från starten.

Jag med
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


lnetzel

  • Gäst
Eko -> Lare ja.. mm... skall nog döpa min nästa låt till stavfel...

jugas - > Tack!

flabb -> Ont i halsen, nej, för drygt ett år sedan var det jobbigt men nu har jag övat och det känns rätt bra faktiskt, lite vatten då och då så. Det är faktiskt jobbigare för mig att sjunga och ta i, det känns inte alls lika avslappnat och det behärskar jag iten alls. De ställen som det låter som att de gör ont är nog i slutet på vissa längre toner och det är när luften tar slut och det blir som ett litet "pip" på slutet. Det är jobbigare för lungorna än för halsen. Att jag skall jobba mer på sången än på rösten, skall jag ta det som att sången är kass eller att du inte vill höra skrik?;)

egghuvud - > Japp du/ni har precis rätt där, jag tyckte nog att det lät lite obehagligt att höra mig så "rent" så volymen blev nog för låg. Skall kolla över det. Tack för "tryck" kommentaren, det är väldigt kul att läsa. Det är faktiskt en mick grej också, får inte till det soundet jag vill ha på skriken i den micken jag spelar in den vanliga sången med. Kör sången med en kondensator och skriken med en dynamisk.

Tack för lyssningarna. Förstår inte varför det är så svårt att gilla skrik, det är ju desperationen som skall fram liksom. Ni kommer nog att få dras med mer skrik framöver, för det börjar äntligen kännas som att jag börjar få till det:)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nä skriksång är inte min grej, fast ibland låter det bra, in flames Alias är väl den jag kommer på.

Jag lovar hur som helst lyssna vidare på kommande skrik  :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Jofan det här va nice! Tänker lite ett mellanspår på typ en Manson/Deftones-skiva, men det första jag tänkte på när skriker kom var ju helt klart en Deftonesspelning på Hultsfred 06. Den killen skrek så att det blev vågor på sjön där nere.
Sen lät ju produktionen helt OK också och det skar inte i öronen som det ibland kan göra när man lyssnar på sånt här.
Tummen upp!
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


lnetzel

  • Gäst
Jofan det här va nice! Tänker lite ett mellanspår på typ en Manson/Deftones-skiva, men det första jag tänkte på när skriker kom var ju helt klart en Deftonesspelning på Hultsfred 06. Den killen skrek så att det blev vågor på sjön där nere.
Sen lät ju produktionen helt OK också och det skar inte i öronen som det ibland kan göra när man lyssnar på sånt här.
Tummen upp!

Oj tack det värmer... är stort fan av deftones fast jag inte har sett dem live. Dem lyckats ju få till harmonier och desperation utan dess like ibland så att mina skrik får dina tankar dit är ju lite coolt. Det hörs att jag skriker alltså:) Manson liknelse är inte fy skam det heller.

Tack för din tumme!
« Senast ändrad: 04.11.2009, 22:04:53 by lnetzel »



Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
De jag tycker är att melodierna är rätt mörka. Du kanske har hört godategod med Manson? Sen är själva skriken som jag kommer ihåg Deftones från Hultan. De va väligt mycket frustration iaf lät det som:)
Så länge du håller dig borta från fjortis Metalcore så är jag nöjd;) Det är värre än Basshunter imo:P
Så fortsätt på det här spåret!

Tänkte på att du kanske skulle fyllt ut med nått mer i andra versen så att låten inte helt stannar av där. Behålla enkelheten och stillheten men endå göra det mer intressant om du förstår vad jag menar?
« Senast ändrad: 05.11.2009, 12:34:05 by Lyxvarianten »
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjena!
Jag är inte heller nåt fan av "skriksång", men sen jag fullkomligt förälskade mig i In Flames så går det bättre.. Så här då. Jag tyckte skriksången var alldeles utmärkt. Inledningen likaså.. Mycket snyggt. När Du sen går över till de, fortfarande lugna, men höga tonerna så är det mer osäkert. Du påminner dock mycket om "Chulle" i Morgana Lefay vilket har en röst som många runt om i världen älskar, men för mig funkar det inte tyvärr. Det låter alltför svajigt, och som sagt, osäkert..

Men, sammanfattningsvis, den mörka, lugna sången + skriket är kanon!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


lnetzel

  • Gäst
Låten finns nu färdigmixad att lyssna på min myspace sida istället:
http://www.myspace.com/letsheadsouth

Det var låt nummer 4 för mitt metalprojekt och det var också mitt mål att hinna med innan 2009 var slut. Det har varit en jäkla resa och jag har lärt min extremt mycket om musikproduktion (självklart delvis tack vare KR) och om mig själv. Mycket nyttigt att gapa, skrika och misshandla gitarr:)
« Senast ändrad: 30.11.2009, 23:37:55 by lnetzel »