Kontrollrummet

Vad krävs för att komma upp på "proffsnivå"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nummer 1: Ett bra arrangemang och samspel mellan instrumenten brukar redan i sig ge "mästerligt intryck" vilket brukar associeras med "tryck". Sen när man kan det, kan man spela in i ett bra utrymme, och till sist ta fram de dyraste pluggarna man har råd med. Jag tror INTE det behöver vara bara waves, men grundsakerna som reverb och kompressor måste vara av bra kvalitet (och då vet man vad man tar när man tar Waves, TC, UAD eller dylika). Huruvida man sen använder en gratisphaser eller gratisflanger har ingen/ringa betydelse, för då är man ju enkom ute efter att färga. Framförallt i lite sämre lyssning och utrymme och utan teknisk kunskap bör man akta sig för "låter det bra så är det bra" (vilket väldigt många använder sig av för att komma lätt undan och semiursäkta sig för lättja och okunskap).

Nummer 2:
Erfarenhet. Pyssla pyssla pyssla.

Ja.. får pyssla vidare då.. :) /Tack C


lnetzel

  • Gäst
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)

Här är "Photosynthesis" av Carbon based Lifeforms. Waves!
http://open.spotify.com/track/1SCHyoGvd11GpbPw6z01Gt
(trummorna kommer efter runt 3 minuter om du inte orkar vänta)







Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)

Här är "Photosynthesis" av Carbon based Lifeforms. Waves!
http://open.spotify.com/track/1SCHyoGvd11GpbPw6z01Gt
(trummorna kommer efter runt 3 minuter om du inte orkar vänta)

Härligt drömsk musik!  :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar  på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes:  Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.

Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.
Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt  :lol:

Helt rätt.

Nu för tiden tror jag det handlar om att bemästra sina pluggar man har.
Stora mixerbord som var a och o för 10 år sedan finns ju knappt längre, om man inte besöker äldre eller storstudios typ.
Jag vet många som gör fullproduktioner med USB-ljudkort tex.
Däremot handlar det väääldigt mycket om orginalljuden, dvs tex gitarren som kommer IN i burken från första början.
Låter den surt eller är kass inspelad kan ju knappt nåt program i världen rätta till ett dåligt inspelat ljud.

Jag var sån förr att jag ville ha och ha och ha ALLA pluggar för det var "bra" .. nu har jag några pluggar jag ALLTID använder, allt annat är borttaget. jag har väldigt mkt installerat från förr, men man har ju insett att man klarar sig alldeles utmärkt med att bara ha "rätt" pluggar och dom man bemästrar installerade.
Några pluggar jag kör stenhårt med är:

Waves - Rcomp   (och waves överhuvudtaget)
Wavearts - Trakplug5 (oslagbar)
UAD1/2 - Cambridge
UAD 2 - Fatso
UAD1/2 - 1176 kompressorerna
UAD1/2 - Dreamverb på send
PSP - 84 och 608 delay på send

Denna kedjan ingår nästan i alla mina demoproddar OCH fullproduktioner.
Resten är bihang, som jag sällan använder, om det inte är nån gura som ska ha nåt tremolo eller chorus eller ås, men det kan man ju använda nästan vad som helst.

Dit jag vill komma är att alla .. ALLA kan lätt bli proffisionella producenter och låtskrivare utan att ha en miljonstudio.. lätt att du kan göra en fullprodd, förmodlingen tom med grejerna du redan har hemma, bara du har rätt inspelningsmetoder och rätt prylar.

Få det att låta bra in till burken sen är det mesta träning, träning och åter träning.
Jag har hållt på i 15 år, jag kan fortfarande inte mixa proffisionellt, däremot har jag blivit 400ggr bättre senaste året för jag verkligen gått in för att försöka .
Jag är låtskrivare och producent och det tycker jag själv jag bemästrar, nu är det mix och mastring kvar, men jag tar det med en nypa salt då det finns andra som gärna mixar mina verk :)

Mvh
Marcus






CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


lnetzel

  • Gäst
Härligt drömsk musik!  :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar  på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes:  Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C

Jo det är kompisar. dem mastrar inte själva utan det är en snubbe på det franska skivbolag Ultimae som mastrerar deras grejor men som jag har fått det förklarat för mig är det i princip uteslutande Waves pluggar som är använts efter att de leverarat en 24 bits wave. (dock är Carbon Based Lifeforms killarna ruggigt bra koll på sin mix innan dem levererar)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Härligt drömsk musik!  :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar  på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes:  Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C

Jo det är kompisar. dem mastrar inte själva utan det är en snubbe på det franska skivbolag Ultimae som mastrerar deras grejor men som jag har fått det förklarat för mig är det i princip uteslutande Waves pluggar som är använts efter att de leverarat en 24 bits wave. (dock är Carbon Based Lifeforms killarna ruggigt bra koll på sin mix innan dem levererar)

Ok!..intressant!... :) "Yllets" versioner där han presenterade 3 olika spår från omastrad till mastrad var ju kul att höra, måste väl börja sätta mig in lite i mastering :)