Kontrollrummet

Poängsätt de viktigaste ingredienserna i musik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Marre
Stort tack för din poängsättning som nu är inlagd i totalpoängen och finns redovisad i spindeldiagrammet längst ner i trådhuvudet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
1. Musikstil 6
2. Melodi 10
3. Harmonik 8
4. Rytm 6
5. Riff/Hook 9
6. Arr/Instrumentering 8
7. Text 3
8. Ordmelodik - hur orden låter, inte vad de betyder 8
9. Sång 7
10. Trummor 4
11. Bas 5
12. Övriga kompinstrument 4
13. Soloinstrument 5
14. Ett unikt element 10
15. Spelskicklighet 7
16. Inspelningskvalitet 8
17. Stämning/Känsla 8

Spontant utan alltför mycket analyserande.  :)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Rattlesnake
Stort tack för att du deltar - kul!
Dina poäng är nu inlagda i totalpoängen och redovisas i spindeldiagrammet längst ner i trådhuvudet.

Ser att du gav 3p till text - och som jag jobbade på den!  :( :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, men som du ser värdesätter jag ordmelodik högt, och där är du suverän!
Nonsenstexter gillar jag inte, men jag analyserar inte texternas mening så mycket heller.
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack  :wub:
Samma här (rad 2)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
1. Musikstil  1
2. Melodi  7
3. Harmonik  8
4. Rytm  6
5. Riff/Hook   4
6. Arr/Instrumentering   7
7. Text   7
8. Ordmelodik - hur orden låter, inte vad de betyder  6
9. Sång   8
10. Trummor   5
11. Bas  6
12. Övriga kompinstrument   6
13. Soloinstrument   4
14. Ett unikt element   9 (måste finnas något som utmärker låten)
15. Spelskicklighet  4
16. Inspelningskvalitet  5
17. Stämning/Känsla   9

/Asti


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
1. Musikstil    1
2. Melodi    6
3. Harmonik    6
4. Rytm    7
5. Riff/Hook    6
6. Arr/Instrumentering    7
7. Text    2
8. Ordmelodik - hur orden låter, inte vad de betyder    8
9. Sång    7
10. Trummor    5
11. Bas    8
12. Övriga kompinstrument    5
13. Soloinstrument    6
14. Ett unikt element    8
15. Spelskicklighet    7
16. Inspelningskvalitet    5
17. Stämning/Känsla     9

Nåt sånt tror jag :P
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Stort tack asti och Dream Exp.
era poäng är nu insummerade i den totala poängskörden som finns redovisade i spindeldiagrammet längst ner i sidhuvudet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
Jag förstår inte hur man kan poängsätta på ett sådant vis som föreslås här. Jag är mer än tveksam. Tror man kan diskutera och belysa olika sätt att uppleva musik, men jag tror mer på intervju/samtal än en enkät där man inte riktigt vet vad saker betyder för olika människor.

1. Musikstil: Om man lyssnar på olika musikstilar, vid olika tidpunkter, vad betyder det då att man sätter en 3:a eller 7:a?

2. Melodi: Om man lyssnar på ett stycke där melodin inte är så påtaglig skall man sätta en 3:a då och en 9:a om melodin är det som mest driver ett annat stycke?

4. Rytm: Betyder det rytminstrument såsom bas/percussion, att det är ett starkt beat eller kan det lika gärna vara rytmen i melodin i ett a capellastycke?

5. Riff/Hook: Riff kan vara bra men en hook gör att musiken hakar upp sig.

6. Arr/Instrumentering: Det är bra om det finns någon slag arr eller instrumentering men inte funderar jag på det när jag upplever musiken. Det funderar jag på när jag vill skapa musik.

9. Sång, 10. Trummor, 11. Bas, 12. Övriga kompinstrument, 13. Soloinstrument: Jag brukar inte uppleva musik på ett sådant sätt att jag betygsätter musiken beroende på om det råkar vara en bas med eller om det är en elgitarr med distorsion osv. Visst kan man under vissa tider vara mer svag för vissa instrument eller sammansättningar, men har inte varje stycke sitt (flera)  sätt att vara och är det inte även beroende på sammanhanget. Dvs ibland är det skönt om inte gitarristen spelar ett solo till eller att det kommer en låt utan trummor etc. Jag kan därför helt enkelt inte förstå hur jag skulle kunna sätta en siffra på dessa kategorier. Jag lyssnar inte så ensidigt så att det det går att enkelt numrera mha dessa kategorier. Gör verkligen andra det?

14. Ett unikt element: Är inte dumt!

15. Spelskicklighet: En konstig kategori. Utan spelskicklighet hur tafflig den än må upplevas av någon annan så skulle ju t.ex. inte ett brötigt kantigt sväng kunna åstadkommas. Man kan väl vara spelskicklig på diverse sätt. Är det godtyckligt och upp till var och en eller vad menas med spelskicklighet?

17. Stämning/Känsla: Är nog den ända riktigt viktiga kategorin. Allt annat är underordnat. Om det är en bas med om det är sång på osv skit samma. Utrycker ett stycke musik en känsla, en stämning och gör det bra så är det bra. Inte funderar man först på om någon var spelskicklig eller sitter och bockar för om det eller det instrumentet är med.


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
njaaaeee du Olsson....jag är precis som DG ganska skeptisk till detta... <_<

det är sent som h-e och det här skulle kräva en avhandling av bibliskt format...men jag ska försöka ta det väldigt enkelt... :)

jag lyssnar/uppfattar musik väldigt känslomässigt(är näppeligen unik i det avséendet)...jag njuter av musik som berör mitt hjärta - nåja, ibland även lite lägre regioner B) - och det kan vara oerhört olika stilar och väldigt olika element/beståndsdelar som berör...
Freddy tycker Clapton är tråkig...jag håller med, Clapton har aldrig berört mig...Carlos däremot har rört mitt hjärta liksom Jimi...Peter Green har rört mitt hjärta...men aldrig Clapton...
Men...!!...idag har jag väldigt lite intresse av den typen av solister överhuvudtaget...

ibland blir jag lycklig av groovebaserad ett-ackordsmusik...andra gånger av en vacker svävande melodi i en hängande ballad...ibland kan texten betyda väldigt mycket...men kan få lika starka känslor för en låt på ett språk jag inte förstår...

äsch...nu är jag för trött!! -_-


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
oj vilken värdelös tråd.
Vad ger detta?
Uppenbarligen ingenting till dej i alla fall
Det är bara att låta bli  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
DåligtGehör
Jag förstår inte hur man kan poängsätta på ett sådant vis som föreslås här. Jag är mer än tveksam. Tror man kan diskutera och belysa olika sätt att uppleva musik, men jag tror mer på intervju/samtal än en enkät där man inte riktigt vet vad saker betyder för olika människor.

Det är klart att man kan värdera och poängsätta på detta sätt - jag har gjort det och några till - och jag förutsätter att vi har samma rätt att tycka att det går, som du har att tycka att det inte går - att göra det eller låta bli att göra det.
Att du inte vill eller inte kan eller tycker det är tveksamt att göra det innebär alltså inte att andra inte kan eller t.o.m kan tycka det är kul att prova - just for fun -  :D

Sen håller jag med dig om att intervju/samtal belyser kvalitet på ett mycket bättre sätt.
Tycker ditt fortsatta resonemang är jättebra, analytiskt och intressant!
Du har några frågor 1-4 om hur man ska sätta poäng - det lämnar jag till var och en att bedöma om man nu vill det. Detta är som sagt inget försök att göra en vetenskaplig sann analys.
Stort tack för dina intressanta funderingar i punkterna 5,6,9,14,15,17  :wub:
« Senast ändrad: 01.11.2009, 11:52:27 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jugas
njaaaeee du Olsson....jag är precis som DG ganska skeptisk till detta...

Det är helt ok - du får vara hur skeptisk du vill  :D
Jag tror som sagt inte att detta poängsättande leder till någon objektiv sanning - vore mej främmande - om du inte tycker att det är något skoj så är det bara att låta det vara.

Stort tack för ditt fortsatta resonemang - intressant att få ta del av!
« Senast ändrad: 01.11.2009, 11:48:48 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Jag tycker att det är oerhört svårt att poängsätta detta. Mest för att mina "kriterier" skiljer sig åt beroende på genre, artist mm. En artist uppskattar jag för hans eller hennes känsla, en annan för makalösa kompositioner, en tredje för instrumentskicklighet osv.

Mina fem ören. Lovvärt initiativ dock. :)
« Senast ändrad: 01.11.2009, 13:30:01 by Avslappnad »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Avslappnad
Tack för dina tankar - uppskattas!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jugas
njaaaeee du Olsson....jag är precis som DG ganska skeptisk till detta...

Det är helt ok - du får vara hur skeptisk du vill  :D
Jag tror som sagt inte att detta poängsättande leder till någon objektiv sanning - vore mej främmande - om du inte tycker att det är något skoj så är det bara att låta det vara.

Stort tack för ditt fortsatta resonemang - intressant att få ta del av!

skeptisk javisst...men det är alltid kul att resonera om musik(nästan)... :D

jag är skeptisk i mening att poängsättningen inte funkar för mig personligen...visst...känsla kan jag utan vidare sätta en 10:a på...men resten skulle få antingen frågetecken eller 1-10 vardera :wacko:...om du förstår...

jag tycker det här ändå är ett kul initiativ och ser fram emot att se fler svar...men framför allt resonemang o synpunkter... :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag får också kasta in handduken.

Det skulle ta för mycket tid i anspråk att komma med en lista som var "korrekt"/"vetenskaplig"/osv.. och jävligt subjektiv fortfarande :)

Däremot vill jag inte säga att idén är värdelös, klart man kan göra en modell av någonting utan att modellen är en 100%ig beskrivning av verkligheten... Eller nåt.. :)
https://soundcloud.com/user7789882