Kontrollrummet

Cykeln - Ur hjärtats gråtbok (EAK nr 7)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Ur hjärtats gråtbok
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3.46
TEXT: Erik Axel Karlfeldt
MUSIK: Stefan Olsson, 23/11, 2008, kl 18.30
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009-10-24
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Ett försök att tonsätta diktens kärlekslängtan och vemod i den svenska visans form
Kill me with your rytm´stick!


Ur hjärtats gåtbok
ur Vildmarks- och kärleksvisor, 1895

Var det en flyende nyck, var det sanning och glöd?
Var det bloden allen, som var hetsig och röd?
Ja, vem nämner var kämpande känsla på jord
som har levat och flammat och dött utan ord?

Jag skall se dig ibland, när min vaka blir lång,
när jag lyssnar till midnattens lockande sång;
över daggiga strån längs den forsande ström
skall du komma på nytt i min sensommardröm.

Och din blick skall möta med längtande brand,
som till löften och smek skall du söka min hand,
du skall stråla så fullt som en solbadad ros,
men så gåtfull du kom skall du glida din kos.

Jag vill komma en gång, då din ungdom är slut,
då ditt hjärtas mystärer du tyst grubblar ut.
I den döende sommarens ljus vid din dörr
vill jag röra de strängar som klingade förr.

Ty vart dunkelt ackord har jag gripigt och gömt
och kan ge dem på nytt, långt se'n klangen du glömt;
och i vemod lek skola strömma förbi
sorl av vindar och älv och vår dröms melodi.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är underbart att slippa höra din studio i mikrofonen :) Sången låter bra, och gitarren. Tycker du fraserar bra, och har fått till en bra melodi.

Däremot känns resten av instrumenteringen lite sisådär. Kan du inte försöka lura med rönnlund på något gnisselinstrument månne?

Stråkarna kan nog sänkas ner lite tror jag, så låter det nog bättre.

I övrigt, mina komplimanger.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Traditionellt och hemtamt på nåt sätt. Är inget jättefan av visor och kan kanske ha svårt att urskilja nyanser, men för mig låter detta som vilken klassiker som helst.

Tycker att flöjtpartiet i mitten är alldeles för långt.

Snyggt sound. Om jag fick bestämma skulle jag sänkt sången något.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att du har fått till en melodi som passar bra till texten.
Får en känsla av att stereobredden kunde utnyttjats bättre, med vissa saker mer utpannade.
Gillar't annars.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Ett försök till lite strukturerad rec/kritik:

Plus: Sången, flöjten, gitarrplocket, ljudbilden allmänt, arrangemanget

Minus: Lite vassa s-ljud, stränggnissel, mixen lite för hoptryckt i mitten,
          lite konventionell melodi

/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Emulator
Om jag ändå hade en studio - det man hörde förut var det fullbelamrade arbetsrummet där en Imac också är belägen.
Kul att det blivit bättre på den fronten! (tack HM).
För mej är melodin själva låten i låten, bullen i bullen , guldet i guldet - allt annat är påhäng - så tack för det!
Kan hålla med om instrumenteringen - och visst vore det trevligt med en David att tillgå!
Sänka stråkar - ok
Tack för lyssning och synpunkter!

Wernborg
Kul att du lyssnar och kommenterar trots att genren inte är din påse.
... som vilken klassiker som helst ... jo, jag tackar jag!  :D
Du kan ha rätt i fråga om flöjtpartiet - tar fram sågen för kapning
Kul att soundet gillas - går det att peka på vad det är? För att kunna återskapa.
Sänka sången -nu när jag äntligen hitat rätt håll på micken  :D - jorå, mixat i lurar så du kan ha rätt
Tack för lyssnig och kommentarer

martinm
Kul att melodin passar
Bredda lite - hmm... ska kolla - det är inte spec många instrument att bredda med
Tack för lyssning och komments
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett försök till lite strukturerad rec/kritik:
Plus: Sången, flöjten, gitarrplocket, ljudbilden allmänt, arrangemanget

Minus: Lite vassa s-ljud, stränggnissel, mixen lite för hoptryckt i mitten,
          lite konventionell melodi
/Asti
Sorry, du slank visst emellan här.
Är tydligen inte riktigt hemma än med s-ljuden - dessern är lite svår att greppa tycker jag.
och mixen igen - ok - ska se hur jag kan bredda.
Stränggnissel ... är nog att jag inte spelar bättre än så .. skärpning
konventionell melodi ... låter ju lite trist - det är ju den som är det (enda) viktiga  :(
Tack för lyssning och synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo  :)

Har inte skrivit nåt på ett tag nu, har just flyttat och fått studion och datorn uppackade igen, najs to be back :lol:

Är inte väldigt insatt i svenska visor, för mig är det lika med Evert Taube och Cornelis. Så mycket vet jag alltså om visor i sverige :mellow:
Denna lät lika bra som vilken som helst tycker jag. Om jag hörde denhär på radio och nån sa att "dethär är en känd svensk vissångare" så hade jag trott på detta. Inget som störde utom att den kanske (i mitt tycke) är lite lång som de flesta visor (i mitt tycke, igen) är. Nån nämnde att flöjtpartiet var för lång men det störde mig däremot inte alls.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Mycket fint! Jag gillar melodin - konventionell, men den fångar känslan och rytmen i texten på ett bra sätt och den sätter sig fort i minnet, precis som en bra visa ska göra. Du sjunger och fraserar bra också, och spelar gitarr mycket njutbart! Jag gillar verkligen den här låten :wub:, och därför tar jag fram sågen nu <_<... Hade jag inte tyckt om sången så mycket skulle jag förmodligen inte brytt mig om det. ;)
Stråkarna - håller inte måttet, tyvärr. Du har ett försök till ett stråkarr, men det är för lite melodi i stämmorna! Om du får till en stark "motmelodi" till sången kan du lägga den i stråkarna, men som det nu är blir låten bättre utan stråk.
Flöjten funkar däremot, även om den också skulle må bra av att få spela lite stämma i verserna och inte bara dubblera melodin. Men tänk på att en flöjtist måste andas mellan fraserna. Som den låter nu måste den tänkta flöjtisten ha lungor i elefantstorlek... :P
Och så det svåraste att ha synpunkter på : sången. Visserligen tänker jag snarare använda nagelfilen än sågen, men sången ligger så nära ens person ändå. Jag gillar din sångstil, och tycker ditt speciella knarr passar väldigt bra till visgenren, men skulle ändå önska mig något lite mindre frekvent knarr. Det blir en aning för mycket av det goda för mig helt enkelt. Andra tycker säkert tvärtom...
Så, hoppas det här inte gav för negativt intryck, för som sagt gillar jag verkligen låten och jag ser fram emot att höra den i färdigt skick! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjo  :)
Har inte skrivit nåt på ett tag nu, har just flyttat och fått studion och datorn uppackade igen, najs to be back :lol:

Är inte väldigt insatt i svenska visor, för mig är det lika med Evert Taube och Cornelis. Så mycket vet jag alltså om visor i sverige :mellow:
Denna lät lika bra som vilken som helst tycker jag. Om jag hörde denhär på radio och nån sa att "dethär är en känd svensk vissångare" så hade jag trott på detta. Inget som störde utom att den kanske (i mitt tycke) är lite lång som de flesta visor (i mitt tycke, igen) är. Nån nämnde att flöjtpartiet var för lång men det störde mig däremot inte alls.

Space
Det är väl bra att veta så pass! - vad vet jag om finska visor - nada - jo En spjutkastares visor och "Höstvisa"  :ph34r:
Lika bra som vilken som helst tar jag som positivt - tack! Då skulle man kanske kunna kalla sig "skulle kunna vara en känd vissångar"  :D
Ja eftersom det är en nobelpristagare som står för texten så återstår flöjtpartiet att korta - ska kolla
Tack för lyssning och kommentarer!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
morgonte
Stort tack för en så fyllig kommentar - uppskattas verkligen!
Kul att du gillar melodin - visst är den konventionell och enkel men jag gillar den faktiskt själv
Att jag spelar gitarr njutbart måste jag säga var en positiv överraskning - känner mig mycket som en klåpare på det.
Du har helt rätt när det gäller stråkarna - ville försöka fylla ut med något stråkarr men har inte hittat något än
(hoppas nu på riktig fiol i kommande versioner)
Dom där flöjtisterna ... :D
Sången ja det var två tagningar så jag ska väl orka sjunga någon gång till ,men för att få bort knarret kanske jag behöver en sångpedagog  :unsure:
Det var verkligen inget negativt intryck utan mycket omsorgsfullt och välmenande påpekanden - Stort tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Sången ja det var två tagningar så jag ska väl orka sjunga någon gång till ,men för att få bort knarret kanske jag behöver en sångpedagog  :unsure:

 :o Bevare mig, inte får du ta bort knarret helt! Det är helt perfekt, använt som krydda på de rätta ställena!  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
klassiskt - tänker på Birger Sjöberg, tidlöst, hög trivselfaktor.... :)

gitarr, sång, stråkar, melodi, text....jättefint symbios...självklar...har sas hört den förut men på ett bra sätt ;) - trivselfaktorn...

däremot ställer flöjten till det för mig...flöjtisten avslöjar sig tyvärr när han/hon, eller rättare sagt den lägger på sitt mekaniska o aningen överdrivna tremolo redan i introt...andningen i solot har redan nämnts...

finns iof sig blåsare som använder cirkulationsandning...dvs andas in genom näsan samtidigt som dom blåser med munnen...men.....


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, den här blir fantastiskt bra när den är klar! Mycket behaglig vismelodi, och jag tycker fortfarande att din sångröst är riktigt härlig, även om jag också tycker att sångljudet är något vasst och s-igt!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En mycket fin tonsättning, kan ärligt talat inte tänka mig att den kan göras bättre. Text och musik harmonierar som vore de skrivna samtidigt och inte 114 år isär.

Över lag låter det bra om inspelningen. Några små detaljer kan jag hitta:
Lite mindre kompressor generellt, på den här typen av äkta musik vill jag att det skall låta mer P2 och mindre RixFm! :P
Ordet "döende" i fjärde versen distar/skorrar till. Kanske klarar det sig om du lättar på kompressorn.

Instrumenteringen är bra, men jag tycker pizz:en låter lite malplacerade. Cello/basar passar bra, ger en känsla som går till Isfälts "Bröderna Lejonhjärta". Flöjten har kanske lite väl mycket vibrato ibland, men det ligger väl i samplingen och är kanske inte så mycket att göra åt. Såvida du inte har en variant utan vibrato som du kan växla med...?
Ok, sista petimetergnället: Sista gitarrackordet ligger kvar och klingar ut lite fult och klipps - skulle ha tonats med resten.
Så, nu skall jag lyssna igen! :D
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad alla var duktiga på konstruktiv kritik nu då helt plötslig :o
Tänkte bara säga att den var bra (ryggdunk) Och att ännu ingen har nämnt att det låter ju precis som den här..... För det gör det inte tycker du har hittat en helt egen melodi och harmonier här även om den kanske låter konventionell. Håller med om att tvärflöjten har fått ett lite för långt stycke och att flöjtisten lirar lite för bra, håller också med om att Pizzicatton inte riktigt passar in - i övrigt bara ett leende härifrån :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Velocipeden!
Du e nog en duktig vismakare, sången tolkar du på ett mycket härligt o mjukt sätt och dessutom har du en skön röst till denna genre. Visan kunde få ett lite mer slipat komp, acken har fått en väldigt sträng kompressor runt nacken, släpp lite på den så att inte ploppar ut framför sången. Och ett litet reverb på slutmixen kunde lyfta ut denna visa på en grönskande sommaråker.

Snyggt jobbat,  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jugas
"Tidlös, Birger Sjöberg, symbios och trivselfaktor"  låter positivt i mina öron! Tack
Flöjten noterad - tack för uppmärksamheten på tremolot!

Plinka
Tack för det - uppskattas!
Lite mycket ess ja - har inte lärt mig riktigt än hur jag ska parera dessa - tack för påpekande

Rattlesnake
Härligt att du tycker det - "inte kan göras bättre.." - Tack  :wub:
Mindre kompressor - jag är urkass på detta - förstår den inte och vet inte hur jag ska ställa in för att det ska bli bra
ska kolla på döendet
pizzen ska ses över - hoppas på riktig fiol här.
Jo jag tror nog att det går att variera mellan med och utan vibrato - det är bara jag som är lat
Ska se över sista akordet
Tack så mycket för alla påpekanden - Guld!

Eko
Det där att det är en helt egen melodi som ändå låter konventionell är för mej det högsta betyg man kan få - TAck som f-n  :wub:
Flöjten och pizzan noterad
Kul med leenden!

mahan
Tack för det!
Där kom kompressorn igen och nu på guran! Jag försåtr som sagt inte mycket av den tingesten - men ska kolla om jag hittar någon knapp. Jag tror att jag la ett litet reverb på den - kanske blev för litet?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Nu har jag grunnat för länge på det här; måste fråga och se om nån kan reda ut det. :wacko:

EAK skriver i andra raden "Var det bloden allen, som var hetsig och röd?" Cykeln sjunger "blodet". Hur det än är går det inte ihop språkligt. Blodet ska vara hetsigt och rött, inte röd! Bloden (i pluralis) borde följas av allena, inte allen, dessutom borde bloden vara hetsiga och röda!
Jag kan ju inte anklaga Erik Axel Karlfeldt för att skriva dålig svenska :o, så det måste vara något jag missat... :unsure:
« Senast ändrad: 27.10.2009, 11:03:46 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Precis det studsade jag på också och undrade varför Stefan svalde a:et i allena men så resonerade jag som så med mig själv att den där EAK han visste nog - han fick väl nobelpriset också....?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Hojen.

Jorå,hos mig funkar det kalas.Jag lyssnade på låten en bit ifrån monitorerna,och det lät hur bra som helst.
Du är en sann mästare på visor,perfekt röst också för det.Sen låter dina inspelningar riktigt bra nu  :D

Bara att köra på tycker jag,detta är svenska visor när dom är som bäst.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Oj vilken flashback jag fick nu.. Sitter på Dyrön (en liten ö utanför Marstrand) en varm sommarkväll och Evert Ljusberg uppträder.. Har aldrig varit så förtjust i hans musik, men efter uppträdandet köpte jag t.o.m. CD:n.. En CD som därefter spelades flitigt i båten resten av sommaren..
Trodde aldrig jag skulle äga en sån skiva, men så lite man vet  :rolleyes:

Hur som helst. Det här lät minst lika bra..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez