Forum > Demolåtar

Cykeln - Ur hjärtats gråtbok (EAK nr 7)

<< < (3/5) > >>

cykeln:
morgonte
Stort tack för en så fyllig kommentar - uppskattas verkligen!
Kul att du gillar melodin - visst är den konventionell och enkel men jag gillar den faktiskt själv
Att jag spelar gitarr njutbart måste jag säga var en positiv överraskning - känner mig mycket som en klåpare på det.
Du har helt rätt när det gäller stråkarna - ville försöka fylla ut med något stråkarr men har inte hittat något än
(hoppas nu på riktig fiol i kommande versioner)
Dom där flöjtisterna ... :D
Sången ja det var två tagningar så jag ska väl orka sjunga någon gång till ,men för att få bort knarret kanske jag behöver en sångpedagog  :unsure:
Det var verkligen inget negativt intryck utan mycket omsorgsfullt och välmenande påpekanden - Stort tack!

morgonte:

--- Citat från: cykeln skrivet 26.10.2009, 09:22:24 ---Sången ja det var två tagningar så jag ska väl orka sjunga någon gång till ,men för att få bort knarret kanske jag behöver en sångpedagog  :unsure:

--- Slut citat ---

:o Bevare mig, inte får du ta bort knarret helt! Det är helt perfekt, använt som krydda på de rätta ställena!  :)

jugas:
klassiskt - tänker på Birger Sjöberg, tidlöst, hög trivselfaktor.... :)

gitarr, sång, stråkar, melodi, text....jättefint symbios...självklar...har sas hört den förut men på ett bra sätt ;) - trivselfaktorn...

däremot ställer flöjten till det för mig...flöjtisten avslöjar sig tyvärr när han/hon, eller rättare sagt den lägger på sitt mekaniska o aningen överdrivna tremolo redan i introt...andningen i solot har redan nämnts...

finns iof sig blåsare som använder cirkulationsandning...dvs andas in genom näsan samtidigt som dom blåser med munnen...men.....

Plinka:
Ja, den här blir fantastiskt bra när den är klar! Mycket behaglig vismelodi, och jag tycker fortfarande att din sångröst är riktigt härlig, även om jag också tycker att sångljudet är något vasst och s-igt!  :D

Rattlesnake:
En mycket fin tonsättning, kan ärligt talat inte tänka mig att den kan göras bättre. Text och musik harmonierar som vore de skrivna samtidigt och inte 114 år isär.

Över lag låter det bra om inspelningen. Några små detaljer kan jag hitta:
Lite mindre kompressor generellt, på den här typen av äkta musik vill jag att det skall låta mer P2 och mindre RixFm! :P
Ordet "döende" i fjärde versen distar/skorrar till. Kanske klarar det sig om du lättar på kompressorn.

Instrumenteringen är bra, men jag tycker pizz:en låter lite malplacerade. Cello/basar passar bra, ger en känsla som går till Isfälts "Bröderna Lejonhjärta". Flöjten har kanske lite väl mycket vibrato ibland, men det ligger väl i samplingen och är kanske inte så mycket att göra åt. Såvida du inte har en variant utan vibrato som du kan växla med...?
Ok, sista petimetergnället: Sista gitarrackordet ligger kvar och klingar ut lite fult och klipps - skulle ha tonats med resten.
Så, nu skall jag lyssna igen! :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion