instämmer i mycket av vad gurano o lee säger...
jag tror utan vidare man kan säga att det aldrig har funnits så många unga skitduktiga musiker som i dag....pga många faktorer...kommunala musikskolan...tilgänglighet på instrument - gitarrer o keyboards i vart o vartannat hem...brukbart bra o lättspelade instrument har blivit fantastiskt mycket billigare....
attitydförändringar - unga idag har aldrig fått lära sig att det kan vara svårt att spela(dom jä-larna
)...dom har aldrig blivit itutade att man bara kan hålla på med en sorts musik etc...underbar utveckling tycker jag...
hade glädjen o förmånen att spela med några ungdomar i tjugoårs åldern i somras...jag var bandets gitarrist men såväl basisten, en slagverkare samt båda saxofonisterna spelade skjortan av mig på gitarr
...
...det var bara trummisen som hade den goda smaken att åtminstone inte
visa vad han ev kunde...hehe...
(sen vet ju jag att mitt gubbhäng när jag bänder e till f o lägger på ett vibrato kommer inte dom i närheten av, än på några år
)
huruvida topparna idag är skickligare än topparna igår är egentligen ganska ointressant - tycker jag....rent generellt kan man väl anta att så är fallet...men om man tar några oldtimers inom jazzen...charlie parker, oscar peterson eller django reinhart med sin stympade vänsterhand, hårda strängar o förmodligen en (jämförelsevis)tungspelad gitarr...så tja....
det finns ju så många olika kvalitéer som samverkar och medför att man kan vara duktig på olika sätt...jag vill påstå att timing är oändligt mycket viktigare än snabbhet...när det gäller musikaliskt uttryck....