Kontrollrummet

En gång till....Spela in elguror i Cubase..FETT ska det vara.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag gör följande...
Skapar ett monospår, spelar in. Ändrar Höger/Vänster..

Men, jag tycker det blir för lite bredd.. Känns som en massa i mitten bara.
När jag ändrar och spelar in på ett stereospår låter det fetare på ngt sätt.
Jag har ju fått förklarat att man spelar in i mono och sen panorerar, men det är ju redan max till vänster/höger när man spelar in i mono..

Hur göra för att försöka rädda spåren och få fetare/bredare guror. Har jag missat nåt fundamentalt?
Jag använder Guitarrig 3 och Amplitube.
/Markus
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad tsmalmbe

Ja. Spela in två separata spår och panorera left/right. Inte samma spår.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Ja. Spela in två separata spår och panorera left/right. Inte samma spår.

Är ju så jag gör, Kompgura 1, 1 spår. Kompgura 2 1 spår. Båda spåren är mono. Sen väljer kör jag ena i left och andra guran i Right....
Blir det inte rätt då?
Eller gör jag fel i Mixen?
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Ja. Spela in två separata spår och panorera left/right. Inte samma spår.

När jag spelat in mono, går det inte att ändra mer än Right/Left, när jag ändrar till Stereo Out så kan jag det, är det så jag gör?
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag gör följande...
Skapar ett monospår, spelar in. Ändrar Höger/Vänster..

Men, jag tycker det blir för lite bredd.. Känns som en massa i mitten bara.
När jag ändrar och spelar in på ett stereospår låter det fetare på ngt sätt.
Jag har ju fått förklarat att man spelar in i mono och sen panorerar, men det är ju redan max till vänster/höger när man spelar in i mono..

Hur göra för att försöka rädda spåren och få fetare/bredare guror. Har jag missat nåt fundamentalt?
Jag använder Guitarrig 3 och Amplitube.
/Markus


Redan max till vänster eller höger när man spelar in mono? Nej nej... Då spelar du förmodligen in på stereospår. Skapa ett monospår så kommer informationen att ligga mitt i. Om du sedan skickar det till stereo out eller till en stereogrupp så kan du panorera höger/vänster.

Det jag gör för att få feta gitarrer: Två stycken SM57 på förstärkare. En strax bredvid mitten av konen, rakt in, en ca 4-5 cm bredvid mitten ungefär där dustcapen(den lilla utbucktningen i mitten övergår till kona).

Spela in de båda mickarna på varsitt spår, panorera detta till vänster, ganska mycket.
Spela in samma sak, med samma mickar, men panorera till höger ganska mycket.

Laborera lite med panoreringen, men fettet bör du ha fått. Om du inte har tillgång till mickar kan du göra samma sak och spela samma sak 4 gånger, det är dock viktigt att du är tight och det är bra om de som är på samma sida, t. ex vänster skiljer sig lite i ljud från varandra, och att de som är på höger också skiljer sig från varandra på samma sätt som vänstersidan.

Fyra spår som minimum tycker jag är viktigt.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag gör följande...
Skapar ett monospår, spelar in. Ändrar Höger/Vänster..

Men, jag tycker det blir för lite bredd.. Känns som en massa i mitten bara.
När jag ändrar och spelar in på ett stereospår låter det fetare på ngt sätt.
Jag har ju fått förklarat att man spelar in i mono och sen panorerar, men det är ju redan max till vänster/höger när man spelar in i mono..

Hur göra för att försöka rädda spåren och få fetare/bredare guror. Har jag missat nåt fundamentalt?
Jag använder Guitarrig 3 och Amplitube.
/Markus


Redan max till vänster eller höger när man spelar in mono? Nej nej... Då spelar du förmodligen in på stereospår. Skapa ett monospår så kommer informationen att ligga mitt i. Om du sedan skickar det till stereo out eller till en stereogrupp så kan du panorera höger/vänster.

Det jag gör för att få feta gitarrer: Två stycken SM57 på förstärkare. En strax bredvid mitten av konen, rakt in, en ca 4-5 cm bredvid mitten ungefär där dustcapen(den lilla utbucktningen i mitten övergår till kona).

Spela in de båda mickarna på varsitt spår, panorera detta till vänster, ganska mycket.
Spela in samma sak, med samma mickar, men panorera till höger ganska mycket.

Laborera lite med panoreringen, men fettet bör du ha fått. Om du inte har tillgång till mickar kan du göra samma sak och spela samma sak 4 gånger, det är dock viktigt att du är tight och det är bra om de som är på samma sida, t. ex vänster skiljer sig lite i ljud från varandra, och att de som är på höger också skiljer sig från varandra på samma sätt som vänstersidan.

Fyra spår som minimum tycker jag är viktigt.


Haha!!! Ja det är ju så man gör, postade innan du skrev:) Nu testade jag och det blev fettigt,
Tack boys, och tack Tsmalmbe som fick mig att börja spela in i mono:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Hellhoff & markus..
vågar man fråga om niu kan bjuda på lite ljudklipp där ni lyckats med feta gitarrer?
jag brottas med detta själv..ska nog köpa en extra 57:a iaf
kanske det gör trixet..tack för tipset! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Hellhoff & markus..
vågar man fråga om niu kan bjuda på lite ljudklipp där ni lyckats med feta gitarrer?
jag brottas med detta själv..ska nog köpa en extra 57:a iaf
kanske det gör trixet..tack för tipset! :)
Tja! Jag kör ju bara med VST-pluggar, kör inte "Riktig" stärkare:)

Men ett bra knep är ju i Tex Cubase att:
Ponera att du har ett fett och röjigt intro.
Gitarr 1 spelar A C G, välj att spela in den på ett monospår. När det är klart så väljer du stereo out på den kanalen.
Gitarr 2 spelar A C G, välj att spela in den på ett monospår. När det är klart så väljer du stereo out på den kanalen.

Gitarr 3 spelar du nån slinga på. Välj att spela in den på ett monospår. När det är klart så väljer du stereo out på den kanalen.
Gittar 4 kanske nåt plock. Välj att spela in den på ett monospår. När det är klart så väljer du stereo out på den kanalen.

Kör alla 4 spår på Solo, panorera ut kanal för kanal.. Easy:)
Superenkelt.

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ok.. tack för bra tips
jag tror iofs att det som brister i mitt gitarrljud är mickningen av stärkaren
ljudet blir antingen för vasst eller burkigt
och när man panorerar monospår ifrån varandra känns det bara påträngande
inte att ljudet öppnas upp som jag vill
försöker hitta lite olika karaktär på dubbarna som ska funka bra tillsammans
men har inte hittat någon bra combo ännu

och när jag mickar så jobbar jag för att få med mycket botten
men när jag ska sätta det i en låt blir det nästan alltid att jag skär bort all botten ändå

kiort sagt..jag får inte till det
det vore därför kul att höra hur det blev när ni fick till det!
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
ok.. tack för bra tips
jag tror iofs att det som brister i mitt gitarrljud är mickningen av stärkaren
ljudet blir antingen för vasst eller burkigt
och när man panorerar monospår ifrån varandra känns det bara påträngande
inte att ljudet öppnas upp som jag vill
försöker hitta lite olika karaktär på dubbarna som ska funka bra tillsammans
men har inte hittat någon bra combo ännu

och när jag mickar så jobbar jag för att få med mycket botten
men när jag ska sätta det i en låt blir det nästan alltid att jag skär bort all botten ändå

kiort sagt..jag får inte till det
det vore därför kul att höra hur det blev när ni fick till det!
:)

Köp eller tanka ner en plugg och testa:), spela fetgura ända in på småtimmarna utan att störa nån:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Lägg flera samma mono guror och pan ut dom 100% R/L 50%R/L 25%R/L och lite olika EQ och effekter så dom inte krockar/låter allt för lika, då blir det fett.
Fixa ett bra grundljud först innan du spelar in som du är riktigt nöjd med.......................... .............

Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/

Fixa ett bra grundljud först innan du spelar in som du är riktigt nöjd med.......................... .............



Exakt, spelar ingen roll hur många spår du gör, om du inte har ett bra "Fett" grundljud.
Less i more skulle jag säga i detta fallet, om man vill ha det cleant i en mix så är ju KNAPPAST fler inspelningar ett bra alternativ, om man inte är superdupertight.

Men om man nu inte ÄR jättetight så tycker jag det är helt fel tips att ge att spela in "Ännu fler spår" .. det kommer ju bara gröta ner hela mixen..

Gör istället flera tagningar isåfall på 2 spår L/R ... så dom låter bra i stereo.

/Marcus

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen

Fixa ett bra grundljud först innan du spelar in som du är riktigt nöjd med.......................... .............



Exakt, spelar ingen roll hur många spår du gör, om du inte har ett bra "Fett" grundljud.
Less i more skulle jag säga i detta fallet, om man vill ha det cleant i en mix så är ju KNAPPAST fler inspelningar ett bra alternativ, om man inte är superdupertight.

Men om man nu inte ÄR jättetight så tycker jag det är helt fel tips att ge att spela in "Ännu fler spår" .. det kommer ju bara gröta ner hela mixen..

Gör istället flera tagningar isåfall på 2 spår L/R ... så dom låter bra i stereo.

/Marcus

Ja det kan/gör låta fett, men blir lite för centrerat. Jag gilar ju ljudväggar och gröt, och Hey! vad passar bättre än gröt nu när vi närmar oss jul liksom:)

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j

Fixa ett bra grundljud först innan du spelar in som du är riktigt nöjd med.......................... .............



Exakt, spelar ingen roll hur många spår du gör, om du inte har ett bra "Fett" grundljud.
Less i more skulle jag säga i detta fallet, om man vill ha det cleant i en mix så är ju KNAPPAST fler inspelningar ett bra alternativ, om man inte är superdupertight.

Men om man nu inte ÄR jättetight så tycker jag det är helt fel tips att ge att spela in "Ännu fler spår" .. det kommer ju bara gröta ner hela mixen..

Gör istället flera tagningar isåfall på 2 spår L/R ... så dom låter bra i stereo.

/Marcus

Ja det kan/gör låta fett, men blir lite för centrerat. Jag gilar ju ljudväggar och gröt, och Hey! vad passar bättre än gröt nu när vi närmar oss jul liksom:)

det blir svårt att veta hur menar du med fet du får gemnföra bmi med någon annan låt  :D
https://soundcloud.com/olajegreus