Jag har alltid kört med Seagate-diskar och inte haft några som helst problem med dem, så jag brukar alltid rekommendera Seagate. En krasch kan bero på väldigt mycket och behöver inte handla om dålig kvalitet på disken, utan det kan vara programvara som har ställt till med det också...
Samsung är också tysta. I min senaste dator valde jag att testa att köra med två Samsung-diskar för att testa om de verkar vara ok - och hittills har de funkat utmärkt.
Även Western Digital har kommit med tysta diskar på senare tid, så de kan också vara värda att titta på.
Varför köpa en färdig lösning? Man kan ju köpa valfri disk att montera in i en extern låda, så kan man få den storlek och de interface man vill ha, i stället för att hålla till godo med de färdiga konfigurationer som finns. Bygget handlar om typ 4 skruvar och att trycka in två kontakter, så det klarar vem som helst.

Om du ändå köper en färdig lösning, så undvik till varje pris Lacie, eftersom man aldrig vet vilka hårddiskar de sätter in i sina lådor, utan ena gången är det en högljudd Maxtor, andra gången är det en tyst Seagate och tredje gången är det Hittat Skit (sorry: Hitachi) - helt enkelt vad som råkar vara billigast för dagen.