Kontrollrummet

Midikeyboard

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Min usbmidikeyboard har dragit sin sist suck. Totalt död. Och jag har inte råd köpa någon ny på säkert ett par månader. Hade en sedan gammalt i garderoben som jag aldrig gjort mig av med. Den hamnade där för att den var till den första datorn jag hade när jag började med musik i datorn och då körde jag den genom en port som var för handkontrollen för dataspel. Alltså ingen usbkeyboard. Men någon sånt port finns ju inte längre. Men nu till frågan: går det att koppla in den i någon annan anslutning? Har ju bara två anslutningar som man brukar skruva fast med å den ena sitter ju plattskärmen ansluten till. Den andra vet jag inte om det egentligen är en för skrivare? Den jag har är ju ändå usb så. Kan man ansluta där?  Kanske dum fråga men om det går sparar man ju stålar som man inte har och kan inget om sånt här. Annars går det koppla den till t ex anslutningen för mus t ex? Har en snarlik den även vid anslutningen till skärmen som jag inte vet vad är till heller. Men som sagt var även om jag kollar i manualen (som jag inte hittar just nu) så lär det knappast stå något om kopplingar för midikeyobard i alla fall. Någon som vet? Eller är det kört för mig? 
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil

Är det ngt sånt här du letar efter?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66437


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack för ditt svar men nja den midikeyboarden jag har har ju ingen usb överhvudtaget så då lär det inte gå.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för ditt svar men nja den midikeyboarden jag har har ju ingen usb överhvudtaget så då lär det inte gå.

Du var inte riktigt tydlig i din beskrining av ditt keyboard. Av beskrivningen att dömma så skulle du ha en "joystickport" på keyboarden, och det är en sådan som Totmusic letat fram här, med en USB i andra ändan så att du skulle kunna använda det som ett USB keyboard. DVS joystickkontakten in i keyboarden och USB-kontakten in i datorn. Men det låter konsigt i mina öron...ett keybord med joystickport. Däremot tror jag att du har MIDI out på keyboard och vad du behöver då är ett MIDI interface som du kopplar till valfri  USB-port på datorn.

Som den här t.ex

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Midiinterface&undermeny=&flik=1&exp=%D6vrig%20h%E5rdvara&info=13470


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om det är som Jonnerstone säger att du har midikontakt(er) på keyboarden så kan du få köpa min omkopplare (nog inte ens använd) från M-audio. Alltså USB i ena änden och midi (gamla DIN-kontakt) i andra.

Garanterat billigare än i handeln.
Om inte, så lycka till. :)
https://soundcloud.com/user7789882