Forum > Färdiga produktioner
Gränslandet - Söta Inget
Åsa:
--- Citat från: jugas skrivet 19.10.2009, 21:27:08 ---ja jag säger då det....supert...!! m.o.r/mainstream men på en helt egen måte...kjempeimponerende!!...
fortsätter ni så här har ni en fullängdare ute till jul... :D
--- Slut citat ---
:wub: Härlig att läsa, tusen tack!!
Då får vi ösa på lite då om vi ska ha fullängdaren klar till jul haha!
ydderF:
Tack Robert,
jodå det finns mycket bra musik på norsk, men det jag forsökte att säga var att jag tycker det svenska språket är mer musikaliskt..
Altså ni har ett mjukare språk, som gjör det lite lättare att förena text och melodi.
Men igjen så handlar det nog om smak.. ;)
morgonte:
Jag instämmer i alla andra lovord - en kanonlåt, välskriven, välsjungen och välspelad! :wub: Jag som lyssnar mycket på texter måste bara få ge Stefan extra credit för en fantastisk text - nya överraskningar, oväntade metaforer på varenda rad! Suveränt! Jag köper skivan när den kommer ut!
Här följer lite funderingar på marginalen - inget att ta på för stort allvar, låten är så bra att utrymmet för dom förbättringar jag kan föreställa mig är starkt begränsat:
Jag har funderat på varför jag blir lätt förvånad när andra versen sätter igång med banjon i fokus - utan att hitta någon påtaglig orsak. Men faktum är att min första reaktion var förvåning - som om jag väntat mig något annat. Jag har bestämt mig för att det är bra. Förutsägbart är som bekant tråkigt!
På slutet när Åsa:s "Aj aj aj" läggs i bakgrunden med mycket reverb på tycker jag det skulle vara intressant ifall ni kunde försöka få det att låta som om hon bara tog ett steg bakåt från mikrofonen. Nu låter det som hon plötsligt står i ett helt annat rum med lång efterklang. Lite mindre rumsklang än nu, och använd samma rum som resten av sången är behandlat med är mitt mycket ödmjuka (sic!) förslag. ;)
ydderF:
--- Citat från: morgonte skrivet 20.10.2009, 23:20:50 ---Jag instämmer i alla andra lovord - en kanonlåt, välskriven, välsjungen och välspelad! :wub: Jag som lyssnar mycket på texter måste bara få ge Stefan extra credit för en fantastisk text - nya överraskningar, oväntade metaforer på varenda rad! Suveränt! Jag köper skivan när den kommer ut!
Här följer lite funderingar på marginalen - inget att ta på för stort allvar, låten är så bra att utrymmet för dom förbättringar jag kan föreställa mig är starkt begränsat:
Jag har funderat på varför jag blir lätt förvånad när andra versen sätter igång med banjon i fokus - utan att hitta någon påtaglig orsak. Men faktum är att min första reaktion var förvåning - som om jag väntat mig något annat. Jag har bestämt mig för att det är bra. Förutsägbart är som bekant tråkigt!
På slutet när Åsa:s "Aj aj aj" läggs i bakgrunden med mycket reverb på tycker jag det skulle vara intressant ifall ni kunde försöka få det att låta som om hon bara tog ett steg bakåt från mikrofonen. Nu låter det som hon plötsligt står i ett helt annat rum med lång efterklang. Lite mindre rumsklang än nu, och använd samma rum som resten av sången är behandlat med är mitt mycket ödmjuka (sic!) förslag. ;)
--- Slut citat ---
Tack för att du tar dig tid til att lyssna och tycka!
Altså, konseptet med Gränslandet var/är att det skal ha ett bluegrass uttryck. Därför hör du bl.a banjo :)
Du har ett godt poeng angående reverb'n, men det är ment som en ren effekt, och inte at hon tog ett steg från mikrofonen.
Då ville jag använt ett mycket kortare reverb.
morgonte:
--- Citat från: ydderF skrivet 21.10.2009, 00:34:41 ---Tack för att du tar dig tid til att lyssna och tycka!
Altså, konseptet med Gränslandet var/är att det skal ha ett bluegrass uttryck. Därför hör du bl.a banjo :)
Du har ett godt poeng angående reverb'n, men det är ment som en ren effekt, och inte at hon tog ett steg från mikrofonen.
Då ville jag använt ett mycket kortare reverb.
--- Slut citat ---
Jo, förvisso är det bluegrass (som jag gillar!), men inte bara (var det "folklatinograss"?), och det jag talar om är nog snarare den känslan av att ni medvetet kliver ett steg utanför genregränserna. I första versen tänker jag "det här är visa", men när banjon sparkar igång "oj, nu blev det bluegrass". Samma sak händer när det långa reverbet sätts in på Åsas sång; jag tänker "men så här gör man väl inte i bluegrass, det är mera pop". Det här handlar ju också om första intrycket - redan vid tredje-fjärde genomlyssningen har den där lätta förvåningen försvunnit.
Som sagt: förutsägbart är tråkigt, så jag tar tillbaka att detta skulle vara ändringsförslag. Det är bara bra att bli lite förvånad! Ni får se det som att jag bara delar några intryck som jag fått av musiken.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida