Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Kom gunga loss
Light Head:
Hoppla, detta var svårt. Jag vill inte trampa någon på tårna men just "svänget" saknar jag. Det är skönt och småputtrigt. Kanske att just puttrandet är låtens största styrka.
Gillade inte alla rim, vissa funkar men inte alla. dricker en kopp sen tar vi ett dopp,, typ. Men även att "kaffe" används så tätt inpå 2 ggr känns fel.
Får nästan känslan av att guran spelar sitt egna lilla tempo...
Vidhåller att jag gillar puttrandet dock!! Det är skönt och somrigt
flabb:
Puttrandet passar bilden tycker jag, en fin dag, humöret på topp, man sitter i sin båt o det gungar lite trivsamt :)
jugas:
alltså jag gillar den precis som den är....bekymmerslöst måbragung i solen...lite kravlöst småcorny oprettoskvalp med kaffe o dopp...
att spänna musklerna i den här låten vore systemfel...den skulle tvärdö av det... tycker jag då.....
nej den är fin som den är...
hoppas inte din värld rasar samman nu men jag får nån liten Torssonvibb...
/robert
Eddi:
Jepp den puttrar på bra nu - tycker den vann en hel del på rytmhöjningen vilket tvingade dig att göra lite andra saker som förhöjer låten. Tonartshöjningen är inget som jag hör direkt.
Gung on :)
MaxB:
Tack för alla kommentarer om att (cirkus-) låten duger/suger... ;)
Jag håller med om att gitarren inte spelade med de andra, så jag har lagt om alla gitarrer nu, kompgitarrerna på sidorna och "riff/solo"-gitarren med stereo-widener.
Nu blev det mer ska-influenser i gitarrerna (ännu mer cirkus-likt kanske). Jag gillar det barnsliga och vill tydligen att låten ska tuffa på så här eftersom jag inte får till någon tuffare attityd. Har smugit in en orgel också...
MaxB_KomGungaLoss_04.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_KomGungaLoss_04.mp3[/mp3]
--- Citat från: Dividend skrivet 19.10.2009, 19:41:11 ---JAg gillar det :)
--- Slut citat ---
Tack! Jag blev riktigt varm då jag läste din kommentar, efter alla konstruktiva kommentarer. "Jag gillar det" gav min inspiration en bra puff. Har flera gånger försökt göra den här låten men aldrig fått till en version jag är nöjd med.
--- Citat från: Light Head skrivet 19.10.2009, 20:13:53 ---...Jag vill inte trampa någon på tårna men just "svänget" saknar jag.
Gillade inte alla rim, vissa funkar men inte alla. dricker en kopp sen tar vi ett dopp,, typ.
Men även att "kaffe" används så tätt inpå 2 ggr känns fel.
Får nästan känslan av att guran spelar sitt egna lilla tempo...
--- Slut citat ---
Trampa ska man! Jag var inte heller nöjd med... gitarrerna innan. Du hjälpte mig att lägga om alla gitarrer, tack! Kanske har jag hittat ett ett gung nu, även om de här gitarrerna låter mer som dansbandsgitarrer än rockgitarrer.
Jag har svårt för texter, så jag accepterar upprepningar och dåliga rim. Annars skulle det inte bli några texter alls, från mig. Hela texten kom till där båten ligger på bilden, i den här tråden.
--- Citat från: flabb skrivet 19.10.2009, 20:21:50 ---Puttrandet passar bilden tycker jag, en fin dag, humöret på topp, man sitter i sin båt o det gungar lite trivsamt :)
--- Slut citat ---
Humöret på topp, god mat, gott kaffe och sköna bad. Den där dagen hade jag med mig QY10 (en liten sequenser), papper och penna och en flaska rödvin. Jag njöt i fulla drag av att skapa musik.
--- Citat från: jugas skrivet 20.10.2009, 04:29:22 ---alltså jag gillar den precis som den är....bekymmerslöst måbragung i solen...lite kravlöst småcorny oprettoskvalp med kaffe o dopp...
att spänna musklerna i den här låten vore systemfel...den skulle tvärdö av det... tycker jag då..... nej den är fin som den är...
hoppas inte din värld rasar samman nu men jag får nån liten Torssonvibb...
--- Slut citat ---
Corny oprettoskvalp! Bra namn på första plattan!
Jag har inte spänt musklerna i version 4, bara lagt om gitarrerna. Gillar resultatet mycket mer. Torsson var en kul association. Jag har inte alls koll på dem men ser på Spotify att de gjort många plattor. Dags att lyssna!
--- Citat från: Eko skrivet 20.10.2009, 09:38:41 ---Jepp den puttrar på bra nu - tycker den vann en hel del på rytmhöjningen vilket tvingade dig att göra lite andra saker som förhöjer låten. Tonartshöjningen är inget som jag hör direkt. Gung on :)
--- Slut citat ---
Den gick för långsamt tidigare, började den här inspelningen i 100 bpm, ökade sen till 120 och har nu landat på 140 bpm. Obs, lägg märke till det sista ackordet. Det är nog ett "D 6" jag menade, då vi pratade i telefon.
--- Citat från: Kon-Trollet skrivet 17.10.2009, 16:39:34 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 16.10.2009, 14:58:21 ---
--- Citat från: Kon-Trollet skrivet 16.10.2009, 14:21:01 ---...skulle gunga loss betydligt bättre om du deletar trumspåret helt å hållet.
om man inte har en levande trummis till hand så tycker jag inte att man ska ha trummor alls ...mysig låt annars ! :)
--- Slut citat ---
Tack för lyssning! ...innan man lagt ner tid på att omväxla med flera loopar låter det tråkigt statiskt, håller med dig.
--- Slut citat ---
som jag sa : om man inte har en levande trummis till hands....
en loop med samplade trumljud av vem som helst gör inget för låten, utan funkar bara som en metronom, alltså en referens för dig att hålla takten till....den ska tas bort i slutmastringen.
ett statiskt bankande av nån som inte hör melodin tillför ingenting, tvärtom så försämrar det helhetskänslan med cirka 32-33%, typ... ;)
--- Slut citat ---
Tack för kommentarer och synpunkter. Nu har jag maskerat med riktiga trummor ;)
Spelar ett "egg" på varje sida, en cabasa och tamburin nära mitten och nån maraccas också.
Och jag tycker man kan få till ett gung även med loopar men en riktigt trummis är ju toppen.
Jag har frågat Klemme. Ibland lägger han inte trummor för att
a) han inte har tid
b) låten är för dålig
c) jag inte spelar tillräckligt tajt
d) han tycker att looparna låter bra.
Klemme, om du vill, här är spåret utan trummor men med "klickkick":
MaxB_KomGungaLoss_04_NoDrums.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_KomGungaLoss_04_NoDrums.mp3[/mp3]
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida