Kontrollrummet

Hjälp med Focusrite saffire pro 10!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hej på er!

Sitter här och grubblar förtvivlat!
Skaffade ett Focusrite saffire pro 10 I/O som är totalkass.
Tappar kontakten konstant och är allmänt skit!
Lämnade tillbaka den och dom kollade igenom den och fixade "felet" men problemet kvarstår!
Idag köpte jag en Firewirekabel utav sorten 9/6-pin för att se om det var FW-porten på macen som var kass, (aldrig tidigare använd), men det funkade inte i 800:an heller.

Tilläger också att alla drivrutiner och dyligt till saffiren är uppdaterat.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig i detta mysterium? eller kanske har samma problem?

Använder en MacBook Pro 15,4 2,4Ghz OS X 10.5.6 (late 2008)
Med alla senaste updateringar, samt FW 2.4.4


Har inte kunnat använda kortet på 3 månader snart! är rätt less på detta nu!

MVH/ Mikael


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hej på er!

Sitter här och grubblar förtvivlat!
Skaffade ett Focusrite saffire pro 10 I/O som är totalkass.
Tappar kontakten konstant och är allmänt skit!
Lämnade tillbaka den och dom kollade igenom den och fixade "felet" men problemet kvarstår!
Idag köpte jag en Firewirekabel utav sorten 9/6-pin för att se om det var FW-porten på macen som var kass, (aldrig tidigare använd), men det funkade inte i 800:an heller.

Tilläger också att alla drivrutiner och dyligt till saffiren är uppdaterat.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig i detta mysterium? eller kanske har samma problem?

Använder en MacBook Pro 15,4 2,4Ghz OS X 10.5.6 (late 2008)
Med alla senaste updateringar, samt FW 2.4.4


Har inte kunnat använda kortet på 3 månader snart! är rätt less på detta nu!

MVH/ Mikael

Det var inte kul. Skulle börja med en felsökning sen använda din rätt som konsument.
Var har du köpt den, ny eller beggad? Privat eller hos återförsäljare?


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hej på er!

Sitter här och grubblar förtvivlat!
Skaffade ett Focusrite saffire pro 10 I/O som är totalkass.
Tappar kontakten konstant och är allmänt skit!
Lämnade tillbaka den och dom kollade igenom den och fixade "felet" men problemet kvarstår!
Idag köpte jag en Firewirekabel utav sorten 9/6-pin för att se om det var FW-porten på macen som var kass, (aldrig tidigare använd), men det funkade inte i 800:an heller.

Tilläger också att alla drivrutiner och dyligt till saffiren är uppdaterat.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig i detta mysterium? eller kanske har samma problem?

Använder en MacBook Pro 15,4 2,4Ghz OS X 10.5.6 (late 2008)
Med alla senaste updateringar, samt FW 2.4.4


Har inte kunnat använda kortet på 3 månader snart! är rätt less på detta nu!

MVH/ Mikael

Jag har ett likadant kort och mitt kan balla ur om det stått igång för många dagar i sträck, stänger ju aldrig av min studioburk :)  men då stänger jag av och sätter på det bara så funkar det igen.. MEN!

Jag upptäckte en jäkligt konstig sak.

Jag köpte ett PCI-kort som hade 4st FW utgångar samt 2st usb utgångar.
När jag pluggade in mitt trådlösa tangenbord i en av dom usb-portarna så stendog ljudkortet  :wacko:

Det blev nån krock.. Mitt tips dom du skulle kunna testa..
Dra ut alla usbgrejer som kan tänkas störa , det känns som det blir nån slags IRQkrock eller nåt ... för det slog ut varandra.
Jag fick sätta mitt trådlösa tbord i en usbport som satt på datorn och då fungerade det till slut.

Kolla bara så inget skit slår ut fwkortet!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Jag provade förut med bara ljudkortet och macen, men efter ett par minuter så tappar det kontakten utan att jag ens rört grejerna... när det väl tappar kontakten så händer det ibland att det skriker så in i h*lvette så jag nästan tror att monitorerna och mina öron ska explodera.

Nu har jag ju provat med både FW 400 och FW 800-portarna på Macen, så då måste det väl vara saffiren som strular eller? har aldrig använt någon FW-enhet på datorn innan, så de är aldrig använda.
Vet ju inte riktigt vart den felande länken ligger... dator eller ljudkortet.


Aettan

  • Gäst
Periodvis så kan mitt oxå strula, får det stå på en stund utan att jag använder det så kan det börja "knastra" om ljudet. På sista tiden så är det svårt att få kortet att starta om man har startat datorn först så därför startar jag alltid kortet innan jag startar datorn nu för tiden. Kör osx 10.5.6 men bara FW 400. Obs du kör väl med det externa strömagget till ljudkortet? Jag tror inte det är nån bra idé att köra på FW portens ström, om det ens går att få det att funka nån längre tid. I övrigt så är jag nöjd med mitt men man blir lite fundersam, tur man inte jobbar proffs med musik bara.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Jag provade förut med bara ljudkortet och macen, men efter ett par minuter så tappar det kontakten utan att jag ens rört grejerna... när det väl tappar kontakten så händer det ibland att det skriker så in i h*lvette så jag nästan tror att monitorerna och mina öron ska explodera.

Nu har jag ju provat med både FW 400 och FW 800-portarna på Macen, så då måste det väl vara saffiren som strular eller? har aldrig använt någon FW-enhet på datorn innan, så de är aldrig använda.
Vet ju inte riktigt vart den felande länken ligger... dator eller ljudkortet.

jag hade samma problem med mitt gamla saffire 26, men det var nått fel på det. funkade skit uselt äda tills det blev kortslutning i kretskortet. då var det det där skriket i ljudkortet och sedan luktade det brännt och var helt dött.
fick som tur var nytt saffire 26 och det funkar bra.

det ända jag kan komma på är att mitt gamla var stabilare(inte stabilt altså) med ström elimenatorn i än när stömen gick via firewire. samt att det funkade bättre äfter senaste uppdateringarna(för mac), altså strax innan det paja.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
startat programmet för saffire?
Som länkar kortet med datorn?
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
tack för alla svar!
japp programmet är igång med det står bara att den tappat kontakten med saffire.

Ska prova igen om en stund... funkar det inte då så drar jag ner och lämnar tillbaka kortet och satsar hellre på ett annat.
Ett Saffire pro 40 kanske?




Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
tack för alla svar!
japp programmet är igång med det står bara att den tappat kontakten med saffire.

Ska prova igen om en stund... funkar det inte då så drar jag ner och lämnar tillbaka kortet och satsar hellre på ett annat.
Ett Saffire pro 40 kanske?
Utgår från att du har testat det på en annan dator.

Skulle inte skaffa saffire pro 40. Probelemt är att alla utom två ingångar är på baksidan. Visst kan man skaffa en patchbay, men problemet är att det är xlr och tele i ett. Så vill man plugga in en åtta mickar ena dagen, och sen köra effekter andra dagen så måste man dit bak och pilla. Jag gillar saffire pro 10 och 26 för att de har både fram och bak.

Själv har jag kopplat xlr multikabel, sen har jag en patchbay precis under så jag kan stoppa in vad jag vill på framingångarna. Har hitills inte behövt komma åt baksidan för att koppla om något vilket är väldigt skönt.


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Ja, jag provade kortet i flickvännens Pc-burk, men jag fick inte ut något ljud ur kortet då, ställde in allt som jag kunde komma på i windows, men inget ljud... sen har jag en Pc ståendes här men den funkar inte som den ska.
Hade velat testa det på en annan Mac, men jag känner ingen i närheten som har en.

ska koppla in skiten i burken här nu och se om det händer nåt bra....
Återkommer och stämmer av läget vah :)


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Det här gick inge bra.

Testade kortet nu... startade programmet för saffire, kopplade in strömadaptern och i med FW-kabeln.
Det funkade i HÖGST 2 minuter utan att jag rörde något, stog längre bak och lyssnade.
Men så helt plötsligt så dör den...

Kopplade in basen i Instrument ingången på kortet för att testa ifall det fortfarande ljudade i standalone läge, men nepps! ljudet försvann där med.

Nu drar jag ner till affären och slänger in den.... snart spränger jag väl monitorerna pgr av alla öronbedövande plötsliga knäppningar när den startar om sig... och kanske bränner hela innehållet på kortet eller datorn.

Tack för alla tips och hjälp!
Men nu har jag provat allt och det vill sig fortfarande inte så, goodbye saffire!


Aettan

  • Gäst
Det här gick inge bra.

Testade kortet nu... startade programmet för saffire, kopplade in strömadaptern och i med FW-kabeln.
Det funkade i HÖGST 2 minuter utan att jag rörde något, stog längre bak och lyssnade.
Men så helt plötsligt så dör den...

Vad är det för program? Jag slår på strömmen till mitt ljudkort först och sen datorn (det tar en liten stund extra under uppstarten då iom att datorn vill hitta ljudkortet men då funkar det alltid). När datorn är igång så drar jag igång Logic och lirar in, färdigt. Det behövs inget program, dom där mjukvaraumixrarna som följer med ljudkorten får man iofs kolla så att dom inte står inställda på nåt lustigt sätt första gången man drar igång kortet men i övrigt så är det bara att rent ut sagt skita i dom. Allt finns i Logic det där är bara onödigt. Koppla inte i eller ur FW sladden under drift då finns det risk för att det packar åt skogen, kolla på deras sida så säger dom att Hot Plugging gör att ljudkortet packar.


Utloggad graphit

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • i brist på programmerare...
Hej!

Jag har ett saffire pro 26 kort sen ett år tillbaka ungefär. Använder det ihop med Logic på en gammal g5 quad dator.
Jag har haft samma problem som många andra, dvs att kortet stänger ned sig om man t.ex kopplar in en firewire disk.

Har varit i kontakt med Focusrite om detta och vi har testat uppgraderingar av osx, patchar, ominstallationer etc etc. Inget funkar, faktum kvarstår - när jag kopplar in en firewiredisk eller annan firewire enhet samtidigt som kortet så dör kortet.

Enligt Focusrite egna tekniker så återstår nu bara att skaffa ett separat nytt firewire kort, så att diskar och focusrite enheten inte ligger på samma firewire in i datorn.
Har inte testat detta själv än, men hoppas på att det ska fungera - funkar det inte så är det rea på ett saffire pro 26 här...

 :)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Problemet är din FW port . fick jag reda på .

Har du ett pcikort som generara FW platser? så ska tillverkaren helst vara "Texas Instruments"  :blink: enligt tillverkarna.
Då skulle det vara mer anpassat för musik..


Fattar inget men :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se