Kontrollrummet

Avslappnad - Green Trolls

gäst · 12 · 1897

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Eller snarare sagt väldigt inspirerad av "Wish you were here" av Pink Floyd. Inte samma klass förståss, men jag hoppas att stämningen är ungefär lika...

Green Trolls

Hoppas att det blir lite fredagsmys eller möjligen lite fredagsflum... ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller snarare sagt väldigt inspirerad av "Wish you were here" av Pink Floyd. Inte samma klass förståss, men jag hoppas att stämningen är ungefär lika...

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Green%20TRolls%20Acer%20Version-06_mastered.mp3[/mp3]

Tänk att här blir jag inspirerad. Jag vill också... Jag har också en låt med Em och Cmaj som bör passa för Pink-vibbar. Här hos dig hör jag någon pad i bakgrunden som jag måste hitta en motsvarighet till. Tack för inspiration!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Eller snarare sagt väldigt inspirerad av "Wish you were here" av Pink Floyd. Inte samma klass förståss, men jag hoppas att stämningen är ungefär lika...

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Green%20TRolls%20Acer%20Version-06_mastered.mp3[/mp3]

Tänk att här blir jag inspirerad. Jag vill också... Jag har också en låt med Em och Cmaj som bör passa för Pink-vibbar. Här hos dig hör jag någon pad i bakgrunden som jag måste hitta en motsvarighet till. Tack för inspiration!!!

Vad kul, tack MaxB! :)

Att inspirera gör mig jätteglad! :) Nu måste jag bara skaffa mig en schysst strata också. ;)



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Var är trollen? :unsure:
Nu hör ja bara albatrosser och sånt. Jag gillar och gillar inte.
Lite svamlig mot slutet men "Edgar Froese" synt-partiet gillar jag, eller skall vi säga ända fram till slutet av synt-partiet gillar jag mycket. Sen låter det lite som om musikerna helst villa packa ihop och gå hem men ingen törs vara den första som slutar spela. Mot slutet när dom sen kommer dom överens om hur låten skall sluta blir det bättre igen.
Detta hörde jag alltså i denna låt. Får mig nog att tänka på Pink Floyd men också Fleetwood Mac.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt mysig tillbaka lutad låt du har fått till till JT! B)


Avslappnad

  • Gäst
Var är trollen? :unsure:
Nu hör ja bara albatrosser och sånt. Jag gillar och gillar inte.
Lite svamlig mot slutet men "Edgar Froese" synt-partiet gillar jag, eller skall vi säga ända fram till slutet av synt-partiet gillar jag mycket. Sen låter det lite som om musikerna helst villa packa ihop och gå hem men ingen törs vara den första som slutar spela. Mot slutet när dom sen kommer dom överens om hur låten skall sluta blir det bättre igen.
Detta hörde jag alltså i denna låt. Får mig nog att tänka på Pink Floyd men också Fleetwood Mac.

Space

Tack Space! :)
Trollen fanns nog mest i huvudet på mig... ;) Jag tolkar det du skriver som om det skulle behövas en lite kraftigare röd tråd genom stycket?
Fleetwood Mac har jag lyssnat på otroligt lite men det känns ju kul att läsa.

Riktigt mysig tillbaka lutad låt du har fått till till JT! B)

Tack Synth! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jamen för i h*elvete kan du inte skriva en låte med intro-vers-refräng-vers-stick-refräng-refräng-utro nån gång så man kan såga som folk ????
:D

Det är ju såklart ingen lätt nöt att knäcka detta. Jag kan gilla det bitvis, men som vanligt saknar jag tråden. Sen gillar jag inte när vissa toner (framförallt på wurlin?) klampar utanför skalan. Även andra instrument gör det också, och det stör mig på ett dåligt sätt. vissa dissonanser kan ju såklart vara bra, men här blir det mest att det låter felspelat.

För mig skulle detta funka om man klippte ur första minuten eller så, och hade mellan två låtar på skivan.


När trummorna kommer in...tja, jag skulle nog hat mer en rytmisk referens tidigare. nu sitter man mest och undrar om de är i takt med vad de nu va innan som höll rytm :D

Så..kanske lite rides eller något för att leda rytmiken?

Och, allt i korrekt skala, jag tror den omstuvningen kunde göra mycket om man skall känna sig avslappnad av stycket.


gjorde jag mig alls förstådd? eller är det bara övertydligt att jag inte förstår så mycket av musikestilen :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Jamen för i h*elvete kan du inte skriva en låte med intro-vers-refräng-vers-stick-refräng-refräng-utro nån gång så man kan såga som folk ????
:D

Det är ju såklart ingen lätt nöt att knäcka detta. Jag kan gilla det bitvis, men som vanligt saknar jag tråden. Sen gillar jag inte när vissa toner (framförallt på wurlin?) klampar utanför skalan. Även andra instrument gör det också, och det stör mig på ett dåligt sätt. vissa dissonanser kan ju såklart vara bra, men här blir det mest att det låter felspelat.

För mig skulle detta funka om man klippte ur första minuten eller så, och hade mellan två låtar på skivan.


När trummorna kommer in...tja, jag skulle nog hat mer en rytmisk referens tidigare. nu sitter man mest och undrar om de är i takt med vad de nu va innan som höll rytm :D

Så..kanske lite rides eller något för att leda rytmiken?

Och, allt i korrekt skala, jag tror den omstuvningen kunde göra mycket om man skall känna sig avslappnad av stycket.


gjorde jag mig alls förstådd? eller är det bara övertydligt att jag inte förstår så mycket av musikestilen :D

Tack EMU! :)

Det är bara att erkänna att jag för mitt liv inte klarar av att hitta tonerna på stränginstrument och tiden som skulle behövas för att nöta in detta, finns inte helt enkelt.  :( Röda trådar är jag inte mycket för, det är bara så... Men jag ska se vad jag kan göra, kommer aldrig ihåg vad jag spelade för toner, midi är det enda sättet att hålla reda på sådant för mig. Telefonnummer och födelsedagar sitter som en smäck, toner och tonföljd, not...  :angry:

Men jag kanske kan gå en kvällskurs i radiopop?  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. undras om man inte skulle kunna peta till tonerna i nån daw? både logic och PT har ju tonhöjdskorrigering, så även kanske cubase?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
hm. undras om man inte skulle kunna peta till tonerna i nån daw? både logic och PT har ju tonhöjdskorrigering, så även kanske cubase?

Bra tanke men jag tror nog det ligger närmare till hands att spela om och spela om och spela om och spela om och spela om och...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, eller eventuellt kan du ju spela om igen?


 :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol